Permalänk
Inaktiv

Prime95, definitionen av stabil dator?

Okej, jag kom nyligen på att min nuvarande överklockning inte var en riktig överklock som jag trodde från början, eftersom han kraschade i Prime95 efter 30 min (dock funkat bra i spel tidigare). Jag har nu lyft upp volten, och mitt nuvarande test med Prime95 har hittills klarat 3 timmar i "maximum heat testet" som han tidigare kraschade i. Hur länge ska jag köra det här testet innan jag går vidare till "blend test" för att säkerställa att datorn är stabil? Att jag kom på det här var även att jag bytte ut kylpastan nyligen, så nu gör jag även en inbränning för att göra två flugor i en smäll. Alltså, hur länge ska jag köra och vilka test? Måste även stänga ner datorn nu emellanåt för att låta kylpastan vila.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så fungerar IntelBurnTest bättre för att generera maximal värme.

För att förvissa mig om att systemet är stabilt så kör jag Blend, och IntelBurnTest.

Hur länge du kör beror på hur säker du behöver vara. Kör över natten åtminstone.

Permalänk
Medlem

Du kommer få mängder med svar, allt från 1 timme till 24+ timmar.
Det enda jag personligen kan säga är att min dator i sig var 14 timmar Prime95 stabil men krashade efter mindre än 10 minuter i Intel Burn Test.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Okej, jag kom nyligen på att min nuvarande överklockning inte var en riktig överklock som jag trodde från början, eftersom han kraschade i Prime95 efter 30 min (dock funkat bra i spel tidigare). Jag har nu lyft upp volten, och mitt nuvarande test med Prime95 har hittills klarat 3 timmar i "maximum heat testet" som han tidigare kraschade i. Hur länge ska jag köra det här testet innan jag går vidare till "blend test" för att säkerställa att datorn är stabil? Att jag kom på det här var även att jag bytte ut kylpastan nyligen, så nu gör jag även en inbränning för att göra två flugor i en smäll. Alltså, hur länge ska jag köra och vilka test? Måste även stänga ner datorn nu emellanåt för att låta kylpastan vila.

Det brukar snackas om allt ifrån 12-24 timmar. Egentligen spelar det ingen roll då ett error kan visa sig den 25:e timmen du kört datorn stabilt.
Men ja, kör du datorn 12 timmar utan krasch eller felmeddelande så brukar det fungera. Det är vad jag fått erfara iallafall.

Permalänk
Inaktiv

Jag har hört om extremister som låtit köra Prime95 i 78 timmar bara för att säkerställa att 1 + 1 = 2
Men jag tycker det låter som slöseri med både tid och elförbrukning lol...

Ska nog börja med ett 12 timmars iaf... kraschar det då så höjer jag nog volten ett snäpp och låter det bara vara så.

Permalänk
Entusiast

Alla datorer kraschar väl efter x timmar i Prime95 hur lång tid det än är pga ostabilitet, som 100 timmar till exempel? Rätta mig om jag har fel

OnT: Jag tycker att 12-24 timmar räcker och att man kan klara lite Intel Burn Test+Furmark (Ungefär 20 runs) samtidigt.
OCCT är däremot ett skitprogram enligt mig och jag ska motivera varför:

Jag körde 1.3V i 4 timmar utan att få någon instabilitet (I CPU: Linpack, alltså det mer krävande testet) med alla trådar aktiverade.
Sen nästa dag så körde jag om testet och det kraschade efter 30 minuter så jag höjde Volten till 1.31V, därefter kraschade jag 5 minuter in (!) så jag höjde Volten till 1.32V och kraschade då 30 minuter in och sen så ket jag i det helt enkelt....

För mig är det Intel Burn Test+Furmark och 12-24 timmar Prime95 som gäller.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Körde Intelburntest i ca 10 timmar, och anser att datorn är stabil.

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Inaktiv

Ak-47 -- > Vad jag har hört så gör IntelBurn test passen snabbare än Prime95 och därför kan det mycket väl stämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Alla datorer kraschar väl efter x timmar i Prime95 hur lång tid det än är pga ostabilitet, som 100 timmar till exempel? Rätta mig om jag har fel

Ibland har jag kört 100% load i veckor (Prime95 och dyl). Stabilt är stabilt.

