Hjälp med byte av nätaggregat

Permalänk

Hjälp med byte av nätaggregat

Hej.

Jag gick för cirka 4 månader sedan och köpte en Acer Aspire x3995 ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760746 ) och har varit supernöjd med den, framtills nu. Nu är det så att jag känner att mitt grafikkort inte ger mig tillräckligt bra prestanda i vissa spel (crysis 3 är ett av dem), vilket är förståerligt då mitt grafikkort är tämligen dåligt.

Nu kanske ni undrar varför jag la denna tråden i chassi och nätagg delen, jo det är ju så som jag förstår det (jag är väldigt ny till allt detta med de olika datorkomponenterna, försöker lära mig) att mitt nätagg är på 220W. Det låter väldigt lite enligt mig, då de flesta grafikkort jag läst om verkar kräva minst 350W. Så, såvitt jag förstår är mitt nätaggregat för kasst för att jag ska kunna uppgradera mitt grafikkort till det grafikkort jag tänkt mig, GTX 670 då det kräver runt 550W.

Då min dator är en märkesdator så har jag läst att det kan vara svårt att byta ut delar. Så min fråga till er alla är; behöver jag byta nätagg? Och ifall jag behöver det, behöver jag då köpa ett nytt chassi? (då mitt chassi är väldigt litet) Vad för nätagg och chassi kan ni rekommendera som är kompatibelt med resterande delar av min dator? Eller ska jag sälja av datorn och bygga en dator från grunden (helst inte)?

Jag får be om ursäkt om denna tråd är för lång alt. placerad fel.

Tacksam för svar!

Permalänk

Du kommer att behöva byta chassi för att kunna byta nätagg och få in ett grafikkort.

Risken är att du även är tvungen att byta moderkort för att det ska fungera.
(Vilket antagligen är att rekommendera i alla fall.)

Att sälja datorn och köpa nytt är nog ditt i särklass bästa alternativ.

Permalänk
Medlem

Märkesdatorer är sällan byggda för att uppgraderas. Köpa ny vore tyvärr det bästa.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Frågan är om chassit tar vanliga ATX nätdelar...märkesdatorer brukar vara småjäviga på dom punkterna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Asså jag undrar verkligen hur företaget tänker när dom stoppar in 3st minnen på ett dual-channel-moderkort...

Permalänk

Okay, tack för de snabba och bra svaren! Får bli till att sälja datorn då. Vet inte om detta blir off-topic eller ej, men hur mycket kan den tänkas vara värd? Nypris på 8000:-, 5 månader gammal. Vet inte hur snabbt datorer brukar falla i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Asså jag undrar verkligen hur företaget tänker när dom stoppar in 3st minnen på ett dual-channel-moderkort...

Vad får dig att tro att dom tänkte?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelesnake:

Okay, tack för de snabba och bra svaren! Får bli till att sälja datorn då. Vet inte om detta blir off-topic eller ej, men hur mycket kan den tänkas vara värd? Nypris på 8000:-, 5 månader gammal. Vet inte hur snabbt datorer brukar falla i pris.

Det kan bli en rätt dyr affär att sälja datorn med en förlust och sen köpa nytt. Om den kostade 8k för 5 månader sen så kanske du kan få 5-6k nu, beroende på köpare.

Ett alternativ är att du öppnar upp chassit och kollar runt vad det är för nätagg och moderkort, och försöker lista ut om det går att uppgradera eller ej. Om du nu inte är så haj på datorkomponenter så kan du ta några bilder på moderkort och nätagg och posta här så kanske någon kunnig kan hjälpa dig att lista ut om det är möjligt att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Behåll det du kan använda, hårddisk, processor, ram osv. och köp nytt nätagg, chassi och vad du nu mer kanske kan behöva.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av muffen:

Det kan bli en rätt dyr affär att sälja datorn med en förlust och sen köpa nytt. Om den kostade 8k för 5 månader sen så kanske du kan få 5-6k nu, beroende på köpare.

Ett alternativ är att du öppnar upp chassit och kollar runt vad det är för nätagg och moderkort, och försöker lista ut om det går att uppgradera eller ej. Om du nu inte är så haj på datorkomponenter så kan du ta några bilder på moderkort och nätagg och posta här så kanske någon kunnig kan hjälpa dig att lista ut om det är möjligt att uppgradera.

