Permalänk

Datorn låter som ett flygplan!

Hej, nu är det så att jag börjar tröttna på att min dator låter så mycket. Har installerat Speedfan, hjälper inte, försöker placera datorn på ett bra ställe där den får kall luft, men den låter fortfarande genom mina hörlurar.

Mina specs är: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3213876/2013-04-10 (Har fortfarande stockkylaren på processorn)

Finns det nåt jag kan göra för att få den att bli tystare? Köpa nåt nytt? Är gärna budgetsnål om det inte är stor skillnad på det som behövs uppgraderas! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Processorkylaren är SKIT. Sätter mina pengar på att det räcker med att byta den (och kanske ställa ner chassi-fläktarna).

Cooler Master 212 är en bra kylare till ett lågt pris http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

När/om du har bytt kylaren och det fortfarande låter så pröva att få chassi-fläktarna att bli tystare, vet inte om du har fläktkontroller i lådan? Antingen via motstånd eller att koppla dom direkt till moderkortet. Lyckas inte det kan du stoppa in typ Noctua-fläktar istället.

Är det fortfarande inte tyst så är det grafikkortet, det borde dock bara låta när du spelar riktigt krävande grejer.
Då får du stoppa på nåt i stil med den här: http://www.inet.se/produkt/5321958/arctic-cooling-accelero-tw...

I värsta fall kommer du undan med priser på under 7-800 kronor så det är inte så farligt Men jag tror verkligen det blir bra med att bara byta ut CPU-kylaren.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Processorkylaren är SKIT. Sätter mina pengar på att det räcker med att byta den (och kanske ställa ner chassi-fläktarna).

Cooler Master 212 är en bra kylare till ett lågt pris http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

När/om du har bytt kylaren och det fortfarande låter så pröva att få chassi-fläktarna att bli tystare, vet inte om du har fläktkontroller i lådan? Antingen via motstånd eller att koppla dom direkt till moderkortet. Lyckas inte det kan du stoppa in typ Noctua-fläktar istället.

Är det fortfarande inte tyst så är det grafikkortet, det borde dock bara låta när du spelar riktigt krävande grejer.
Då får du stoppa på nåt i stil med den här: http://www.inet.se/produkt/5321958/arctic-cooling-accelero-tw...

I värsta fall kommer du undan med priser på under 7-800 kronor så det är inte så farligt Men jag tror verkligen det blir bra med att bara byta ut CPU-kylaren.

Pretty much what he said.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk

Chassifläktarna är knäpptysta, hör dom inte alls faktiskt, men inuti datorn låter det som att det skulle vara andra världskriget.
Kollade och grafikkortet (7950 XFX 3GB) låter mycket i jämförelse med andra 7950, te.x Gigabyte och VaporX.

Jag ska väl ta och köpa den där kylaren och om det fortsätter låta får jag väl köpa den andra också!
Sen skulle jag vilja fråga, hur monterar man Grafikkortsfläkten? Är bara nyfiken då jag kommer få göra det själv!

Permalänk
Medlem

Vid närmare inspektion så har du fläktkontroller i lådan. Antar att Corsair inte skickar med skräp-fläktar så glöm att byta ut dom. CPU-kylare och hjälper inte det så grafikkortet. Tänk på att om du tar bort originalkylaren så ryker garantin, var säker på att det inte är något fel med ditt grafikkort först

Skrivet av KalasBosse:

Chassifläktarna är knäpptysta, hör dom inte alls faktiskt, men inuti datorn låter det som att det skulle vara andra världskriget.
Kollade och grafikkortet (7950 XFX 3GB) låter mycket i jämförelse med andra 7950, te.x Gigabyte och VaporX.

Jag ska väl ta och köpa den där kylaren och om det fortsätter låta får jag väl köpa den andra också!
Sen skulle jag vilja fråga, hur monterar man Grafikkortsfläkten? Är bara nyfiken då jag kommer få göra det själv!

Jahaja. Bra. Jag tror inte det kommer bli nödvändigt men du får med instruktioner som är väldigt bra, det är ganska lätt också. Bara ta bort ett gäng skruvar från baksidan på grafikkortet och ... sätta dit den nya kylaren på samma sätt? Jag har gjort det en gång och det gick på mindre än 15 minuter. Antar att du kan googla fram youtube-guider om du är osäker

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Tror mer det handlar om att jag tycker det låter för mycket, men börjar med CPU'n så skriver jag senare här och ger svar på hur det gått!

Permalänk
Medlem

Soft. Den kylaren jag länkade är som sagt en av de bättre om man ser till pris/prestanda. Vill du ha ännu tystare (men då blir det dyrare) så kolla på typ Thermalright elelr Noctua, du ser ju omdömena på Inet

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd

stock kylaren på amd är ganska bra faktiskt mycket bättre än intels stock men ibland kan dom varva på utav helvete cool and quiet brukar hjälpa och med silent mode på cpu fläkten så kan man få dom rätt tysta men är inget som pallar med nån oc att tala om

gpu kylarna brukar bara sitta med 4 skruvar oftast tror det är samma på 7950korten med så är ganska enkla att montera

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Det grafikkortet låter en hel del vid belastning, ungefär som ett jetplan, så jag skulle rekommendera att byta den kylaren.

Mvh

Permalänk

Hej igen! Nu har jag bytt till en CoolerMaster Evo 212 och den funkar perfekt! Helt knäpptyst, iaf i jämförelse med den gamla tack alla som skrivit, ni förtjänar ett riktigt stort tack!