Permalänk
Medlem

AMD A8 5600k Värmeproblem

Hej alla!

Tidigare i veckan beställde jag en AMD A8 5600k 3,6 Ghz FM2, moderkortet samt RAM-minnet som finns nämnt lite längre ner.

Jag fick hem min leverans och kontrollerade så att det var rätt varor och sedan började jag montera det som vanligt.
Efter att monteringen var klart så körde jag en formatering på hårddisken och installerade därefter operativsystemet.
När det väl var klart så körde jag in drivers för samtliga delar och började installera diverse program och spel.

Efter en kvarts Skyrim på lägsta inställningarna så märkte jag att fläkten började låta markant högre så jag drog igång HWMonitor.
Där inne fann jag att tempen låg och pendlade kring 90 grader, detta resulterade då i att jag med en gång stängde av hela datorn.

Vid mitt andra försök så testade jag att se på film och även lite cs, men temperaturen kom upp till 70-80 grader där så jag stängde ner det igen.

Jag lät datorn stå en timme och kontrollerade därefter tempen i BIOS som visade är jag uppe på 52-55 grader celsius i idle, och fläkten snurrar då på lite över 3000 rpm, detta stämde överens med HWMonitors siffror.

Bilderna talar för sig.

(Länkar ifall bilderna inte fungerar)
http://imageshack.us/photo/my-images/202/p1010181zn.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/6/p1010192t.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/221/p1010183s.jpg/

Info om riggen: (Körs med Windows 8 Pro 64-bitars)
MSI FM2-A55M-E33 mATX
AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2
Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3
Seagate Barracuda 200GB
FSP Nätagg 300W

Jag har skickat in en felanmälan till företaget och fått den godkänd, men jag först tänkte kolla om någon här har några tankar kring mitt problem innan jag sänder iväg den.

Tack på förhand

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1

Permalänk

Prova rengöra kylaren och använda egen kylpasta av något bra märke som du applicerar med en bra metod och ser till att fästa kylaren helt rätt, se om det hjälper.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Prova rengöra kylaren och använda egen kylpasta av något bra märke som du applicerar med en bra metod och ser till att fästa kylaren helt rätt, se om det hjälper.

Har gått i de tankarna.
Men hur blir det med garantin om inte det hjälper?

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1

Permalänk
Skrivet av Eimil:

Har gått i de tankarna.
Men hur blir det med garantin om inte det hjälper?

AMD garantin (och likadant för Intel) gäller bara med originalkylaren för CPU'n, så att fästa samma kylare igen är helt inom garantins ramar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

AMD garantin (och likadant för Intel) gäller bara med originalkylaren för CPU'n, så att fästa samma kylare igen är helt inom garantins ramar

Låter ju perfekt.
Beställer hem en tub Arctic Silver 5 och provar det!

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1

Permalänk
Skrivet av Eimil:

Låter ju perfekt.
Beställer hem en tub Arctic Silver 5 och provar det!

Dock så måste kylpastan vara "godkänd" men en sådan lista finns ej att finna, men detta är inget verkligt problem då din återförsäljare inte kommer vara särskilt problematiskt om originalkylaren inte skulle klara av sitt jobb.

Legal mumbo jumbo.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Dock så måste kylpastan vara "godkänd" men en sådan lista finns ej att finna, men detta är inget verkligt problem då din återförsäljare inte kommer vara särskilt problematiskt om originalkylaren inte skulle klara av sitt jobb.

Legal mumbo jumbo.

Hej igen!
Ny har jag monterat på ny kylpasta och får fortfarande samma resultat
Speccy & HWMonitor får samma siffror medans Coretemp visar 17 grader..
Kan det vara fel på givarna på moderkortet eller så?
Jag kan hålla handen vid sidan på kylaren och känna att det är svagt varmt men absolut inte så jag kan bränna mig.
Vore en uppdatering av BIOS något att försöka med?

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1

Permalänk
Skrivet av Eimil:

Hej igen!
Ny har jag monterat på ny kylpasta och får fortfarande samma resultat
Speccy & HWMonitor får samma siffror medans Coretemp visar 17 grader..
Kan det vara fel på givarna på moderkortet eller så?
Jag kan hålla handen vid sidan på kylaren och känna att det är svagt varmt men absolut inte så jag kan bränna mig.
Vore en uppdatering av BIOS något att försöka med?

Lita på core temp, datorn stängs av om den blir FÖR varm. Vad visar core temp vid belastning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Lita på core temp, datorn stängs av om den blir FÖR varm. Vad visar core temp vid belastning?

Skickades från m.sweclockers.com

Core Temp hoppar mellan 0-16 grader.
Installerade ClickBIOS II inne i Windows och fick siffrorna 35 i idle och 60 i load, vilket jag tycker kan vara vettigt.
Dock i BIOS vid startup är siffrorna markant högre, men äh det får vara.
Tack så hemskt mycket för din hjälp.

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1