SSD system bootar ej efter att jag stoppat i en gammal HDD

Permalänk
Avstängd

SSD system bootar ej efter att jag stoppat i en gammal HDD

Hej,
Har byggt nytt och kört med en SSD ensam och installerat Windows och så.
Idag stoppade jag i en gammal HDD som jag ska ha som lagring, men nu vill inte datorn boota längre. Windows 7 sätter igång men hänger sig vid fönstren/flaggorna. SSD:n ligger först i bootordningen och på SATA port 0. AHCI mode inställt.

Jag tror att det ligger en gammal Windows installation på HDD:n men när jag försöker boota från den med IDE-läge inställt får jag bara blåskärm och automatisk omstart.

Vad gubbars kan vara fel här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Hej,
Har byggt nytt och kört med en SSD ensam och installerat Windows och så.
Idag stoppade jag i en gammal HDD som jag ska ha som lagring, men nu vill inte datorn boota längre. Windows 7 sätter igång men hänger sig vid fönstren/flaggorna. SSD:n ligger först i bootordningen och på SATA port 0. AHCI mode inställt.

Jag tror att det ligger en gammal Windows installation på HDD:n men när jag försöker boota från den med IDE-läge inställt får jag bara blåskärm och automatisk omstart.

Vad gubbars kan vara fel här?

Prova dra ut den gamla disken och se om du får igång datorn.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd

Jo, den startar om jag kopplar ur den gamla disken eller om jag "disablar" den i BIOS. Men om den är närvarande strular den till booten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Jo, den startar om jag kopplar ur den gamla disken eller om jag "disablar" den i BIOS. Men om den är närvarande strular den till booten.

Kan det inte bara vara så enkelt att disken är trasig och därför ställer till det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Kan det inte bara vara så enkelt att disken är trasig och därför ställer till det?

jo, eventuellt. den har legat i elektrostatpåse och bubbelplast i en byrålåda men funkade bra innan den lades dit. i Ubuntu kan jag göra operationer på den och formatera, men Windows startar endast om den är raw, unallocated, eller fat32.

och startar jag som raw kan Windows inte formatera den heller.

om den är trasig så är den trasig på ett konstigt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

jo, eventuellt. den har legat i elektrostatpåse och bubbelplast i en byrålåda men funkade bra innan den lades dit. i Ubuntu kan jag göra operationer på den och formatera, men Windows startar endast om den är raw, unallocated, eller fat32.

och startar jag som raw kan Windows inte formatera den heller.

om den är trasig så är den trasig på ett konstigt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, då lät det iofs som att fungerar om du kan göra något med den i ubuntu. Kan tyvärr inte ge så mycket tips. Men om du har ubuntu installerat på den så kan du kanske testa disken med något program. Kommer inte på några namn på program på rak arm dock!

Permalänk
Medlem

Samma med bygget av polarens dator..
Hans var partionerad,krångla en vecka..
Tog bort partionen,och si då funka det..
Du får göra det i din andradator eller nån polares..
Den rullar på fint sen 4 mån...

Permalänk
Avstängd

Har redan provat att ta bort partionen etc...se inlägg ovan.

Har nu provat HDD:n i annan dator via USB externt chassi = funkar prima
Provar annan HDD från annan dator i det nya bygget = funkar inte

= så det är nåt med datorn (nya bygget), ej HDD:n.

Kan det vara så enkelt att IDE-drivrutiner inte har installerats? Se device manager-bilden nedan.

Har ingen CD-enhet så jag har inte kunna köra CD:n som kom med moderkortet, men jag har kopierat den till USB-sticka och kört installationsprogrammet därifrån, men nåt verkar lite skumt här.

Kan det vara SATA preinstall driver som jag måste ha härifrån? Men den går inte att installera (förstöker installera INF:n men datorn säger att det inte går.) http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4337#dl

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Har redan provat att ta bort partionen etc...se inlägg ovan.

