Crucial lanserar M500-serien SSD

Permalänk
Melding Plague

Crucial lanserar M500-serien SSD

Micron med konsumentvarumärket Crucial släpper den nya serien M500 med SSD-enheter på upp till 960 GB, samtliga med sekventiella läshastigheter på närmare 500 MB/s.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

960gb, fuckyeah!

Permalänk
Medlem

960GB kommer nog kosta som f*n men det går ju i alla framåt så mot 2014 kanske 480-512GB SSD's har humana priser.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Som grisen säger, grymt.

Permalänk
Entusiast

40GB om dagen i 3 års tid. Well där har vi bevis på att de inte lämpar sig för inspelning, men man kan ju inte få allt

Permalänk
Medlem

Låter dyrt, men ack som man suktar efter en sån här.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

40GB om dagen i 3 års tid. Well där har vi bevis på att de inte lämpar sig för inspelning, men man kan ju inte få allt

Jag reagerade också på det. Dessutom är det konstigt att de anger samma skrivtålighet för samtliga kapaciteter. Rimligtvis borde ju de rymligare enheterna klara fler skrivningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Blargmode:

40GB om dagen i 3 års tid. Well där har vi bevis på att de inte lämpar sig för inspelning, men man kan ju inte få allt

Skrivet av Ozzed:

Jag reagerade också på det. Dessutom är det konstigt att de anger samma skrivtålighet för samtliga kapaciteter. Rimligtvis borde ju de rymligare enheterna klara fler skrivningar.

Detta värde är, precis som alltid, ett absolut minimum som Micron kan garantera. Det är inte helt osannolikt att enheterna klarar av det dubbla eller tredubbla antalet skrivningar eller ännu mer innan de dör.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Sweet, nya Crucialdiskar Får vi se dessa i Sweclockers testlabb mån tro?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

960 modellen ser väldigt trevlig ut som system disk.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ca 5200kr för nästan 1 tb ssd är inte mycket pengar.
Tycker ändå Samsungs 840 512gb fortfarande är lite finare till priset.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tror det börjar luta åt en ny systemdisk inom en snar framtid...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Riktigt bra! När 256GB kommer ner runt 1000 spänn köper jag nog en sådan som systemdisk faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Inget om när de förväntas finnas på marknaden? Har haft en beställning på crucial m4 128GB msata i snart en månad utan att den har levererats. Det kanske är lika bra och vänta även om man inte kommer att märka nån skillnad. Det verkar som att inet redan lagt upp den på sin sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Trevligt med fler SSD diskar som kan pressa priserna, min 120GB är trångbodd och skulle behöva minst en 256GB, helst en 512GB att byta ut den gamla med.

480GB för 3200:- känns lite väl dyrt tyvärr, hade dom lagt den 1000:- billigare så hade det varit ett nästan givet köpt då Samsungs 840 500GB kostar 2700:- vilket känns som ett bättre köp i dagsläget.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Inget om när de förväntas finnas på marknaden? Har haft en beställning på crucial m4 128GB msata i snart en månad utan att den har levererats. Det kanske är lika bra och vänta även om man inte kommer att märka nån skillnad. Det verkar som att inet redan lagt upp den på sin sida.

Komplett har redan de mindre storlekarna av M500 i lager, så det borde rimligtvis inte dröja så länge innan andra butiker får in dem också. Komplett får dessutom preliminärt in 1 st 960GB den 4:e maj

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Azodan:

Inget om när de förväntas finnas på marknaden? Har haft en beställning på crucial m4 128GB msata i snart en månad utan att den har levererats. Det kanske är lika bra och vänta även om man inte kommer att märka nån skillnad. Det verkar som att inet redan lagt upp den på sin sida.

Skickades från m.sweclockers.com

mSATA- och 2,5"-modellerna listas på prisjakt och är tillgänglig i vissa butik: http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=crucial%20m500 Vi länkar även till 960 GB-modellen längst ner i nyheten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

960GB kommer nog kosta som f*n men det går ju i alla framåt så mot 2014 kanske 480-512GB SSD's har humana priser.

