Ps4 ska tjej och barnfamilj anpassas

Permalänk
Medlem

Ps4 ska tjej och barnfamilj anpassas

Mer Facebook funktioner och angry birds spel.
Men inte en rosa konsol.
Enligt Sonys spel chef Andrew House

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130405/sony-vill-locka-kvinnor-med-playstation-4

Permalänk
Medlem

När blev ett "angry birds spel" anpassat för brudar?
Är ju ett skönt simpelt spel.

+ dina länkar funkar ej.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Ditt inlägg och påstående är skrattretande. Jag hatar Facebook också men det är världens just nu största sociala nätverk och jag ror inte det är bara tjejer.

Angry Birds fallar under kategorin "casual gaming" som är en väldigt lukrativ marknad så det är absolut inget konstigt att de klämmer in den kategorin i konsolen också.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Nej den ska inte "tjej anpassas".

De ska erbjuda en större bredd av spel, har de sagt. Är det dåligt tycker ni?
Eller ska allt vara CoDBLOPS-Brocharted?

Permalänk
Medlem

Nu funkar det. Och det är Sonys spel chef som menar att tjejer inte tycker om fps utan mer "gulliga" spel.

Permalänk

http://loading.se/news.php?pub_id=24534

Andrew House (Sony) har berättat att målet är att PS4 inte bara ska tilltala "unga manliga spelare" utan även kvinnor.

"Nyckeln är att få utvecklare, de som kommer att skapa det nästa Angry Birds, att bli intresserade av PS4. Och det är dem."

"Att få fler utvecklare, och fler kvinnor, att skapa olika typer av spel. Det handlar inte bara om actionspel."

Om ni kan få det till nått dåligt så kanske ni ska börja fundera på era diktatoriella egenskaper.

Permalänk
Medlem

Bara släppa Sims 4 till PS4 så kommer det vara otroligt många tjejer som spelar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Nu funkar det. Och det är Sonys spel chef som menar att tjejer inte tycker om fps utan mer "gulliga" spel.

Haha, ja men de kan inte så mycket ang. könsskillnader och likheter där borta.

BTW, Tjej anpassning är särskrivning, tjejanpassning skall det vara.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Sony, skarpare kan ingen vara. Men med samma resonemangskompetens som Sony visar föreslår jag alla män på spel omslagen ska få större paket, gärna med urringning. Då skulle åtminstone dumheterna ta ut varandra.

(Tjejer förresten det flesta har väl ändå mobiltelefoner med vilka de kan spela "jag kommer inte ihåg vem du är men vi har gått på samma skola" och angrybirds.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Visst är det bra med variation, men det finns massor av tjejer som spelar fps och action spel. Gears of wars och halo är väldigt populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Mer Facebook funktioner och angry birds spel.
Men inte en rosa konsol.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130405/sony-vill-locka-kvinnor-med-playstation-4

Vadå "Tjej anpassas"

Facebook och Angry birds ser jag gubbar i 50års ålder hålla på med hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sony, skarpare kan ingen vara. Men med samma resonemangskompetens som Sony visar föreslår jag alla män på spel omslagen ska få större paket, gärna med urringning. Då skulle åtminstone dumheterna ta ut varandra.

(Tjejer förresten det flesta har väl ändå mobiltelefoner med vilka de kan spela "jag kommer inte ihåg vem du är men vi har gått på samma skola" och angrybirds.)

Tror du har missuppfattat något längs med vägen, förstår inte hur dina uttalanden relaterar öht. är du väldigt bitter över kvinnor och de får inte vara med och leka i sandlådan eller vad händer egentligen med det där inlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Tror du har missuppfattat något längs med vägen, förstår inte hur dina uttalanden relaterar öht. är du väldigt bitter över kvinnor och de får inte vara med och leka i sandlådan eller vad händer egentligen med det där inlägget?

Nej han är ironisk... Det syns väldigt tydligt i hans inlägg att han tycker detta är löjligt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Tror du har missuppfattat något längs med vägen, förstår inte hur dina uttalanden relaterar öht. är du väldigt bitter över kvinnor och de får inte vara med och leka i sandlådan eller vad händer egentligen med det där inlägget?

