Tvinga HDD att inte spinna under boot?

Permalänk
Medlem

Tvinga HDD att inte spinna under boot?

Hej,

Jag bootar upp min stationära dator på en SSD. Jag har hårddiskar inkopplade som komplement, men som jag sällan använder. Är det möjligt att hindra hårddiskarna från att spinna upp medan datorn bootar?

Förutom minska ljudnivån skulle jag spara några sekunder vid uppstarten av datorn.

Moderkortet är Gigabyte GA-Z77M-D3H om det spelar någon roll.

Visa signatur

Andreas

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är inte möjligt tyvärr då de ju startar med automatik iom att du har ström till dem. Så enda lösning är att koppla dem till en yttre strömknapp och stäng/slå på dem den vägen, men det blir ju lite moddande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som sagt nej det går inte men däremot går det att påverka ljudnivån. Det beror lite på vad du har för chassi och hur hårddiskarna är monterade i den, sen oxå hastigheten på hårddiskarna - vill man ha en tyst burk kan man köra på långsammare diskar men jag antar att det är uteslutet för dig? Så det som står kvar är att ljuddämpa hårddiskarna där det bästa man kan göra är att köpa resårremmar i en tygaffär och binda ihop vaggor i chassit som hårddiskarna får ligga i. Det har jag i min mediadator i vardagsrummet och det minskar vibrationerna vilket gör att ljudet resoneras mindre i chassit. Sen kan man oxå ljudisolera chassit utöver det vet jag inte. Hårddiskar brukar inte direkt vara det som låter mest i en dator utan grafikkortet...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Precis som Jalle säger så starar dom per automatik, så nej det går inte utan moddande,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om du inte har på SMART check vid boot, tar det ingen extra tid.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag får helt enkelt ersätta hårddiskarna med ett NAS.

Visa signatur

Andreas