Längst ner i länken till prisjakt så är det ~5k... inte allt för farligt för nästan 1TB, men ändå lite dyrt

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Dagen man kan gå över helt till solid state i burken utan att gråta tusenlappar närmar sig med stormsteg

I nästa system lockar det lite att satsa på:
- En riktigt kvick skrivtålig 256 gigare SSD för system, virtuellt minne, tempmappar, drivrutiner och viktiga program mm på en riktigt kvick 256 gigare
- En 960 gigs M500 för Steam-mappen och kanske mina dokument och lite annat smått och gott.
- Resten på NAS nån annanstans i lägenheten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dagen man kan gå över helt till solid state i burken utan att gråta tusenlappar närmar sig med stormsteg

I nästa system lockar det lite att satsa på:
- En riktigt kvick skrivtålig 256 gigare SSD för system, virtuellt minne, tempmappar, drivrutiner och viktiga program mm på en riktigt kvick 256 gigare
- En 960 gigs M500 för Steam-mappen och kanske mina dokument och lite annat smått och gott.
- Resten på NAS nån annanstans i lägenheten

Stämmer inte riktigt då storleken ökar minst lika snabbt. Dagens spel tar ca 30gb och en film kring 15gb. När filmer i 4k upplösning släpps ska kommer storleken öka nästan 4ggr.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Stämmer inte riktigt då storleken ökar minst lika snabbt. Dagens spel tar ca 30gb och en film kring 15gb. När filmer i 4k upplösning släpps ska kommer storleken öka nästan 4ggr.

Filmer i 4k upplösning är knappast något som får nån större impact inom några år, och de skulle jag inte lagra på SSD iallafall. (se punkten "Resten på NAS")
Men visst, spelen (och sannolikt även OS och andra program) kommer svälla vidare, i ungefär samma takt som större hårddiskar blir tillgängliga

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

1TB på SSD!!
Nu börjar det likna något

Permalänk

480GB mSATA SSD...

Stor "vill ha" faktor på den kan man väl minst sagt säga!

Permalänk
Inaktiv

Crucial får en ju att dra öronen åt sig en smula. De lyckades ju inte över sig bra med V4 modellen och har väl knappast brytt sig om sina kunder efter det köpet. Nej jag satsar nog på ett mer kvalitetsmärke. Många hade ju även besvär med frysningar och utmattning på M4 modellen oxo. Vet inte om det är borta nu med ny firmware men Crucial skrämmer för SSD köp.

Permalänk
Medlem

960GB? http://www.inet.se/produkt/5316009/crucial-ssd-m500-960gb
Det blir ungefär 5.4 SEK per GB.

Hoppas att priserna kommer pressas ner på SSD i en snabbare takt allt eftersom att mer företag börjar göra enheter med större lagringsutrymme.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Som flera sagt så är Samsung 840, 500 Gb mest prisvärd bland dom större SSD diskarna idag, men misstänker
att denna disk som artikeln handlar om Crucial M500 kommer sänkas efter lansering och hoppas att dom
sjunker mer när Samsung har en konkurrent på större prisvärda SSD diskar.

Visa signatur

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Storleken (960 GB) är helrätt och priset är fullt godkänt, men märket gör mig tveksam.

Jag väntar på att Samsung et al ska komma med motsvarande pjäser, och som bonus blir det förmodligen 1024 GB då.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är värt att komma ihåg att vanliga 840 kör lite billigare toggleNAND (tre bitar per minnescell) som normalt används i tex flashminne... Dvs de lär om något klara färre skrivningar än M500...

Crucial M4 är väl inte perfekt, men har väl generellt ändå fått rätt bra kritik, och de känns pålitligare än en del andra märken i branschen som tex OCZ tycker iallafall jag..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Crucial och samsung är lätt favoriterna när det kommer till SSDer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BubbenMan:

Crucial och samsung är lätt favoriterna när det kommer till SSDer

Dessa två kan du ju inte jämföra på samma dag. Det ena ett utpräglat budgetmärke med kass support dvs Crucial och det andra ett erkänt kvalitetsmärke dvs Samsung.