Datorn hittar inte mitt OCZ Vertex2 120GB SSD

Permalänk

Datorn hittar inte mitt OCZ Vertex2 120GB SSD

Nu har min 2,5 år gamla OCZ Vertex2 120GB slutat dyka upp i BIOS. Har prövat följande:

Har haft den som systemdisk men nu kan datorn inte längre hitta den. Har testat den i två datorer utan lycka. Har testat den både i IDE och AHCI läge men ingen skillnad. Har försökt med OCZs reparationsverktyg men de hittar inte heller disken. Har testat att starta om den massa gånger vilket ibland hjälpt vertex2 diskar men det hjälper inte. Har testat den med olika Sata och strömkablar och olika sata platser men ingen skillnad.

Har kört en livecd med fedora och letat efter den där men inte heller det hjälpte. Har den senaste versionen av BIOS.

Om jag start datorn med strömkabeln i men utan Sata kabeln ikopplad. Då lyser diskens led grönt men om jag startar datorn med sata kabeln i så lyser den grönt i en sekund och slår sedan över till rött.

Räknar med att den är död men tänkte att det är värt att kolla här först om någon har nått trick

Övrig setup:

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10600 1333MHZ (42GB)
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
SEAGATE BARRACUDA 7200.12 500GB 7200RPM SATA/300 16MB
CORSAIR VX 550W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V
INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156

Permalänk
Medlem

den är nog röktom den inte hittas i BIOS ja. vanligt fel på den serien.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, hade du kunnat hitta den i bios så hade du ev kunna rädda den med ny firmware, men nu är det för sent för det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag lånar tråden lite..

Min Vertex 2 har likadant problem ungefär, den syns i BIOS först, men om jag försöker accessa den genom att försöka boota Windows på den, eller formatera den med en Windows skiva så försvinner den helt och hållet.

Om jag bootar Windows från en annan hårddisk och försöker komma åt SSDn från Windows så försvinner den också. Någon som har någon aning vad som kan göras för att fixa detta? Kanske är den död..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, hade du kunnat hitta den i bios så hade du ev kunna rädda den med ny firmware, men nu är det för sent för det.

Skrivet av Formel117:

Jag lånar tråden lite..

Min Vertex 2 har likadant problem ungefär, den syns i BIOS först, men om jag försöker accessa den genom att försöka boota Windows på den, eller formatera den med en Windows skiva så försvinner den helt och hållet.

Om jag bootar Windows från en annan hårddisk och försöker komma åt SSDn från Windows så försvinner den också. Någon som har någon aning vad som kan göras för att fixa detta? Kanske är den död..

Detta kanske?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Den har varit såhär i några månader, jag gav upp och slutade försöka rädda den efter ett par timmar. Ska ta och försöka igen nu.

Lyckades uppdatera firmwaren till 1.37 men samma problem uppstår vid försök att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Den har varit såhär i några månader, jag gav upp och slutade försöka rädda den efter ett par timmar. Ska ta och försöka igen nu.

Lyckades uppdatera firmwaren till 1.37 men samma problem uppstår vid försök att använda den.

Skulle i så fall föreslå att du försöker med en secure erase, förslagsvis med hjälp av parted magic som bla finns på ultimate boot cd:

http://www.ultimatebootcd.com/download.html

Guide:

http://www.overclock.net/t/1227597/how-to-secure-erase-your-s...

Permalänk
Medlem

Har en OCZ octane med samma problem, provade med secure erase men det blev klart efter ca 15 sekunder? när jag startade datorn så hittades den inte i bios, det märkliga är att om man låter den ligga på hyllan några veckor så hittas den igen, antagligen för att den laddar ur sig

Permalänk

Man kan alltid testa OCZs egna verktyg, http://blog.ocztechnology.com/?p=542. Med den kan man uppdatera firmware och göra secure erase etc.

Som sagt är väll min disk död men kan kanske hjälpa andra med OCZ diskar

Permalänk

Var har du köpt den? Min OCZ vertex2 (dock 60GB) dog på samma sätt efter 2 år och 10 månader men eftersom ocz har 3 års garanti så var det inga problem att få en ny. hade inge direkta förhoppningar att få ut en ny på garantin men det kostade inget att försöka och det gick bra (var många som hade klagat att de hade gått sönder efter ungefär samma tid). Tror det var därför dustin bytte den utan att klaga.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk

Intressant! Disken är köpt på Dustin. Hade funderat på om det kunde vara värt och höra av sig till dom eftersom de alltid brukar ha grym kundsupport. Får se vad de säger

Tror jag haft den i 2 och ett halvt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

Var har du köpt den? Min OCZ vertex2 (dock 60GB) dog på samma sätt efter 2 år och 10 månader men eftersom ocz har 3 års garanti så var det inga problem att få en ny. hade inge direkta förhoppningar att få ut en ny på garantin men det kostade inget att försöka och det gick bra (var många som hade klagat att de hade gått sönder efter ungefär samma tid). Tror det var därför dustin bytte den utan att klaga.

Skrivet av Firanthir:

Intressant! Disken är köpt på Dustin. Hade funderat på om det kunde vara värt och höra av sig till dom eftersom de alltid brukar ha grym kundsupport. Får se vad de säger

Tror jag haft den i 2 och ett halvt år.

HMMM, jag misstänker planerat åldrande... Dock lite konstigt eftersom de har 3 års garanti, men pajade före det, men det kanske bara är den svenska garantin...
Har själv ett OCZ-nätagg, med en fläkt som knattrar nåt förfärligt, så det blir väl till att lämna in den på garantin nu;)

Å andra sidan har ju SSDer en kortare livslängd, så det kanske inte är så konstigt.

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firanthir:

Intressant! Disken är köpt på Dustin. Hade funderat på om det kunde vara värt och höra av sig till dom eftersom de alltid brukar ha grym kundsupport. Får se vad de säger

Tror jag haft den i 2 och ett halvt år.

Jo skicka till dustin och inte till OCZ. Har du tur får du en bättre modell av Dustin, av OCZ lär du få samma skit (som igen kommer gå sönder efter 1-2 år).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Samma hände med min OCZ för en vecka sedan, skickade tillbaka den till Inet som fixade en ny Intel SSD som var dubbelt så snabb

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk

Skickade in min SSD till Dustin idag så får vi se vad de säger, men jag bör få en ny motsvarande