Permalänk
Medlem

fläktproblem

så satt helt lugnt och spelade när jag märkte att det började låta skumt från kylblocket, öppnade då allt å blåste ur damm och sen lät det ok ett tag men sen började det igen, ett väldigt lätt gnisslande ljud, samtidigt som jag märker att av dom stora fläktarna är bara topfläkten igång, den andra är helt död. har öppnat och kollat sladdar men ej funnit en anledning till att den ska ha dött.

finns det sätt att aktivera en fläkt via datorns egna program eller via msi boarden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

så satt helt lugnt och spelade när jag märkte att det började låta skumt från kylblocket, öppnade då allt å blåste ur damm och sen lät det ok ett tag men sen började det igen, ett väldigt lätt gnisslande ljud, samtidigt som jag märker att av dom stora fläktarna är bara topfläkten igång, den andra är helt död. har öppnat och kollat sladdar men ej funnit en anledning till att den ska ha dött.

finns det sätt att aktivera en fläkt via datorns egna program eller via msi boarden ?

ska tillägga att kontrollen för att justera fläktarnas effekt verkar ha slutat fungera med

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

ska tillägga att kontrollen för att justera fläktarnas effekt verkar ha slutat fungera med

och fläkten som inte funkar ser ut att vara inkopplad i nätagget, aggets fläkt funkar dock

Permalänk
Medlem

Skumt nog verkar inte tempen i själva datorn ha gått upp, den håller sig fortfarande på under 50, dock gnisslande från processorfläkten är smått oroande , dock enbart när jag spelar det hörs

Permalänk
Medlem

this veor v2
i5 ivy bridge
8gb ram
corsair CX 600W V2 80+ nätagg
gtx 670

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

this veor v2
i5 ivy bridge
8gb ram
corsair CX 600W V2 80+ nätagg
gtx 670

Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

verkar vara utblåset som inte funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

så satt helt lugnt och spelade när jag märkte att det började låta skumt från kylblocket, öppnade då allt å blåste ur damm och sen lät det ok ett tag men sen började det igen, ett väldigt lätt gnisslande ljud, samtidigt som jag märker att av dom stora fläktarna är bara topfläkten igång, den andra är helt död. har öppnat och kollat sladdar men ej funnit en anledning till att den ska ha dött.

finns det sätt att aktivera en fläkt via datorns egna program eller via msi boarden ?

Antingen är fläkten trasig eller så får den inte ström. Försök att kolla om den funkar genom att koppla den till en annan strömkälla.
Gnisslande ljud är dessvärre inget gott tecken...

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Antingen är fläkten trasig eller så får den inte ström. Försök att kolla om den funkar genom att koppla den till en annan strömkälla.
Gnisslande ljud är dessvärre inget gott tecken...

problemet är att trasiga fläkten är kopplad i nätagget, inte så happy på att peta där =/

Permalänk
Medlem

verkar som den börjar gå lite långsammare med nu =_=

Permalänk
Medlem

datorn är inte ens ett år gammal å så händer sån här skit, har aldrig öppnat den innan just för att inte riskera något men ändå så sitter man i skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

problemet är att trasiga fläkten är kopplad i nätagget, inte så happy på att peta där =/

Testa fläkten med ett 9V-batteri och två gem. Går inte det är den trasig. Här är en ny åt dig isf.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366281

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Testa fläkten med ett 9V-batteri och två gem. Går inte det är den trasig. Här är en ny åt dig isf.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1366281

ja fast det är ju det där man att peta på saker inne i nätagget, inte jättehappy på det då jag aldrig gjort det tidigare =_=

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

ja fast det är ju det där man att peta på saker inne i nätagget, inte jättehappy på det då jag aldrig gjort det tidigare =_=

Fläkten sitter inte fast i nätagget.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Herrej*vlar skriv allt i samma post O.o och om du kommer på saker i efterhand så är det bara att redigera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Fläkten sitter inte fast i nätagget.

konstigt, hur jag en följer sladden ser det ut som den går in där

Permalänk
Avstängd

Det här var väl snarare en monolog än en diskussion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

konstigt, hur jag en följer sladden ser det ut som den går in där

Det måste vara någon kontakt mitt på sladden. Eller har du en OEM-dator?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det måste vara någon kontakt mitt på sladden. Eller har du en OEM-dator?

betyder eom fabriksbyggd, så ja, annars vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

betyder eom fabriksbyggd, så ja, annars vet jag inte

oem*

Permalänk
Medlem

Som föregående talare sagt, finns det sitter en vacker liten knapp som det står "redigera" på. Väldigt praktisk.:)

OnT: OEM betyder fabriksbyggd, ja.

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Liten update, visade sig vara ett glapp i effektkontrollen till fläktarna så kopplade bort den så nu går alla fläktar igen

Permalänk

Det är ett forum, ingen chatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

Liten update, visade sig vara ett glapp i effektkontrollen till fläktarna så kopplade bort den så nu går alla fläktar igen

Så det gick en sladd från fläkten in i fläktkontrollen och du säger att den går rakt in i nätagget?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen mod har låst den här "one-man-band" tråden än...

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Så det gick en sladd från fläkten in i fläktkontrollen och du säger att den går rakt in i nätagget?

det var jag som sett fel, två sladdar som låg väldigt nära varandra med samma färg varav en gick in i agget å den andra i kontrollen så ja, i'm an idiot ^^