Jo men jag tänker som så att jag kan sälja datorn för 6000:- (med en 2000:- förlust, ifall möjligt) och ta de pengarna + 2000:- och bygga en ny dator.
8000:- för ett hemmabygge borde väl bli bättre än ifall jag hade sparat datorn och sedan köpt nytt chassi, nätagg, grafikkort och (kanske) moderkort?
Det känns som att den totala kostnaden för chassi, grafikkort, nätagg och modertkort + de 8000:- jag redan spenderat på datorn inte kommer göra det värt pengarna om man jämför med likvärdigt (om inte mindre) spenderade pengar på en ny dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Behåll det du kan använda, hårddisk, processor, ram osv. och köp nytt nätagg, chassi och vad du nu mer kanske kan behöva.

Samt nytt moderkort eftersom det gamla förmodligen inte passar, ny Windows (om man ska vara laglig), nytt grafikkort (eftersom det ju skulle bytas).

Jag är tveksam till om man tjänar på det men det går förstås att räkna på saken. Jag skulle börja med att försöka sälja och se vad den kan tänkas vara värd.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Samt nytt moderkort eftersom det gamla förmodligen inte passar, ny Windows (om man ska vara laglig), nytt grafikkort (eftersom det ju skulle bytas).

Jag är tveksam till om man tjänar på det men det går förstås att räkna på saken. Jag skulle börja med att försöka sälja och se vad den kan tänkas vara värd.

Glömde den biten ^^
Kanske bättre att sälja den på blocket med beskrivningen "maxad gamingdator"
Kan väl gå på 10-13 k då.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Glömde den biten ^^
Kanske bättre att sälja den på blocket med beskrivningen "maxad gamingdator"
Kan väl gå på 10-13 k då.

haha, precis. fixa en sådan deal till mig så får du alla pengar över 6000:-
Är det någon som har lust att hjälpa till att snickra ihop ett datorpaket som skulle palla crysis och andra krävande spel på max grafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelesnake:

haha, precis. fixa en sådan deal till mig så får du alla pengar över 6000:-
Är det någon som har lust att hjälpa till att snickra ihop ett datorpaket som skulle palla crysis och andra krävande spel på max grafik?

Hur mycket kan den få kosta?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Hur mycket kan den få kosta?

Oj fan glömde skriva det. Runt 8000:- hade jag tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelesnake:

Oj fan glömde skriva det. Runt 8000:- hade jag tänkt.

8k för att maxa crysis 3 (antar jag att du menar) är lite väl optimistiskt, här är en dator som säkert kommer klara spelet bra, inte säker på att den kan maxa, men ja. Chassit är skitbra för pengarna, min dator sitter i ett sånt och jag blev glatt överraskad när jag packade upp det, Så bli inte rädd för det.
EDIT: (2,5" vaggor följer inte med chassit så om du köper en SSD måste du köpa en sån också)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3217807/2013-04-10
Grafikkort (finns inte på inet): http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7950_vapor-x_b...

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Släng upp en bild på innehållet i datorn, det kanske går att uppgradera? Alla märkes-datorer är ju inte helt omöjliga.

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

8k för att maxa crysis 3 (antar jag att du menar) är lite väl optimistiskt, här är en dator som säkert kommer klara spelet bra, inte säker på att den kan maxa, men ja. Chassit är skitbra för pengarna, min dator sitter i ett sånt och jag blev glatt överraskad när jag packade upp det, Så bli inte rädd för det.
EDIT: (2,5" vaggor följer inte med chassit så om du köper en SSD måste du köpa en sån också)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3217807/2013-04-10
Grafikkort (finns inte på inet): http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7950_vapor-x_b...

dit låter bra men jag hade gjort så här ist http://www.inet.se/kundvagn/visa/3217876/2013-04-10 och dit grafikkort. Jag kollade inte jätte noga på det jag gjorde men billigare och lika bra, förutom lite slöare ram minnen fast han har ju 1333Mhz nu så 1600 borde räcka. Jag föredrar win7 till gaming men film och media dator föredrar jag win8.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

dit låter bra men jag hade gjort så här ist http://www.inet.se/kundvagn/visa/3217876/2013-04-10 och dit grafikkort. Jag kollade inte jätte noga på det jag gjorde men billigare och lika bra, förutom lite slöare ram minnen fast han har ju 1333Mhz nu så 1600 borde räcka. Jag föredrar win7 till gaming men film och media dator föredrar jag win8.