Har nu provat HDD:n i annan dator via USB externt chassi = funkar prima
Provar annan HDD från annan dator i det nya bygget = funkar inte

= så det är nåt med datorn (nya bygget), ej HDD:n.

Kan det vara så enkelt att IDE-drivrutiner inte har installerats? Se device manager-bilden nedan.

Har ingen CD-enhet så jag har inte kunna köra CD:n som kom med moderkortet, men jag har kopierat den till USB-sticka och kört installationsprogrammet därifrån, men nåt verkar lite skumt här.

Kan det vara SATA preinstall driver som jag måste ha härifrån? Men den går inte att installera (förstöker installera INF:n men datorn säger att det inte går.) http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4337#dl

http://img163.imageshack.us/img163/9049/nydsc1449.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Varför kör du inte disken i AHCI?
SATA preinstall är drivaren du använder när du ska installera Windows, inte efter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

SATA preinstall är drivaren du använder när du ska installera Windows, inte efter.

Det var det jag trodde.

Skrivet av LemonIllusion:

Varför kör du inte disken i AHCI?

Måste erkänna att jag inte förstår frågan. Kan man ha olika inställningar för olika diskar? Systemet är ju installerat på en SSD så AHCI är aktiverat i BIOS. Det är det enda jag känner till att man kan ställa in.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Efter.
Innan OS-installation kom jag inte ens in i BIOS, svart skärm ända tills felmeddelande (fast det kanske berode på input lagg eller nåt)
Men om jag kommer ihåg rätt så var den inställd på AHCI då efter OS-install och jag ändrade ingenting.
Efter att ha försökt med HDD:arna har jag dock ändrat lite fram och tillbaka. Men nu är den inställd på AHCI, det bör den väl vara med SSD.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att jag är nåt på spåren:

Avaktiverade SSD:n i BIOS, behöll AHCI läge och körde Windows-installation på den gamla HDD:n. Gick som smort. Bootar perfekt. Det är inget fel på disken.

Har inte aktiverat SSD:n än men ser i device manager att en "ATA Channel 3"-post har pluppat upp förutom AHCI controllern under IDE ATA/ATAPI controllers. Som jag misstänkte fanns ingen controller laddad till porten med HDD:n förut (se bilden ovan).

Jag kanske måste ha HDD:n inkopplad när jag installerar Windows på SSD:n för att controllern ska installeras ?

Permalänk
Medlem

Asså, SSD-porten måste vara satt till AHCI i BIOS INNAN installation - hur skall Windows annars veta vilken drivare som skall användas vid boot.
Är du osäker - antingen installera om eller patcha

Permalänk
Avstängd

Jojo,
men problemet är ju snarare att efter installationen på SSD så kan jag inte lägga till en HDD för ingen controller läggs till till den port som HDD:n hamnar på.
Just nu håller jag på att installera om allt, raderade partitionerna på båda diskarna, både SSD och HDD inkopplat, AHCI valt, installerar på SSD.
Fortsättning följer...

Permalänk
Avstängd

Fixat!

Installation med båda diskarna inkopplade löste problemet. Lustigt för det går ju emot gängse rekommendationer att installera Windows på SSD enbart med SSD:n inkopplad.

Se bild, nu finns kontroller installerad för båda portarna där det finns en disk.

Permalänk
Medlem

Det är en myt att man MÅSTE köra SSD'n ensam i burken för att Win skall installera korrekt. Visst, det funkar men...
Vet man vad man håller på med och styr upp installationen behöver man inte koppla ur andra diskar.

Många begriper inte att det är partitionen System Reserved som skall väljas i BIOS som bootpartition isf systempartitionen (C:).
Finns redan System Reserved på någon annan disk i systemet vid installation riskerar den nya installationsstarten att hamna där isf på den disk man nyligen installerade.

En annan myt är att man måste ta bort systempartitioner på andra diskar innan man installerar nytt Win.