3TB 3.5" HDD som extern hårddisk

Permalänk
Medlem

3TB 3.5" HDD som extern hårddisk

Tjenare!

Har precis gått över till laptop igen men har all min data på en 3TB hårddisk som jag har kvar. Hur skulle man lättast få den att bli en "extern hårddisk". Jag kommer inte behöva flytta den, dock måste jag kunna komma åt den hemma.

Har kollat på lösningar som den där man dockar hårddisken, men skulle vilja hitta något som skyddar lite mer.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, någon specifik som man ska kolla på?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/8906214/hd-kabinett-3-5-sata-till-... här har du. Där kan du stoppa in hårddisken och då blir den en externhårddisk.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tack för hjälpen, någon specifik som man ska kolla på?

Tror det räcker att storleken stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Tror det räcker att storleken stämmer?

Precis så, sen kan man välja USB 2.0 eller USB 3.0 också.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Som sagt ett hårddisk kabinett eller en NAS, om du vill kunna komma åt den via nätverk/Wifi.

NAS har ganska många fördelar, men är också mycket dyrare..
T.ex. kanske du sitter hemma hos en kompis och kommer på att den filen skulle man haft nu.. bara att gå in på FTP och hämta den.. streama film/musik när du ligger i soffan eller är sjuk i sängen till laptop/smartphone... etc.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Tack för hjälpen, någon specifik som man ska kolla på?

Har din dator Usb 3.0 så skulle jag bara kolla på sånna.

Bättre (snabbare överföringshastighet)

USB 2.0

USB 2.0 som lanserades år 2000 har den maximala överföringshastigheten Hi-Speed på upp till 480 megabit per sekund (60 MB/s). Det var först med 2.0 som USB kunde bli en verklig konkurrent till Firewire. Standarden för USB 2.0 är bakåtkompatibel och innefattar även de lägre överföringshastigheterna. Enheter med USB 2.0 ska alltså fungera även tillsammans med datorer med USB 1.1, och tvärtom, genom att använda en av de lägre hastigheterna. Däremot är det inte ett krav att enheter med USB 2.0 ska klara den nya höga hastigheten.
USB 3.0

Den nya standarden visades offentligt för första gången den 18 september 2007 och blev godtagen den 17 november 2008. Den har en maximal överföringshastighet på 5 Gbit/s (625 MB/s).[1]

USB 3.0 har alltmer fått genomslag och alltfler prylar börjar att dyka upp. USB 3.0-enheter kan användas på USB 2.0-portar. Dataöverföringen går i båda riktningarna samtidigt, vilket ger en ordentlig hastighetsökning. Detta är möjligt tack vare fem extra ledare i kabeln.

En annan fördel är att USB 3.0 klarar av att leverera mer ström till de anslutna enheterna (0,9 A). Detta kan exempelvis göra nätadaptrar till portabla hårddiskar överflödiga och ge tillverkare större utrymme att utveckla nya tillbehör.

Gränssnittet är också förberett för optisk dataöverföring. Från början kommer vanliga kopparkablar att användas, men för extra krävande miljöer finns möjligheten att inkludera ett optiskt gränssnitt med hjälp av fiberkabel. Främst handlar det om att kablarna kan göras mycket längre, men fiber minimerar också risken för störningar och gör högre överföringshastigheter möjliga.

Till en början kommer gränssnittet att vara reserverat för de mest påkostade enheterna. Under 2010 påbörjades dock masstillverkningen av kontrollerkretsar på allvar, vilket också innebär fallande priser.

Kopierat från wikipedia

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp.

Ska nog försöka hitta en USB3 då som inte kostar allt för mycket... Priserna är ju nästan lika höga som hårddiskarna själva..

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tack för all hjälp.

Ska nog försöka hitta en USB3 då som inte kostar allt för mycket... Priserna är ju nästan lika höga som hårddiskarna själva..

Lika höga som hårddiskarna vet jag inte.. Tror inte man får tag på 3TB hd för 250kr. Vill du ha en NAS däremot..
Det som skiljer mest är väl materialval (plast/aluminium etc.) och olika funktioner, samt extern strömkälla eller via USB:n.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=822245
eller andra med USB3..
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?gclid=CO69hJz9v7YCFZF2cAo...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lika höga som hårddiskarna vet jag inte.. Tror inte man får tag på 3TB hd för 250kr. Vill du ha en NAS däremot..
Det som skiljer mest är väl materialval (plast/aluminium etc.) och olika funktioner, samt extern strömkälla eller via USB:n.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=822245
eller andra med USB3..
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?gclid=CO69hJz9v7YCFZF2cAo...

Haha, kanske kryddade lite för mycket. Men i grund och botten så kändes det bara väldigt dyrt.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display