Varför jag gillar w8 mer:
* Windows 8 har i många fall lite bättre prestanda i spel än w7.
* Det kostar mindre
* Det stöder mer RAM
* har goare gränssnitt enligt mig
Tyvärr tar det längre tid att boota för det tar mer plats, men annars ser jag bara positiva saker med det, förutom den förfärliga appen "foton" som tar över hela datorn om man inte inaktiverar den.

Dina och mina minnen gör nog ingen skillnad om man använder ett riktigt grafikkort.
Jag antar att kylaren i ditt paket är sämre ^^
Själv föredrar jag också 8350 före 3570k, men eftersom de flesta inte gillar AMD for some reason så valde jag att inte bråka ^^
Egentligen kan han i princip välja vilket som helst, själv hade jag köpt det i min kundvagn och bytt ut 3570k:n till en 8350 och moderkortet också såklart.:)
EDIT: glömde smileyn!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

* Det stöder mer RAM

Mm, en riktig dealbreaker att du bara kan ha 192GB med Windows 7. Det fyller ju vem som helst på nolltid.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Tack som fan för alla svar. Fixar bilder imorgon på insidan ifall jag vågar öppna burken!

Så de paketen ni gjort, ifall jag skippar SSD-disken (då jag känner att det är en lyx jag inte behöver) och skippar att köpa windows 7 (tror jag har en oanvänd hemma någonstans) så kan jag få ner paketet någonstans runt 5000:- utan grafikkort? Vad för grafikkort tipsas för 2000-3000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelesnake:

Tack som fan för alla svar. Fixar bilder imorgon på insidan ifall jag vågar öppna burken!

Så de paketen ni gjort, ifall jag skippar SSD-disken (då jag känner att det är en lyx jag inte behöver) och skippar att köpa windows 7 (tror jag har en oanvänd hemma någonstans) så kan jag få ner paketet någonstans runt 5000:- utan grafikkort? Vad för grafikkort tipsas för 2000-3000?

HD7950

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

förlåt om jag lånar tåden lite men har lite samma problem.. Är detta något att ha http://www.netonnet.se/art/dator/kom...e/184561.7279/ ? behöver et nytt och tycker detta verkar trevligt
Komponenter :
i7 3770k
Gigabyte 7970 ghz edition CF,
16 gig ram
1TB sata
P8Z77-V

Permalänk
Skrivet av Jakelesnake:

Tack som fan för alla svar. Fixar bilder imorgon på insidan ifall jag vågar öppna burken!

Så de paketen ni gjort, ifall jag skippar SSD-disken (då jag känner att det är en lyx jag inte behöver) och skippar att köpa windows 7 (tror jag har en oanvänd hemma någonstans) så kan jag få ner paketet någonstans runt 5000:- utan grafikkort? Vad för grafikkort tipsas för 2000-3000?

varsegod, lycka till med resten, ja utan ssd och w7 borde du komma ner på exakt 4974 (http://www.inet.se/kundvagn/visa/3218041/2013-04-10)

Skrivet av olle_gamer98:

Varför jag gillar w8 mer:
* Windows 8 har i många fall lite bättre prestanda i spel än w7.
* Det kostar mindre
* Det stöder mer RAM
* har goare gränssnitt enligt mig
Tyvärr tar det längre tid att boota för det tar mer plats, men annars ser jag bara positiva saker med det, förutom den förfärliga appen "foton" som tar över hela datorn om man inte inaktiverar den.