Sony ämnar öka antalet kvinnliga kunder genom att erbjuda något som de antar att kvinnor vill ha, något de redan har tillgång till i mobilen.
Den inbillade konsumenten som inte finns har redan fått sina behov tillfreställda kan antas eftersom det är rimligt att den har mobiltelefoner.
Idén med "hittepå" kundgrupper går att finna i resonemangen kring sex i spel, eftersom tuttighet motiveras med att manliga köpare önskar stora tuttar i spel så vore det nu om Sony verkligen ska hålla på med vansinniga marknadsanalyser och köpmönster som inte finns rimligare att bara kräva större paket av omslagsdesigners och mer utmanande klädsel, det kommer givetvis inte ha mer än en marginell effekt men vill man vara puckad så är det bäst att vara könsneutralt puckad för PR sakens skull.

Det har inte med bitterhet över jämställdhet att göra, det är irritation över dumheter. det förvisso inte min sak att säga åt Sony hur de ska göra affärer men jag förbehåller mig rätten att bli irriterad när ett företag fattar ett beslut som är lika genomtänkt som att volvo skulle börja sälja undervattensbilar till Moafåglar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Om de vill tjäna pengar på PS4 (de misslyckades totalt med PS3) så måste de attrahera fler spelartyper. Det räcker inte med att bara sälja spel till sk hardcoregamers.
Tycker de är inne på helt rätt väg nu efter att ha irrat bort sig totalt med PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Så du menar att casual gruppen är en hittepågrupp?

~50% av befolkningen är tjejer, tjejer spelar långt ifrån lika mycket och har lirat lika länge som killar, därmed tilltalas de av mer "casual" spel som inte kräver flera års förförståelse för att kunna bemästra. Vad är det sony gör fel som försöker öppna upp en GIGANTISK marknad?

Permalänk
Medlem

Finns redan konsol för kvinnor.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Så du menar att casual gruppen är en hittepågrupp?

Nej jag menar att gruppen redan har sina behov tillfredställda och det är osannolikt att de kommer betala 5-6t för att göra nåt de redan kan göra

Skrivet av FelixJ:

~50% av befolkningen är tjejer, tjejer spelar långt ifrån lika mycket och har lirat lika länge som killar, därmed tilltalas de av mer "casual" spel som inte kräver flera års förförståelse för att kunna bemästra.

Fördomar är inte främst problematiska för att de är omoraliska utan för att de är puckade.

Du gör ett ogrundat påstående, du drar sedan alla som omfattas av metakategorin till en grupp med liknande förutsättningar och till sist toppar du med att hävda att spel kräver förförståelse. När du själv började spela, hur länge hade du spelat innan dess?

3 fel och ett rätt( du hade rätt på hur många procent av befolkningen som kan antas vara kvinnor.).

Skrivet av FelixJ:

Vad är det sony gör fel som försöker öppna upp en GIGANTISK marknad?

Som inte finns.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Ser inget större problem med att Sony försöker locka in fler brudar i "gaming-scenen". Ifall detta är rätt sätt vill jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vi lägger ner detta, du verkar ju inte inse att det är en gigantisk marknad som bara väntar på att öppnas, känner asmånga brudar som sitter och lirar enklare spel på sina respektives xbox och ps3or, alternativt har egna wiis. Det är inte samma sak att leka med en mobil - spelmarknaden på ipads visar på raka motsatsen, tror säkerligen brudar vill sitta och slappa med ett tv-spel precis som vi, behoven är inte mättade.

Jag ser det som ett riktigt bra val av sony att de försöker öppna upp sina utvecklarverktyg så att de får FLER bidrag till PSN och låter kreativiteten flöda, kommer gagna de flesta spelkategorier - men främst "casual" och lite enklare spel för de har mycket lägre utvecklingskostnader och enkelt för folk att försöka sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Vi lägger ner detta, du verkar ju inte inse att det är en gigantisk marknad som bara väntar på att öppnas, känner asmånga brudar som sitter och lirar enklare spel på sina respektives xbox och ps3or, alternativt har egna wiis. Det är inte samma sak att leka med en mobil - spelmarknaden på ipads visar på raka motsatsen, tror säkerligen brudar vill sitta och slappa med ett tv-spel precis som vi, behoven är inte mättade.

Jag ser det som ett riktigt bra val av sony att de försöker öppna upp sina utvecklarverktyg så att de får FLER bidrag till PSN och låter kreativiteten flöda, kommer gagna de flesta spelkategorier - men främst "casual" och lite enklare spel för de har mycket lägre utvecklingskostnader och enkelt för folk att försöka sig på.

Då är detta, enligt mig, korkade individer som betalar tusenlappar för att spela casual-spel som de kan spela på PC, smartphone och platta...

Klart tjejer spelar spel men att köpa en konsol så är det för att ha tillgång till AAA-titlar, sportspel etc som är exklusiva för konsolen. Wii äger jag för Zelda, Mario etc Nintendo-titlar...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Då är detta, enligt mig, korkade individer som betalar tusenlappar för att spela casual-spel som de kan spela på PC, smartphone och platta...

