Permalänk
Medlem

Följdordning radiator/kylhuvud

Jag undrar om följdprdningen på radiatorer och kulhuvuden spelar någon roll? Jag har sett olika upplägg så ville ha lite klarhet i detta.

Jag har följande uppsättning:

Pump -> CPU kylhuvud -> 120x60 radiator -> 240x30 radiator -> GPU kylhiuvud -> GPU kylhuvud -> 240x60 radiator -> reservoir.

Jag har kopplat det på detta viset för att både CPU och GPU ska få kylningen hyfsat lika fördelat och optimerat. Dock har jag sett att många kopplar direkt ifrån CPU kylhuvudet till GPU utan kylning imellan. Jag misstänker att cirkulationen är så pass snabb så att detta påverkar kylningnsprestandan minimalt emot mitt upplägg, men det är lika bra att höra om någon har relevant kunskap och rekommedationer angående detta.

/Benny

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll p.g.a. den anledningen du skriver, vattnet håller ungefär samma temperatur i hela loopen.

Om du är osäker kan du ju alltid montera in 2 tempsensorer, en efter radiatorerna och en efter GPU:erna.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

Det har minimal skillnad var i loopen du har block och radiatorer, det skiljer så lite i vattentemp

Visa signatur

Simlärare