Permalänk
Medlem

Jag har strulat till min överclockning :/

Tjena!

Jag är lite ny med att pilla med datorn, jag har en amd 8350 prolle tillsammans med ett GA-970a-UD3 moderkort.
Jag hade överclockat den till 4,5 ghz med att bara använda multipliern samt öka vcore, och disable alla energisparar funktioner.
Funkade fint i flera månader. Tills igår..

Jag har införskaffat mig ett Gtx 690, och jag märker att inte kortet laddar mer än 50-70% så med mina kunskaper så trodde jag att det var processorn som flaska.
Så jag skulle testa att öka multipliern lite till till 4,7ghz samt öka lite vcore, men det ville sig inte, antingen så frös bf3 eller så fick jag bluescreen. Saken är den, att när jag ska ställa tillbaka allt till 4,5 igen och nöja mig där, så vill det sig inte. Jag får bluescreens när jag startar bf3, eller redan när windows startar.
Nu kör jag på stock inställningar på BIOS, men jag skulle gärna vilja åtminstone ha upp den i 4,5ghz igen (där det al
ltid har fungerat fint), då jag märker ganska så stor prestations skillnad.
Vad gör jag för fel? Har jag förstört något? :/

Enkel förklarad hjälp uppskattas!

MVH / xbrod

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk

Ptja, för det första så bör du ju kunna överklocka en 8350 till 4,5 utan att behöva stänga av några energisparfunktioner, så det var väl lite onödigt gjort.

Bra tråd för läsning och andras överklockningar:
http://www.overclock.net/t/1140459/bulldozer-overclocking-gui...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för länken! Ska läsa igenom!

Någon annan som vet vad som kan strula?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k