Permalänk

Hastighet sjunker vid ca 60C

Tja!
När jag vill testa max temperaturen med prime95 på processorn sjunker hastigheten på processorn när den når ca 60 grader. Är det någon inställning man bör ändra i BIOS, i så fall vilken?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Många amd cpuer klockar ner sig vid 62C, vad har du för cpu?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du vill stänga av det så heter det Thermal throttling. Meeeeen du borde inte stänga av det då temperaturerna kan fortsätta stiga. Tills du får blåskärm

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk

En AMD FX-8120.
Vill bara veta hur högt upp den går, vid ca hur mkt får man blåskärm? Eller vad är farligt högt?

Permalänk
Rekordmedlem

De ska aldrig krascha pga värme om de är hela, utan bara klocka ner till 800MHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vet inte vad som har hänt, men den klockar inte ner sig längre vid 61-62C? Allt på BIOS är på default, går ändå inte ner. Jag har bara lagt till 2 extra fläktar.
Den kom upp till 63C utan att klocka ner sig, då stängde jag av prime95.
Nån som vet hur man fixar detta?

Mvh

Permalänk
Medlem

Förmodligen har extrafläktarna kylt så mycket att den inte längre klockar ner sig pga hög temperatur.
Din processor ska inte bli varmare än 61°C.

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-8120.html
Kolla i slutet av sidan.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

du kan sätta egna gränser ifall du nu inte tänkt att ha kvar processorn längre än 7 år.
har själv fått satt egen gräns då temperaturmätningen efter att jag låst upp en extra kärna säger att kärnorna ligger på 80c idle medans höljet på den är 34c.
ifall du nu vill överklocka så köper du bättre cpu kylare till att börja med.

Att den inte klockar ned sig längre på just 60-63c är nog ganska lungt min har då gått upp i 90c (stockkylaren när jag testade låsa upp extra kärna och stängt av hardware temp monitor efter några timmars spelande) och det har då inte skadat den vad jag märkt heh men den kommer nog inte leva lika länge som en likadan i stock men man kommer nog byta den långt innan den faktiskt går sönder. har en pentium III här hemma som gått i strax över 8 år och den funkar perfekt fortfarande trots att den gått varmt de sista åren

den ska då klara högre grader än 60c och om den nu inte klockar ned sig vid 63c till 70c så är det lungt den kommer inte nå dessa grader iallafall vid spelande om du nu inte kör stockkylare och har ett grafikkort som vispar runt luften i chassiet som sedan dras runt utav processorkylaren.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Förmodligen har extrafläktarna kylt så mycket att den inte längre klockar ner sig pga hög temperatur.
Din processor ska inte bli varmare än 61°C.

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-8120.html
Kolla i slutet av sidan.

den gränsen som de rekomenderar att man ska hålla för maximal livslängd 10 år+ säkerligen med nästan konstant belastning men dem kan ju sättas varmare i bios men de har satt gränsen ganska lågt då livslängden påverkas med något år redan...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

den gränsen som de rekomenderar att man ska hålla för maximal livslängd 10 år+ säkerligen med nästan konstant belastning men dem kan ju sättas varmare i bios men de har satt gränsen ganska lågt då livslängden påverkas med något år redan...

Det förstår jag också, men är inte standardinställningen att CPU klockar ner sig vid den rekommenderade maxtempen och att det var det som fick TS CPU att klocka ner sig? Det var mer menat som en förklaring till hans problem än att skrämmas.

Jag har också kört några CPUer lite för varmt och de funkar lika bra för det.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd

Går amds processorer så varmt som 60-65 grader oklockade? Vad har du för kylare?

Min i5 når knappt upp i det trots oc.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Kör en cooler master hyper 412s: http://www.inet.se/produkt/5322078/cooler-master-hyper-412s
Men jag vill att CPU ska klocka ner sig vid "maxtempen" 61-62grader. Det var så innan, förstår inte varför det inte funkar längre? Vad heter inställningen i BIOS? Har en Asus M5A97 LE r2.0 moderkort

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Förmodligen har extrafläktarna kylt så mycket att den inte längre klockar ner sig pga hög temperatur.
Din processor ska inte bli varmare än 61°C.

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-8120.html
Kolla i slutet av sidan.

Är det core temperaturen som inte får bli varmare än 61C? Eller CPU tempen?
Den överstiger ju 62 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Är det core temperaturen som inte får bli varmare än 61C? Eller CPU tempen?
Den överstiger ju 62 nu

Det har jag aldrig hittat något entydigt svar på, men jag tror att det är core temp som avses.
Om jag har fel får gärna någon upplysa mig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W