Dina och mina minnen gör nog ingen skillnad om man använder ett riktigt grafikkort.
Jag antar att kylaren i ditt paket är sämre ^^
Själv föredrar jag också 8350 före 3570k, men eftersom de flesta inte gillar AMD for some reason så valde jag att inte bråka ^^
Egentligen kan han i princip välja vilket som helst, själv hade jag köpt det i min kundvagn och bytt ut 3570k:n till en 8350 och moderkortet också såklart.:)
EDIT: glömde smileyn!

ja din kylare/fläkt är bättre, okej du är också en "AMD" kille jag också xD
Ja w8 är bättre men jag har hört att folk som spelar mycket inte tycker om det men dock vet jag inte varför, jag funderar på att skaffa w8 på min andra dator, w8 är billigare och det är den största fördelen enligt mig, men alla är inte lagliga så det spelar igen roll för vissa (jag är laglig).

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Mm, en riktig dealbreaker att du bara kan ha 192GB med Windows 7. Det fyller ju vem som helst på nolltid.

Det beror ju lite på vilken version du kör. Men visst, 16GB som i Home Premium räcker och blir över för dom flesta.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Sebbenyao:

förlåt om jag lånar tåden lite men har lite samma problem.. Är detta något att ha http://www.netonnet.se/art/dator/kom...e/184561.7279/ ? behöver et nytt och tycker detta verkar trevligt
Komponenter :
i7 3770k
Gigabyte 7970 ghz edition CF,
16 gig ram
1TB sata
P8Z77-V

ja det funkar nog perfekt jag är inte profs på nätagg men jag tror att det funkar utmärkt

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Vad jag kunde hitta fram på nätet så har du en "Delta DPS-220UB-4" PSU. Se bild:

Inte det roligaste att byta ut i ditt chassi. Skulle satsat på ett nytt chassi + psu.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

varsegod, lycka till med resten, ja utan ssd och w7 borde du komma ner på exakt 4974 (http://www.inet.se/kundvagn/visa/3218041/2013-04-10)

ja din kylare/fläkt är bättre, okej du är också en "AMD" kille jag också xD
Ja w8 är bättre men jag har hört att folk som spelar mycket inte tycker om det men dock vet jag inte varför, jag funderar på att skaffa w8 på min andra dator, w8 är billigare och det är den största fördelen enligt mig, men alla är inte lagliga så det spelar igen roll för vissa (jag är laglig).

Jag spelar mycket och jag gillar windows 8 mer än w7, windows 7 var dock en avsevärt mycket bättre uppgradering från windows XP/Vista än windows 8 var från windows 7. Kan hålla med om att w8 känns lite mer padda/telefon optimerat.

Skrivet av Jakelesnake:

Tack som fan för alla svar. Fixar bilder imorgon på insidan ifall jag vågar öppna burken!

Så de paketen ni gjort, ifall jag skippar SSD-disken (då jag känner att det är en lyx jag inte behöver) och skippar att köpa windows 7 (tror jag har en oanvänd hemma någonstans) så kan jag få ner paketet någonstans runt 5000:- utan grafikkort? Vad för grafikkort tipsas för 2000-3000?

Nja, på 6000 kan den väl kanske landa, men jag hade nog föredragit att köpa bara en 120GB SSD först och sen när du har råd köpa 1-4 TB mekanisk, så du har ditt os på en SSD. Tillräckligt med RAM och en snabb hårddisk är bland det viktigaste för en snabb dator (dock inte för spel) Förstår inte hur man köper en dator utan SSD nuförtiden
Min dator kostade 7,2 k och jag hade inga dagar i veckan viljat spara några hundringar på att köpa en mekanisk systemdisk istället för SSD. I love dem!

Skrivet av LemonIllusion:

Mm, en riktig dealbreaker att du bara kan ha 192GB med Windows 7. Det fyller ju vem som helst på nolltid.

Home Premium stöder bara 16 GB, w8 i samma prisklass stöder 128 om jag inte minns fel.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

ja det funkar nog perfekt jag är inte profs på nätagg men jag tror att det funkar utmärkt

Men om det är ett bra märke och om det är hållbart

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Jag spelar mycket och jag gillar windows 8 mer än w7, windows 7 var dock en avsevärt mycket bättre uppgradering från windows XP/Vista än windows 8 var från windows 7. Kan hålla med om att w8 känns lite mer padda/telefon optimerat.

Okej, ja att det känns som telefon tycker jag är det största problemet

Skrivet av Sebbenyao:

Men om det är ett bra märke och om det är hållbart

Ja det är ett bra och ganska nytt märke +att det är 5 års garanti (snyggt också)

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-