Permalänk
Medlem

Överklocking av CPU P II x4 965 BE

Tja, ska köpa en Hyper 212 EVO kylare och klocka upp min P II x4 965 BE i dator nummer två, har 2 st.
Tänkte få upp den till 4,0 ghz.

Hur ska jag gå till väga? Måste jag bry mig om northbridge?

Ska jag bara ändra spänning och multiplier? Behöver jag bara bry mig om dessa två?(Vore jävligt skönt)
Kan ej köra Auto på detta moderkort, tack på förhand!
Har 1600 mhz minnen borde jag ställa upp northbridge då?
Vad ska jag börja med för spänning tror ni?
Vad är en stabil överklocking? Kan jag ligga typ på 10 grader celcius under max i full load?

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av antbob:

Tja, ska köpa en Hyper 212 EVO kylare och klocka upp min P II x4 965 BE i dator nummer två, har 2 st.
Tänkte få upp den till 4,0 ghz.

Hur ska jag gå till väga? Måste jag bry mig om northbridge?

Ska jag bara ändra spänning och multiplier? Behöver jag bara bry mig om dessa två?(Vore jävligt skönt)
Kan ej köra Auto på detta moderkort, tack på förhand!
Har 1600 mhz minnen borde jag ställa upp northbridge då?
Vad ska jag börja med för spänning tror ni?
Vad är en stabil överklocking? Kan jag ligga typ på 10 grader celcius under max i full load?

Se först om du får 4GHz stabilt utan att röra CPU_NB (märk "cpu_nb"). Om detta är möjligt så kan du börja att klocka CPU_NB till t.ex 2.6GHz för bättre bandbredd, men det är knappast nödvändigt i vanliga applikationer.

Börja med stockspänningen 1.4vCore.

Allting under 62c är finfint. Stabil överklockning sker när du klarar en natt med Prime95 - dvs utan att krascha.

Lycka till!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Se först om du får 4GHz stabilt utan att röra CPU_NB (märk "cpu_nb"). Om detta är möjligt så kan du börja att klocka CPU_NB till t.ex 2.6GHz för bättre bandbredd, men det är knappast nödvändigt i vanliga applikationer.

Börja med stockspänningen 1.4vCore.

Allting under 62c är finfint. Stabil överklockning sker när du klarar en natt med Prime95 - dvs utan att krascha.

Lycka till!

Ok även om den ej klarar det så länge så kan man väl bara hålla koll på temperaturen efter att man lirat lite bf3 osv. den första veckan?
Så kan jag ju avgöra om jag bör klocka ner/ ställa ner spänning

+Att jag ställer in så att om den går över 60 grader så stängs det ner

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av antbob:

Ok även om den ej klarar det så länge så kan man väl bara hålla koll på temperaturen efter att man lirat lite bf3 osv. den första veckan?
Så kan jag ju avgöra om jag bör klocka ner/ ställa ner spänning

+Att jag ställer in så att om den går över 60 grader så stängs det ner

Nej. Om den inte klarar en natt är din överklockning felaktig, och du behöver antingen redan då gå ned i hastighet eller upp i spänning. Ingen idè att klocka för att skiten skall krascha hela tiden. Stabiliteten har inte med temperaturen att göra på det sättet. Den kan fortfarande krascha om du är under en viss temperatur. Det har att göra med spänningen som matas till processorn.

Ställ snarare in så att den stänger utav sig vid 80c, och throttlar runt 65c (AMDs temperatursensorer är inte så bra).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP