Permalänk
Medlem

3770k går varm?

har precis byggt ihop min nya dator, har en 3770k med en H100i monterad.
Utan OC så går processorn upp mot 70-75 grader i laod.
Tycker det låter väldigt högt, någon som har tips/råd på vad som är fel och behöver åtgärdas?

Står även i ASUS AI Suite II att vcoren droppar ner till under 1. Det som jag förstått är att den inte ska sjunka så lågt eftersom programmet även varnar för det.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem

Ja det skulle jag säga är varmt, den skulle oklockat med en H100 ligga under 60c oklockat tycker jag. Kolla ifall kylaren sitter som den ska.

Permalänk
Inaktiv

Byt kylpasta om den är gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av timson:

har precis byggt ihop min nya dator, har en 3770k med en H100i monterad.
Utan OC så går processorn upp mot 70-75 grader i laod.
Tycker det låter väldigt högt, någon som har tips/råd på vad som är fel och behöver åtgärdas?

Står även i ASUS AI Suite II att vcoren droppar ner till under 1. Det som jag förstått är att den inte ska sjunka så lågt eftersom programmet även varnar för det.

Det kan bli fel i vcore läsningen om du har mer än 1 program på datorn som läser av vcore samtidigt, typ HWMonitor.
Jag provade AI Suite när jag köpte mitt moderkort och om jag hade HWMonitor igång samtidigt droppade vcore till 0, 12V linan till 0 etc.

Permalänk
Medlem

har du verkligen skruvat tumskruvarna till pumpen i botten?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Har du tagit förmycket Kylpasta vid montering av kylare.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Prova klocka och se om du får avsevärt högre temps. Ivy bridge blir lätt varma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preorded:

Ja det skulle jag säga är varmt, den skulle oklockat med en H100 ligga under 60c oklockat tycker jag. Kolla ifall kylaren sitter som den ska.

Den ligger nu på ca 30 i idle.

Skrivet av anon142735:

Byt kylpasta om den är gammal

Den är helt ny, allt i datorn inkl. kylarn är monterat igår.

Skrivet av LeVvE:

Det kan bli fel i vcore läsningen om du har mer än 1 program på datorn som läser av vcore samtidigt, typ HWMonitor.

De program jag har igån är ASUS AI Suite II, Realtemp 3.70 och CorsairLINK2.

Kan man infoga bilder på Realtemps test med Prime95 utan att ladda upp det någon annanstans?

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

har du verkligen skruvat tumskruvarna till pumpen i botten?

Ska kolla genast.

Skrivet av Gunner357:

Har du tagit förmycket Kylpasta vid montering av kylare.

Den kommer med kylpasta monterad.

Skrivet av Ninotramp:

Prova klocka och se om du får avsevärt högre temps. Ivy bridge blir lätt varma

Skickades från m.sweclockers.com

Vågar jag göra detta när det känns som den redan är varm? Har inte så står koll på övercklockning än. Därför jag började med att kolla hur det såg med temps osv innan jag börjar klocka.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem

Har exakt samma temps som du med min 3770k och h100i

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det är kylaren som är felmonterad, de temps du har får jag med rejäl oc till 4.8ghz@1.4v med min 2500K och H60.
Testa att montera om annars så kan det vara fel på kylaren i värsta fall. Kontrollera också så att moderkortet inte har nåt auto oc igång eller liknande.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Jag kör 3770K H100I enligt hwmonitor kommer jag inte över 66C på varmaste kärnan på 4.5ghz i load.
Detta med 2x scythe gentle typhoon 1450RPM på max varv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Sätt på effektivare fläktar. noctua nf f12 exempelvis.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Hur snabbt går fläktarna? det har all betydelse för om det inte flyttas ny sval luft genom kylflänsarna så kommer värmen byggas upp till väldigt höga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Jag misstänker att det är kylaren som är felmonterad, de temps du har får jag med rejäl oc till 4.8ghz@1.4v med min 2500K och H60.
Testa att montera om annars så kan det vara fel på kylaren i värsta fall. Kontrollera också så att moderkortet inte har nåt auto oc igång eller liknande.

Har ingen ny kylpasta/alkohol för att ta bort och montera om hemma just nu. Men vad kan gå fel när det bara är att trycka på pumpen och skruva i skruvarna?
Har inte petat något på morderkortet, och den säger att den ligger på 3,9 Mhz.

Skrivet av JDM:

Hur snabbt går fläktarna? det har all betydelse för om det inte flyttas ny sval luft genom kylflänsarna så kommer värmen byggas upp till väldigt höga temps.

Dem ligger på ca 1900 RPM just nu, med 75 i temp.

Någon som har någon idé om varför vcoren sjunker enligt ASUS program opckså?

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem

Om det spelar någon roll så blåser fläktarna luft på radiatorn inifrån chassit ut på toppen av chassit.
Sänker jag fläkthastigheten till normala nivåer (1500 RPM) ligger loadtempen kvar på ca 75 grader.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem
Skrivet av timson:

Har ingen ny kylpasta/alkohol för att ta bort och montera om hemma just nu. Men vad kan gå fel när det bara är att trycka på pumpen och skruva i skruvarna?
Har inte petat något på morderkortet, och den säger att den ligger på 3,9 Mhz.