Klart tjejer spelar spel men att köpa en konsol så är det för att ha tillgång till AAA-titlar, sportspel etc som är exklusiva för konsolen. Wii äger jag för Zelda, Mario etc Nintendo-titlar...

Och alla dessa tjejer som redan är ihop med en kille som äger en "PS4" vist finns ute än men det lär finnas ganska många tjjeer som är ihop / gifta / smabo med killar eller andra osm äger konsollen framöver.

Att skapa mervärde för dom atta använda kosnsolen så de kan sälja mer spel är dåligt hur?

Även jag gillar alla typer av spel, Ibland är det roligt att spela AAA spel, ibland är det roligt att spela spel som Angry bird o.s.v. jag är en person som gillar Spel. Förstår inte resonemanget att man måste klanka ner på alla andra spel som inte är t.ex. AAA och detta är tjejspel o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med vuxna män som gnäller för att deras heliga leksak kommer ändra inriktning ngt så även causal spelare kan använda den.
Väx upp för fan.

Permalänk
Skrivet av Thunde:

Mer Facebook funktioner och angry birds spel.
Men inte en rosa konsol.
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130405/sony-vill-locka-kvinnor-med-playstation-4

Tror PS4 får svårt att slå Wii (och mobiler) på casual-gaming marknaden, med tanke på vad den kommer att kosta. Och facebook på konsoll? Jag tycker det låter som om Sony är osäkra på om det existerar en marknad för högbudget-gaming, och i efterhand silvertejpar lite "social" och "casual" på konsollen. För det gillar ju kidsen.

Som andra har sagt så tror jag inte mobiler & pads kommer att ersätta stationära/mobila PC, men konsollerna kan nog bli rätt klämda.

Skulle f.ö. inte alls bli förvånad om det kom en rosa variant heller. Rosa säljer. Otroligt nog.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Och alla dessa tjejer som redan är ihop med en kille som äger en "PS4" vist finns ute än men det lär finnas ganska många tjjeer som är ihop / gifta / smabo med killar eller andra osm äger konsollen framöver.

Att skapa mervärde för dom atta använda kosnsolen så de kan sälja mer spel är dåligt hur?

Även jag gillar alla typer av spel, Ibland är det roligt att spela AAA spel, ibland är det roligt att spela spel som Angry bird o.s.v. jag är en person som gillar Spel. Förstår inte resonemanget att man måste klanka ner på alla andra spel som inte är t.ex. AAA och detta är tjejspel o.s.v.

Klankar inte ner på folk som spelar casual. Jag tycker det är korkat av dessa människor att köpa en maskin för att endast spela casual som man kan göra med andra saker som man antagligen redan har. Däremot har du en poäng att konsolen får mervärde om tjejernas sambo ändå ska ha en PS4 men jag undrar om detta öppnar en särskilt stor marknad då ett PS3 redan räcker bra isåfall.

Sen är hela grejen från Sony korkat, tjejer spelar redan spel. Casual finns på andra plattformar som man antagligen redan äger. Ett utspel för att sälja lite konsoler.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Tror att jag skulle kunna få min kära mor att börja spela rätt lätt.
Krävs dock ingen anpassning av en plattform, bara ett lite mer utstuderat val av spel. Med andra ord, kan jag lira Gears of War på det så kan morsan lira det hon vill, så att "anpassa" hårdvaran är meningslöst. Mjukvara däremot kan behöva lite arbete... Men vad det skulle ha att göra med PS4 har jag svårt att se. Mjukvara utvecklas ju till hårdvara inom konsolvärlden, inte tvärtom.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inget konstigt att Sony vill att fler ska köpa dess konsol och spel. Fast det lär bli svårt att få flickor att köpa konsolen då de gillar trendiga, häftiga grejor som smartphones.

Skrivet av Pimpim666:

HAHAHAA!! Fan bäst alltså!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FelixJ:

Så du menar att casual gruppen är en hittepågrupp?

~50% av befolkningen är tjejer, tjejer spelar långt ifrån lika mycket och har lirat lika länge som killar, därmed tilltalas de av mer "casual" spel som inte kräver flera års förförståelse för att kunna bemästra. Vad är det sony gör fel som försöker öppna upp en GIGANTISK marknad?

Behöver man flera år att förbereda sig för att spela moderna spel?
Du säger alltså att för att kunna spela t.ex. Call of Duty så måste du ha läst på innan? Haha herregud.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Att det är skillnad mellan könen innom olika spelkulturer procentuellt är ingen nyhet.
Sen vad just det beror på är ett stort ämne för sig som jag inte är kvalificerad att göra en avhandling på men jag kan spekulera lite.

Sen att just Facebook och spel som angry birds skulle locka fler kvinliga köpare av ett system har jag svårt att tro, kan hända det hjälper vissa att ha ett extra argument till att införskaffa ett nytt system genom lättare samtycke från sin regering (partner).

Min fruga spelar själv men dock inte i min utsträckning, köpet av PS3 på releasen var possetivt från henne då det medförde en BD-spelare till hushållet samt att hon gillar Ratchet & Clank spelen från PS2 och ville spela de nya när de kom.

Wii köpte jag till henne för Mario och Zelda spelen men det är väll i stort sätt allt den använts till, jag har dock inte rört Wii:et då jag inte vill spela utan gamepad och det systemet riktas inte till min målgrupp.

Frugan spelar Sim City och rollercoaster tycoon spelen på PC och då och då en runda CS fast oftast mot bottar, på konsoll spelar hon Mario, Zelda, Ratchet & Clank, Sly och Spyro.
Hon tycker att Fallout 3-NV samt ElderScrolls spelen ser roliga ut men hon orkar inte gå igenom inlärnings kurvan för att spela dem och det beror nog mest på att hon inte har någon bakgrund med RPG spel som jag har så det blir helt enkelt för mycket för henne. Men hon tittar gärna på när jag spelar.

Hon tycker BF3 på PS3 ser roligt ut men då hon inte spelat FPS spel på konsoll sedan Golden Eye på N64 (vilket vi fortfarande kör en runda på ibland och hör och häpna så är hon bättre än mig) så är inlärnings kurvan för hög för att hon skall orka lära sig BF3 och spel av den typen, hon har gett det ett försök men då hon dog ca 40 gånger på en runda och dödade en så hon fick inte en stor morot nog för att fortsätta.

Så det hela handlar nog om intresse och prioriteringar samt tiden man dedikerar till spel. En del typer av spel kräver ofta mer tid av spelaren och är svårare att bara spela några minuter, Mario, ratcher & clank och den typen av spel är lätta att spela, underhållande och ger avkastning och går spela korta sessioner utan krångel så därför tror jag många tjejer föredrar den speltypen.

Sen finns det självklart undantag, jag har ett par nät-bekanta via ett 2D hardcore MMORPG som är mycket bättre än mig och lägger många gånger mer tid än mig.
Men överlag är det skillnad på tjejer och killar och så är det bara, prioriteringa och intresse handlar det om och vi är väldigt olika mellan könen även om det finns undantag.

EDIT: Allt jag skrev är högst personliga åsikter och reflekteringar och inget är menat att verka stötande mot någon, har full förståelse om jag kommer få ett gäng negativa kommentarer som följd av det här inlägget.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Vi lägger ner detta, du verkar ju inte inse att det är en gigantisk marknad som bara väntar på att öppnas, känner asmånga brudar som sitter och lirar enklare spel på sina respektives xbox och ps3or, alternativt har egna wiis.

Då är marknaden redan exploaterad i de fallen dvs företagen säljer redan enheter. Vad du talar om och sony talar om är en ny marknad med potentiella kunder, inte existerande kunder i en existerande marknad. Förresten spelar inte de sk "brudarna" andra spel?

Skrivet av FelixJ:

Det är inte samma sak att leka med en mobil - spelmarknaden på ipads visar på raka motsatsen, tror säkerligen brudar vill sitta och slappa med ett tv-spel precis som vi, behoven är inte mättade.

Så du menar att det finns en gigantisk marknad av människor som inte gillar spel och är såpass homogen att den går att nå genom att möjliggöra facebook och bejweled? Saker som personerna redan har tillgång till men att de av någon anleding, tex soffa skulle punga ut med 5-6t för att kunna sitta i soffan och spela med en kontroll på tvn? istälelt för att tex sitta i soffan med en iPad och slöglo på tv?

Skrivet av FelixJ:

Jag ser det som ett riktigt bra val av sony att de försöker öppna upp sina utvecklarverktyg så att de får FLER bidrag till PSN och låter kreativiteten flöda, kommer gagna de flesta spelkategorier - men främst "casual" och lite enklare spel för de har mycket lägre utvecklingskostnader och enkelt för folk att försöka sig på.

Givetvis kommer det gagna spelutvecklen men det innebär inte att man kommer att få fler personer som egentligen inte gillar spel att betala 5-6t för att spela spel de redan kan spela.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)