Permalänk
Medlem

Rädda skadad DVD?

Jag har en DVD där jag inte kan läsa allt innehåll. Jag tror inte att skivan är repad, det verkar snarare vara ytterkanten som är skadad. Jag har för mig att skivan klämdes fast för att skivan låg snett när släden drogs in. Har försökt rädda skivan med olika program men inget har fungerat.

Är det någon som har några kloka tips och idéer på en möjlig lösning?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Skrivet av kineto:

Jag har en DVD där jag inte kan läsa allt innehåll. Jag tror inte att skivan är repad, det verkar snarare vara ytterkanten som är skadad. Jag har för mig att skivan klämdes fast för att skivan låg snett när släden drogs in. Har försökt rädda skivan med olika program men inget har fungerat.

Är det någon som har några kloka tips och idéer på en möjlig lösning?

Polera med tandkräm brukar jag göra vid akuta fall o de brukar hjälpa, tänk på att ta de försiktigt då det finns polerings medel i tandkräm o gnuggar man för mycket så kan man göra det värre. Skölj med ljummet vatten efter.
Ett gammalt familje recept

Obs görs på eget ansvar

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Polera med tandkräm brukar jag göra vid akuta fall o de brukar hjälpa, tänk på att ta de försiktigt då det finns polerings medel i tandkräm o gnuggar man för mycket så kan man göra det värre. Skölj med ljummet vatten efter.
Ett gammalt familje recept

Obs görs på eget ansvar

Har redan testat, hjälpte tyvärr inte. Men som sagt, det är snarast kanterna som är skadade. Tack ändå för tipset!

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Skrivet av kineto:

Har redan testat, hjälpte tyvärr inte. Men som sagt, det är snarast kanterna som är skadade. Tack ändå för tipset!

Ok synd. Har för mig att GAME slipar skivor för 50kr är inte helt säker.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Hur långt ut skrivs data på en DVD, ända ut till den transparenta kanten?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Skrivet av carlosxbox82:

Polera med tandkräm brukar jag göra vid akuta fall o de brukar hjälpa, tänk på att ta de försiktigt då det finns polerings medel i tandkräm o gnuggar man för mycket så kan man göra det värre. Skölj med ljummet vatten efter.
Ett gammalt familje recept

Obs görs på eget ansvar

Jag körde med ett tjockt lager diskmedel på mina gamla ps2 spel, funkade bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Jag körde med ett tjockt lager diskmedel på mina gamla ps2 spel, funkade bra

För att polera?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Skrivet av kineto:

För att polera?

Vet inte varför riktigt, men det fick spelen med repor i att sluta hacka

Permalänk
Medlem
Skrivet av kineto:

Hur långt ut skrivs data på en DVD, ända ut till den transparenta kanten?

Beror ju på hur mycket data som är lagrat. Är det en bränd skiva eller en pressad?
Men om det är en DVDR med 4,7 (4,4)GB är hela skivan fylld så att säga. Strax över 2GB har väl skivan blivit (hälften) fylld? Brukar synas. Skrivning startar alltid från mitten och arbetar sig utåt.

Lämna annars in skivan för slipning.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen