Verbatim SSD seg efter några veckor?

Permalänk
Medlem

Verbatim SSD seg efter några veckor?

Har för ca 1 år sedan inhandlat 3st Verbatim SSD när det var kampanj hos Alina. Innan köpet så kollade jag upp vad folk tyckte om SSDn och deras omdömen verkade övervägande positiva.

Dessa SSDs har vart i 3 olika datorer och alla har upplevt att systemet blir segt som cola inom 1 månad om man använder datorn flitigt. Med dessa SSDs kan man inte göra något så simpelt som att installera ett spel medans man surfar, det tar över 1 minut för webbläsaren att öppnas om man försöker göra det.

Ingen dator i fråga har haft virus eller någon malware som skulle kunna skapa dessa problem, TRIM har vart igång och jag har själv optimerat systemen i fråga för SSD bruk och AHCI var också på i BIOS.

Finns det något man kan försöka eller ska jag helt enkelt reklamera dessa? Otroligt missnöjd med dessa då jag ville dela med mig av min upplevelse med mina SSDs till familjen men det har slutat med att de fått återgå till en 5400rpm hårddisk vilket i många fall var snabbare.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Har du använt något testprogram och mätt prestandan på diskarna? Dels när dom var nya och därefter när du har upplevt att dom har blivit sega, vad isåfall är det som skiljer dom åt i prestanda delen då? Om inte är det nog läge att göra detta då vi annars famlar i blindo och inte kan göra annat än gissa oss till lösningen på ditt problem...

Permalänk
Medlem

många billiga SSD har ytterst blysam skrivhastiget också, de gillar inte när flera köer börjar växa för de andra expediterna fikar. men nu vet vi ju inte ens vem som sitter i kassan här.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Du måste uppdatera till nyaste firmwaren.

http://www.mydigitaldiscount.com/downloads/S5FAM030_FW.zip

http://www.mydigitaldiscount.com/downloads/Tutorial_MyDigital...

Citerat från sidan:

Just came here to say thanks for having better support here than by a company with at least ten times your size. Such a shame for Verbatim.

I have a Verbatim 64 GB SSD Sata II (Product Number: 47473) and I had never upgraded the firmware since I bought the SSD.

Must say that after upgrading to S5FAM030 the behavior it's completely different. No hanging times, faster boot and faster response.

Annan person:

Worked with my Verbatim 128Gb drive, using FW 030, ide mode, and the DOS updater, disk is MUCH better now in sequential R/W like a previous user said it makes the hardware worth the purchase

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Du måste uppdatera till nyaste firmwaren.

http://www.mydigitaldiscount.com/downloads/S5FAM030_FW.zip

http://www.mydigitaldiscount.com/downloads/Tutorial_MyDigital...

Citerat från sidan:

Just came here to say thanks for having better support here than by a company with at least ten times your size. Such a shame for Verbatim.

I have a Verbatim 64 GB SSD Sata II (Product Number: 47473) and I had never upgraded the firmware since I bought the SSD.

Must say that after upgrading to S5FAM030 the behavior it's completely different. No hanging times, faster boot and faster response.

Annan person:

Worked with my Verbatim 128Gb drive, using FW 030, ide mode, and the DOS updater, disk is MUCH better now in sequential R/W like a previous user said it makes the hardware worth the purchase

Blir att pröva detta! tackar

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Jag återlämnade min till Alina efter 1 veckas plåga. Värsta skräpet jag någonsin har köpt. Tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Uppdatera firmwaren så löser det sig förhoppningsvis

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X