Permalänk

Har du sett en liknande fläkt?

Tjena, jag har en gammal kylfläns på mitt gamla moderkort och det är en sådan fruktansvärd ljudnivå på fläkten. En Sånhär Fläkt fast från runt 2003 sitter på. Så jag undrar om ni sett att man kan köpa fläkt med dom fästena (92mm) Lyckades bara hitta Denna som är lite stor :/
Kan såklart köpa den förstnämnda men vill inte samla på mig fler kylflänsar.
Hoppas jag lyckades med länkarna annars kommer redigering snart

Permalänk
Medlem

Verkar vara nått special, skaffa en ny kylare bara som använder standard fläktar, varför samla på sig kylflänsar, släng dom bara, problem löst

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Tjena, jag har en gammal kylfläns på mitt gamla moderkort och det är en sådan fruktansvärd ljudnivå på fläkten. En Sånhär Fläkt fast från runt 2003 sitter på. Så jag undrar om ni sett att man kan köpa fläkt med dom fästena (92mm) Lyckades bara hitta Denna som är lite stor :/
Kan såklart köpa den förstnämnda men vill inte samla på mig fler kylflänsar.
Hoppas jag lyckades med länkarna annars kommer redigering snart

Det är svårt att hitta såna fläktar eftersom de är specialtillverkade/ sällan användas. Men det finns två lösningar som inte är snygga men kommer funka eftersom det inte handlar om några större krafter:
Eltejp och eller Buntband. Det viktiga är att du får fast fläkten, det behöver inte se snyggt ut, bara funka.

Skulle jag vara du så skulle jag plocka ur motor samt fläktblad ur den du har, låta rammen sitta kvar och sen fulmontera en 92mms fläkt ovan på allt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Det är svårt att hitta såna fläktar eftersom de är specialtillverkade/ sällan användas. Men det finns två lösningar som inte är snygga men kommer funka eftersom det inte handlar om några större krafter:
Eltejp och eller Buntband. Det viktiga är att du får fast fläkten, det behöver inte se snyggt ut, bara funka.

Skulle jag vara du så skulle jag plocka ur motor samt fläktblad ur den du har, låta rammen sitta kvar och sen fulmontera en 92mms fläkt ovan på allt.

Är det svårt att montera en ny på? eller är det bara 3 sladdar som ska tvinnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Är det svårt att montera en ny på? eller är det bara 3 sladdar som ska tvinnas?

Det jag menar är att du sätter en ny fläkt ovan på den gamla fläkten efter att du tagit bort motorn och bladen på den gamla och sen tejpar fast eländet och det är inte svårt, men det blir inte snyggt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Det jag menar är att du sätter en ny fläkt ovan på den gamla fläkten efter att du tagit bort motorn och bladen på den gamla och sen tejpar fast eländet och det är inte svårt, men det blir inte snyggt.

Aha! skulle kunde använda dubbelhäftande annars lite snyggare kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Aha! skulle kunde använda dubbelhäftande annars lite snyggare kanske?

Hrhr jo kanske det men det känns lite som ny tapet i borgholms slottsruin.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Tack men kollar i sverige. Då är webhallens länk ett bättre alterntiv.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Verkar vara nått special, skaffa en ny kylare bara som använder standard fläktar, varför samla på sig kylflänsar, släng dom bara, problem löst

Jo men det jag menar är också att om jag köpa den första jag länkade så får man en kylfläns inkluderad i priset som jag inte har användning för när jag skulle kunna lägga det på en bättre fläkt.

Skrivet av Huzzbutt:

Det jag menar är att du sätter en ny fläkt ovan på den gamla fläkten efter att du tagit bort motorn och bladen på den gamla och sen tejpar fast eländet och det är inte svårt, men det blir inte snyggt.

Ska kolla på det och se hur det blir, vet inte riktig om jag tänker som du Men tack för svaren

Permalänk

Update: Tog ramen från den gamla fläkten och sågade av den så den blev cirka 3mm tjock. Tog en gammal 120mm fläkt och lite pl600 som nu ligger under lite lätta vikter. Inte världens mästerverk men får se om den sitter kvar när fläkten går igång