Skrivet av RippinKittin:

Ak-47 -- > Vad jag har hört så gör IntelBurn test passen snabbare än Prime95 och därför kan det mycket väl stämma

Dom är känsliga för olika fel. Jag rekommenderar dock att man börjar med IBT, eftersom det brukar avslöja de flesta svagheter rel fort.

Permalänk
Inaktiv

lorgix -- > 100% load i veckor? Folding@home?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Ibland har jag kört 100% load i veckor (Prime95 och dyl). Stabilt är stabilt.

Dom är känsliga för olika fel. Jag rekommenderar dock att man börjar med IBT, eftersom det brukar avslöja de flesta svagheter rel fort.

Tack! Jag ska testa IBT i morgon medans jag drar iväg till jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

lorgix -- > 100% load i veckor? Folding@home?

Nej, matematiska beräkningar. Jag är en av dom som använder Prime95 till annat än stabilitetstest.

Permalänk
Medlem

Min prolle vart dock varmare under Prime95 än Intel Burn Test skumt nog, har aldrig vart så med tidigare prollar men men... En ide är att köra 12 timmar prime, 12 timmar itb, 4 timmar 3dmark11 samt 1 timma furmark. Cpu testen kan passera utan problem, men när grafikkortet börjar användas samtidigt så krashar det direkt, också bra med variation av cpu-test och inte bara ligga 100%@max temp hela tiden, vcore kan vara ostabil där emellan pga loadline calibration osv.

Permalänk
Avstängd

Jag brukar klara mig med 6h Prime95 Blend.
Först kör jag SmallFFT (brukar BSODa direkt eller inom ett par minuter) om jag klarar 10min så kör jag Blend sålänge jag orkar, 6h+.

IBT 20 runs brukar man klara utan problem.
Medans Prime oftast orsakar BSODs

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Desk Master

72h prime 95 på blend. Klarar systemet inte detta är den per definision inte stabil.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khezan:

72h prime 95 på blend. Klarar systemet inte detta är den per definision inte stabil.

Det var nästan det jag förstod... om man vill ha en riktig överklock ska ett sånt pass göras.
Men om man inte bryr med att 1 + 1 är 3 så spelar det ingen roll, så länge han kan köra spel

Jag väntar bara på att kylpastan har satt sig ordentligt så att jag kan göra det.
Jobbigt bara att förbruka så mycket energi :S

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra ca 1h, har märkt att är den stabil så länge så brukar det aldrig crasha.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv

Planen är också att köra "BOINC" så småningom, men vill inte ha ett system som konverterar datan fel. I spel brukar det normalt sett funka att köra ett system som kanske bara klarat 2 eller 5 timmar i Prime95, eftersom skillnaden kan vara en fel pixel emellanåt - något som vi aldrig märker, men om man har tänkt köra project där varenda data är viktig i ett stort pussel blir det skillnad. Jag hoppas bara att jag aldrig någonsin behöver ta emot filer och torrenter som har varit på helt oinstabila system.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ceogar:

Jag brukar köra ca 1h, har märkt att är den stabil så länge så brukar det aldrig crasha.

Mjo, så kan man ju tänka men jag har hört att man kan utsättas för "datakorruption" med mera om datorn inte är så stabil, jag vet inte hur allvarligt det är men jag vill i alla fall inte det även om jag inte precis gör så viktiga saker på datorn

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Mjo, så kan man ju tänka men jag har hört att man kan utsättas för "datakorruption" med mera om datorn inte är så stabil, jag vet inte hur allvarligt det är men jag vill i alla fall inte det även om jag inte precis gör så viktiga saker på datorn

Har kört samma princip i många år och många system och har fungerat bra. Är väl rimiligt att det kan bli datakorruption men ingenting jag hört av eller sett hos någon.

Tekniskt sett så är den väl inte stabil men i praktiken är en annan fråga.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"