Dem ligger på ca 1900 RPM just nu, med 75 i temp.

Någon som har någon idé om varför vcoren sjunker enligt ASUS program opckså?

Det kan vara ojämnt till exempel, har du skruvat i kors?
Sitter pumpen ordentligt fast eller lös?

Om du köpt din kylare nyligen ny från butik föreslår jag att du skaffar ny pasta och monterar om, annars be gör en felanmälan. Bättre fläktar och pasta är ju såklart bättre, men oavsett vad är temperaturen du får inte ok. speciellt med fläktarna på max.
Som sagt så får jag till och med lägre load temp med hög vcore, och detta med fläkten på max 1500 av 1900.

Det där med vcore är antagligen bara fel avläsning, inget att bry sig om. Som någon skrev tidigare händer det när man har flera program igång samtidigt som avläser.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

testa sätt vcore på ett fast värde typ 1.25 och stäng av turbon också. brukar bli ganska varmt med allt på auto

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

testa sätt vcore på ett fast värde typ 1.25 och stäng av turbon också. brukar bli ganska varmt med allt på auto

En H100i är väldigt högresterande kylare som vanligtvis tål väldigt höga oc, man ska inte behöva klocka ned sin cpu för att få normala temps. Med klocka ned menar jag stänga av turbo vilket är i stort sett samma.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Standard Ivy säger jag. Kolla mitt galleri (pastabyte) så förstår du.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

En H100i är väldigt högresterande kylare som vanligtvis tål väldigt höga oc, man ska inte behöva klocka ned sin cpu för att få normala temps. Med klocka ned menar jag stänga av turbo vilket är i stort sett samma.

ja turbon kan ju vara bra att ha men ifall man inte behöver den extra prestandan som man lätt får med att ändra multipliern till 3.8 ghz eller mer på alla kärnor så kan det vara lite vettigare beroende på vad man spelar och gör :3

men som grund för att testa så det inte är något som är felmonterat kan man ju börja med att utesluta att t ex moderkortet bestämmer sig för att sätta vcore på 1.36 eller mer när en kärna som mest går upp i 3.9 ghz.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ja turbon kan ju vara bra att ha men ifall man inte behöver den extra prestandan som man lätt får med att ändra multipliern till 3.8 ghz eller mer på alla kärnor så kan det vara lite vettigare beroende på vad man spelar och gör :3

men som grund för att testa så det inte är något som är felmonterat kan man ju börja med att utesluta att t ex moderkortet bestämmer sig för att sätta vcore på 1.36 eller mer när en kärna som mest går upp i 3.9 ghz.

Vcore står på 1.325 på 4,4 Ghz och då gick den upp i 100 grader i load.

Läste något (vet inte om det stämmer) att det kan ta ett tag innan kylpastan "sätter sig". Kan det vara så?

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Standard Ivy säger jag. Kolla mitt galleri (pastabyte) så förstår du.

Jag tycker nog det låter väl varmt ändå med tanke på att TS pratar om 70-75 grader redan i standardfrekvens...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag kör 3770K på 4,3ghz och h100 kylare. Min temp går inte ofta över 55 grader skulle jag säga!

Visa signatur

Stationär: ASUS SABERTOOTH Z77 / Intel i7 3770K @4,3GHz / Corsair H100 Hydro / Kingston HyperX Beast 1833 16GB / ASUS GTX780 3GB / BENQ XL2420T LED 120Hz / Intel 520 Series 120GB SSD / Western Digital 2TB HDD / Fractal Design Define R4 / Corsair AX850W Modular / QPAD MK-50 / Mionix Naos 5000 / Steelseries Siberia v2 / Win 8 64bit
Laptop: Lenovo X220 / Intel i5 2520M @2,5GHz / 8GB RAM / Samsung 840 EVO 240GB SSD /

Permalänk
Medlem
Skrivet av timson:

Vcore står på 1.325 på 4,4 Ghz och då gick den upp i 100 grader i load.

Läste något (vet inte om det stämmer) att det kan ta ett tag innan kylpastan "sätter sig". Kan det vara så?

4,4GHz? Då är den ju överklockad.

Permalänk
Skrivet av timson:

Vcore står på 1.325 på 4,4 Ghz och då gick den upp i 100 grader i load.

Läste något (vet inte om det stämmer) att det kan ta ett tag innan kylpastan "sätter sig". Kan det vara så?

Den var ju inte klockad? 100c är högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

4,4GHz? Då är den ju överklockad.

Skrivet av Ninotramp:

Den var ju inte klockad? 100c är högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Provade att dra upp den för att se om tempen ökade vilket den gjorde.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk

AHA bra. Din kylare är felmonterad verkar det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

AHA bra. Din kylare är felmonterad verkar det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Men den går ju bara att sätta på åt ett håll och sen skruva åt tumskruvarna? Aja får fixa hem lite kylpasta och göra om och se om det blir bättre.

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem
Skrivet av timson:

Men den går ju bara att sätta på åt ett håll och sen skruva åt tumskruvarna? Aja får fixa hem lite kylpasta och göra om och se om det blir bättre.

Sub-optimal montering tycks vara ganska vanligt. Det kan ta ett par försök innan det blir bra.