Permalänk

Lägre fläkthastigheter?

Hej,

Finns det något sätt att manuellt styra så att fläktarna på mitt grafikkort och min processorkylare slutar snurra eller gå under det datorn säger till den att snurra?

Som ni kan se i min signatur så har jag ett Nvidia 660 Ti till grafikkort och en Be Quiet CPU Cooler Dark Rock 2 som processorkylare. Vare sig jag spelar eller inte så ligger grafikkorts-fläktarna på 30% och processorfläkten ligger på lägsta antal varv och varvar aldrig upp i princip.

Så finns det något sätt att gå under dom här 30% på grafikkortet och kanske t.o.m. köra passiv kylning i idle på processorkylaren?

Jag har googlat men jag hittar inget bra svar.

Jag är tacksam för alla svar!

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

för grafikkortet kan du använda MSI afterburner och sänka lite fläkt hastigheten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

för grafikkortet kan du använda MSI afterburner och sänka lite fläkt hastigheten.

Varken MSI afterbrurner eller ASUS GPU Tweak låter mig gå under 30% användning på fläktarna.

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem

Testa speedfan! Funkade på mitt gamla 480.

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Medlem

Tror det varierar från moderkort till moderkort, mitt förra tillät mig tex inte använda speedfan eller höja spänningen i processorn..

Permalänk
Inaktiv

Jag kör dubbla fläktkontrollers på min Cpu fläkt för att sänka varvtalen ytterligare, det förutsatt att fläkten i mitt fall startar snurra vid 2,8 volt, en Scythe Slip Stream 140mm 1200rpm monterad på Noctua NH- U12P. När jag sedan spelar så vrider jag upp kontrollen för fläktarna och vid bara surfande är datorn mycket mycket tyst, även fast det är högst subjektivt. Grafikkortsfläkten går inte att göra så mycket åt förutom att ha ett bra ljuddämpat chassi och använda programvaror som kan sänka fläkthastigheten. Lycka till med pulandet!

Permalänk
Skrivet av Alice.L:

Testa speedfan! Funkade på mitt gamla 480.

Det funkade! Nu är datorn nästan omöjlig att höra! Processorfläkten ligger på 440RPM, tack för hjälpen!

Skrivet av crimsonidol:

Jag kör dubbla fläktkontrollers på min Cpu fläkt för att sänka varvtalen ytterligare, det förutsatt att fläkten i mitt fall startar snurra vid 2,8 volt, en Scythe Slip Stream 140mm 1200rpm monterad på Noctua NH- U12P. När jag sedan spelar så vrider jag upp kontrollen för fläktarna och vid bara surfande är datorn mycket mycket tyst, även fast det är högst subjektivt. Grafikkortsfläkten går inte att göra så mycket åt förutom att ha ett bra ljuddämpat chassi och använda programvaror som kan sänka fläkthastigheten. Lycka till med pulandet!

Tror jag får nöja mig med processorfläkten, MSI gör ju ändå väldigt tysta grafikkort

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Skrivet av Alice.L:

Testa speedfan! Funkade på mitt gamla 480.

Går det att få speedfan att aktivera inställningarna vid uppstart eller måste jag göra det manuellt varje gång jag startar datorn? Jag kan inte hitta något i "Configure"..

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedRohlin:

Går det att få speedfan att aktivera inställningarna vid uppstart eller måste jag göra det manuellt varje gång jag startar datorn? Jag kan inte hitta något i "Configure"..

Sätt speedfan på autostart (via windows). =D

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Skrivet av Alice.L:

Sätt speedfan på autostart (via windows). =D

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

#Framtiden