Zalman FX100 Cube – passiv processorkylare för 3770K

Permalänk
Medlem

Totalt passiva datorer måste ju nästan vara kylda via chassit.
Det intressanta är ju just att kunna minimera antal fläktar och varvtalen på dessa.
Är ju inte ett dugg intressant för högsta prestanda men för en tystnadsjunkie som en själv är det klart superintressant.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Jag testade precis att byta kylpasta och bytte också fläkt till en med högre RPM, nu går den bara upp till 69C i spel (har bara testat i cirka 10minuter i Crysis 3 så kan komma att stiga)

Jag tror att problemet för mig är att jag inte kan sätta en push fläkt på kylaren då mina minnen är för höga så jag kan bara ha en pull. Jag tror också att det kan vara grafikkorten då dessa inte direkt är så bra i SLI då de inte har något utblås (tänkte inte på detta då jag egentligen hade tänkt köra ett kort)

Jag har inte direkt fullt med fläktar, jag har de som redan satt i sedan en utblås i botten (för att minska dammet som fastnar i filtret (funkar faktiskt bra)) och sedan en till fläkt där fram, sedan har jag tagit bort den övre HDD buren eller vad de nu heter. Jag har dock inte satt dit en sidofläkt eftersom att det faktiskt inte drog ner temperaturen på någonting =/ och att ha en fläkt där höjde ljudnivån rejält.

Jag är dock nöjd om den håller sig till 69C men måste nog testa några fler spel innan jag kan se ett korrekt resultat (bryr mig inte direkt om benchmark program då dessa inte direkt ger en realistisk situation)

Byta kylpasta verkar göra under i de flesta fall

Ja, de stora kylarna har sällan plats för höga minnen. Som tur var märkte jag det innan det var försent och köpte därmed LP minnen som fungerar bra.

Det tråkiga är kanske att om man börjar fylla burken med inblåsfläktar så räcker inte den bakre utblås till för att hantera all mängd luft som kommer in varför jag slängde in två utblås på toppen av chassit. Tyvärr blir det en smula högljutt men det märks inte när man spelar med hörlurar eller ens högtalare. Sen kör jag som sagt alla fläktar på lågvarv förutom sidofläkten och testar att köra med Anpassningsbar power så att korten inte behöver jobba på maxfart hela tiden om det inte behövs (WoW osv).

Lite konstigt att din sidofläkt inte hjälpte till men kanske för att varmluften redan vispas runt just där så effekten blir inte märkbar. Med referenskort skall det hjälpa mer.

Sant att spel sällan kommer upp i den belastningen Benchmarkingprogram kräver förutom eventuellt Crysis 3

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av meatloaf13th:

en gång i tiden byggde jag en dator i skolan med en quad LGA775 q6600 och hade en scythe orichi utan några fläktar alls i chassit, eller på cpu kylaren, och tempsen låg på 35C i load med Prime 95, nu vet jag inte hur mycket svalare de äldre procesorena är men, det är det största CPU kylaren jag sett och den funka mycket bra då.

Tittar man ren effekt så är det ungefär samma vid max last vad jag har kunnat utröna. En 3770K borde dra mindre än en Q6600 men det är inte helt lätt att hitta siffror eftersom det är halvt omöjligt att mäta hur mycket ström enbart processorn drar och det är svårt att jämföra två olika system. Om man tittar på TDP som i alla fall har viss koppling till hur mycket värme processorn genererar så är 3770K svalare. Dock är nyare processorer mer svårkylda då de har högre flux än äldre. Hur som helst, lyckas du kyla en Q6600 utan fläkt så ska du kunna kyla en ny processor utan fläkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig köpa en kylare som är krånglig att montera.
Man orkar inte, det blir bara för stökigt.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Byta kylpasta verkar göra under i de flesta fall
Det tråkiga är kanske att om man börjar fylla burken med inblåsfläktar så räcker inte den bakre utblås till för att hantera all mängd luft som kommer in varför jag slängde in två utblås på toppen av chassit. Tyvärr blir det en smula högljutt men det märks inte när man spelar med hörlurar eller ens högtalare.

