Misstänker att jag blivit lurad på tradera. Hur identifierar man en bränd bluray?

Permalänk

Misstänker att jag blivit lurad på tradera. Hur identifierar man en bränd bluray?

Det är så att min flickvän budade på två bluray filmer på tradera som hon vann för 300kr. Avatar och Trassel i 3D. Idag kom filmerna hem och fodralen är det inget suspekt med. Men skivorna däremot är väldigt suspekta i min mening. Vi har Hitta Nemo i 3d bluray som vi köpte på ica maxi för någon vecka sedan och känner man med handen på skivans tryck så är ytan helt slät och kanten runt skivan är helt slät och nästan lite rundad. Vänder man skivan så går det inte att se igenom den och inga färgskillnader syns heller.

Dessa filmer vi fick hem däremot, där är tryckytorna lite sträva och kanten runt skivan är lite vassare och ojämnare (precis som tomma skivor man köper känns.)
Vänder man på skivan så ser man tydligt skillnader i färgen och man ser även igenom mittcirkeln, precis som att ytan är man tryckt på är transparent egentligen.

Hur går jag tillväga med detta? Vill inte acceptera att man blivit lurad att köpa piratkopior i originalfodral. Vad skulle ni gjort?

Permalänk

Kan ju vara att vissa "bolag" köper lite billigare skivor osv.
Men googlade lite och fann denna http://www.geekanology.com/main/index.php/opinion/2-categoryo... Kanske kan hjälpa dig

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Synade skivorna ytterligare för en liten stund sedan och konstaterade att mitt antagande var helt korrekt. Skivorna är fake. Tittar man väldigt noga så ser man att det står "Verbatim BD-R D for Video 50GB" och att läs-sidan av skivan är mörk med tydliga färgvariationer (i form av ringar). När jag jämför dessa mot våra filmer vi själva köpt i butik så ser man också att alla köpta filmerna har väldigt tydliga trycknummer på inner cirkeln på läs-sidan av skivan. MEN det lustigaste är att båda skivorna från två olika filmbolag skulle använt samma typ av skiva till båda dessa filmer och skrivit ut detta, men ingen av alla våra andra filmer har detta.

Även fodralet ser man vid närmare inspektion att det är lägre upplösning än riktiga.

Har för övrigt mailat säljaren om detta för att se vad han har att säga.

Permalänk
Medlem

Du ska utöver att kontakta säljaren också kontakta Tradera och se vad som säger, risken finns ju att han ligger ute med fel "fake" filmer och förhoppningsvis kan han kanske i slutändan bli avstängd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kontakta säljaren och se vad den säger.

Såldes filmerna som helt nya? Eller vad stod det i annonsen. Länka gärna.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av oobum:

Såldes filmerna som helt nya? Eller vad stod det i annonsen. Länka gärna.

Det spelar väl ingen roll? är knappast lagligt att sälja brända nerladdade filmer (piratkopior) även om man skriver det i annonsen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det spelar väl ingen roll? är knappast lagligt att sälja brända nerladdade filmer (piratkopior) även om man skriver det i annonsen.

Det jag tänkte på var att säljaren kanske har varit på någon marknad, köpt filmerna och tagit hem dem.

Och är inte medveten om att det är kopior det rör sig om.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det jag tänkte på var att säljaren kanske har varit på någon marknad, köpt filmerna och tagit hem dem.

Och är inte medveten om att det är kopior det rör sig om.

Jo men nu har ju Hasse Aro varit vänlig och berättat för oss att man inte kan sälja saker i god tro, så det spelar ingen roll om säljaren har varit medveten om att det är brända skivor eller inte det är fortfarande hans fel och kan bli straffad för det.

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, det skulle förvåna mig om polisen bryr sig, men om säljaren inte går att diskutera med kan du ju alltid tipsa någon anti-pirat-organisation. Det är ju precis den sortens pirater de egentligen borde ägna sig åt, istället för att jaga småbarn som tankar ner en Justin Bäver-låt.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."