Man behöver inte aktiv dra ut all luft man trycker in i chassiet. Tekniken kallas övertryck. Optimalt eller inte beror ju på förutsättningar men det funkar rätt En fördel är att föroreningar trycks ur närmaste vägen och en nackdel är att man inte kan styra var luften tar vägen.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att bygga en 100% passivt kyld dator om man väljer komponenter med lite omsorg och om man inte behöver ett värstingsystem, en CPU med Passmark över 3000 (som min Intel Core i3 2100T) är bra mer kapabel än en Intel Atom. Den har dock lite klen grafik men det har ju dykt upp bättre alternativ på sista tiden och det är dessutom nya grejor på väg ut både från Intel och AMD snart. Det är tråkigt att AMD inte släpper sina mobila CPU:er/APU:er i t.ex. FM2 sockel, det hade förmodligen varit ett mycket uppskattat alternativ för HTPC-byggare.

Länkar in ett inlägg som jag har gjort in en annan tråd: Undervolta/underklocka en Intel Core i3 2100T med den skillnaden att jag gick upp från 0.99V till 1.00V för att inte tumma på stabiliteten (dvs. ungefär 26W effekt på CPU:n).

Permalänk
Medlem

Jag körde en HTPC passivt med Scythe Ninja II Mini tidigare. Jag löste luftflödet genom att såga hål i taket över kylaren och sätta ett galler. När kylaren värmer luften stiger den upp och ut från chassit som då suger in kall luft från annat håll.. som en skorsten typ.. det var ju extremt lite luftflöde men det räckte till en AMD X2 45 watt.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Man behöver inte aktiv dra ut all luft man trycker in i chassiet. Tekniken kallas övertryck. Optimalt eller inte beror ju på förutsättningar men det funkar rätt En fördel är att föroreningar trycks ur närmaste vägen och en nackdel är att man inte kan styra var luften tar vägen.

Jag förstår principen med övertryck men undrar bara om det är inte mer effektivt att låta många fläktar snabbt flytta luften in och ut ur chassit istället för att förlita sig på övertryck?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Man behöver inte aktiv dra ut all luft man trycker in i chassiet. Tekniken kallas övertryck. Optimalt eller inte beror ju på förutsättningar men det funkar rätt En fördel är att föroreningar trycks ur närmaste vägen och en nackdel är att man inte kan styra var luften tar vägen.

För att få övertryck i ett chassi måste det vara lufttätt. Man kan aldrig få över eller undertryck i ett vanligt datorchassi, det man petar in kommer att läcka ut. man kan bara styra hur luften rör sig i chassiet.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag förstår principen med övertryck men undrar bara om det är inte mer effektivt att låta många fläktar snabbt flytta luften in och ut ur chassit istället för att förlita sig på övertryck?

Jo det är det absolut!

Skrivet av matte70:

För att få övertryck i ett chassi måste det vara lufttätt. Man kan aldrig få över eller undertryck i ett vanligt datorchassi, det man petar in kommer att läcka ut. man kan bara styra hur luften rör sig i chassiet.

Stämmer inte. Vi har övertryck i ställverken på jobbet och det är på intet sätt lufttätt. Hade det varit lufttätt hade fläktarna gått jäkligt tungt, alltså när man hade fyllt utrymmet med luft. Meningen är alltså att luften skall läcka ut. Man trycker in så mycket luft att det läcker ut överallt. På så vis kommer det inte in så mycket skit i ett valt utrymme.

Permalänk
Medlem

Känns som att strömsnåla/energieffektiva Haswell kommer rimma väl med passiva kylare...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av matte70:

För att få övertryck i ett chassi måste det vara lufttätt. Man kan aldrig få över eller undertryck i ett vanligt datorchassi, det man petar in kommer att läcka ut. man kan bara styra hur luften rör sig i chassiet.

Klart du kan få ett övertryck utan att det är tätt. Bara det faktum att det läcker ut luft genom springor i chassit är bevis för att du har fel. Det krävs en tryckskillnad för att få ett flöde.

Vi kan göra ett annat litet experiment. Ta en PET-flaska och gör ett litet hål på sidan. Täck sedan för öppningen med munnen så det blir tätt och blås in i flaskan. Då blåser det ut ur hålet eller hur? Är flaskan tät? Nej det är den inte. Har vi ett övertryck i flaskan? Ja det har vi. Är det exakt samma sak som händer i en dator? Ja det är det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Tittar man ren effekt så är det ungefär samma vid max last vad jag har kunnat utröna. En 3770K borde dra mindre än en Q6600 men det är inte helt lätt att hitta siffror eftersom det är halvt omöjligt att mäta hur mycket ström enbart processorn drar och det är svårt att jämföra två olika system. Om man tittar på TDP som i alla fall har viss koppling till hur mycket värme processorn genererar så är 3770K svalare. Dock är nyare processorer mer svårkylda då de har högre flux än äldre. Hur som helst, lyckas du kyla en Q6600 utan fläkt så ska du kunna kyla en ny processor utan fläkt.

Ohh no no no, en 3770K går mycket varmare. Det är en jäkla skillnad, har inte vart med om liknande(Närmaste liknelsen är om man felmonterat gpu kylare tex, går svalt och fint i idle inga problem. Men lite last så hoppar temp från 25 till 65 grader på ca 1 - 1,5sek) och jag har vart med ett litet tag iaf så viss koll har jag.

En Sandy skulle den kyla utan några större problem, är ganska så övertygad om att jag kan köra min sandy med min silverarrow passivt om jag skulle få för mig det.

OnT: Vilken hemsk skapelse, aldrig mer luftkylning. Främst pga. att bra luftkylare är helt enorma, så jävligt att komma åt nåt i burken,

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Så kanske det är, ska testa med den avstängd senare, eller ska man vända den till inblås kanske? =/ Ska nog testa båda. (kommer nog inte skriva resultat här då detta nog kommer bli ett bra tag senare =P)

Man mår alltid lite bättre i själen när man vet att cpu tempen inte är tillräckligt hög för att använda cpun som substitut till spisen

Vänd den så du tar in luft där. Jag upplever inte att den drar in mer damm i datorn än de främre intagen. Är så gott som obefintligt med damm i min burk och den står på golvet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Dock är nyare processorer mer svårkylda då de har högre flux än äldre. Hur som helst, lyckas du kyla en Q6600 utan fläkt så ska du kunna kyla en ny processor utan fläkt.

Har inte testat de nyaste processorer men har själv q6600 av den nyare revisionen, hade gamla revisionen ifjol också. Det är stor skillnad på effekten, kan jag konstatera nu. Så att jämföra med q6600 är inte bra... då q6600 kan vara väldigt olika.

Jag undrar om det går att köra q6600 rentav utan kylare..........
Okej. Jag kanske överdriver men det kan gå. Eller vad säger ni?

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

Har inte testat de nyaste processorer men har själv q6600 av den nyare revisionen, hade gamla revisionen ifjol också. Det är stor skillnad på effekten, kan jag konstatera nu. Så att jämföra med q6600 är inte bra... då q6600 kan vara väldigt olika.

Jag undrar om det går att köra q6600 rentav utan kylare..........
Okej. Jag kanske överdriver men det kan gå. Eller vad säger ni?

http://i49.tinypic.com/s5iw5z.jpg

Haha

Permalänk
Medlem

Vilket elände, om jag får tycka så... och folket på Zalman har inte vaknat upp på rätt sida tydligen när den här kylaren togs fram, för så mycket dyrt arbete för så lite kylprestanda, är bara dåligt. Det finns många andra och mer lämpade kandidater bland tillverkare av processorkylare på marknaden att välja för en tänkbar köpare och de är t.ex. Noctua, Scythe, Thermalright, Thermaltake o.s.v. Men utseende/design tycks gå före funktion i det här fallet... trist.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

När du skriver "passivt kylda datorer" Har du haft all hårdvara passivt då? (även nättagget) på dina äldre datorer( P1, P2, P3, etc.)
En passivt kyld dator, är i min värld 100% helt passiv.

Menade CPU så klart, uttryckte mig lite klantigt.

Men ja, jag har själv byggt ett par helt passiva gammeldatorer för skojs skull. "Stor" kylfläns på CPUn och nätagget fick sina effekthalvledare monterade på en stor kylfläns utanför chassit. Stod så och tuggade SETI@home bootat från floppy. Funkade bra!

Provade även med en gammal Dell, men det nätagget gillade inte att få ledningarna till halvledarna förlängda. Det skickade ut en jäkla massa störningar på elnätet och dog efter en halvtimme eller så. :/

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |