Intel visar upp NUC med Core i5

Permalänk
Melding Plague

Intel visar upp NUC med Core i5

På Intel Developer Forum visas en ny kompakt dator i formatet Next Unit of Computing, denna gång med Core i5-3427U under huven.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

USB 3.0 = KÖP. Då var min HTPC klar

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Entusiast

Kom igen nu Intel. Ge oss en NUC med Haswell och GT3 som inte kostar skjortan. En sån och en extern Bluray skulle sitta fint som HTPC och lite lätt spelande i soffan. Ska ju räcka till att driva runt enklare plattformsspel och liknande som man kan tänkas att lira med kompisar i vardagsrummet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ta bort överdel av chassi och trycka i ett litet grafikkort kanske?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Ta bort överdel av chassi och trycka i ett litet grafikkort kanske?

Ett 17 cm långt grafikkort i en 10*10 låda? Lycka till

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Ta bort överdel av chassi och trycka i ett litet grafikkort kanske?

Hehe kul idé men svårt att göra utan kopplingar för grafikkort. (sen är kortet gigantiskt jämfört med NUCen).

Vet inte om det verkligen är så mkt bättre med en i5a. iaf inte ur mitt perspektiv.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Ett 17 cm långt grafikkort i en 10*10 låda? Lycka till

Äsch då! Man får väl ta bort lite plast på sidan också då

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Härligt! Var ju just USB 2 som var hållhaken för mig med föregående gen. Nu hoppas man bara på en rimlig prislapp också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Dom borde lansera en high-end NUC med Core i7.

Sen borde dom lansera en low-end budget NUC med Intel Atom för några hundralappar och har något som konkurrerar med Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom borde lansera en high-end NUC med Core i7.

Sen borde dom lansera en low-end budget NUC med Intel Atom för några hundralappar och har något som konkurrerar med Raspberry Pi.

Va? Raspberry Pi , och liknande, är utvecklnigskort och har egentligen inget med detta att göra. Sen att det är möjligt att använda utvecklingskorten som htpc visar bara hur overkill dessa enheter är

Permalänk
Medlem

Ge mig digital ljudutgång! Mitt Harman/Kardon surround tar inte emot ljud via HDMI.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Äsch då! Man får väl ta bort lite plast på sidan också då

NUC:en har ju inga vanliga PCIe portar, endast mini-PCIe.
Men man behöver inte ge upp bara för det...
http://forum.notebookreview.com/e-gpu-external-graphics-discu...
Man får välja mellan SSD eller wifi helt enkelt skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Va? Raspberry Pi , och liknande, är utvecklnigskort och har egentligen inget med detta att göra. Sen att det är möjligt att använda utvecklingskorten som htpc visar bara hur overkill dessa enheter är

Utvecklingskort? Utveckla vadå? Man får väl göra vad man vill med dem. Kan de konkurrera som htpc för en bråkdel av priset av en NUC, så är det mycket relevant tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Utvecklingskort? Utveckla vadå? Man får väl göra vad man vill med dem. Kan de konkurrera som htpc för en bråkdel av priset av en NUC, så är det mycket relevant tycker jag!

Raspberry Pi framtogs för att vara en billig "dator" som elever kan använda för att lära sig mer om teknik. Utveckling om du så vill. De andra funktionerna är ett plus i kanten men absolut inte därför de skapades i första hand.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Raspberry Pi framtogs för att vara en billig "dator" som elever kan använda för att lära sig mer om teknik. Utveckling om du så vill. De andra funktionerna är ett plus i kanten men absolut inte därför de skapades i första hand.

Jag ser det som en hobbyenhet som kan användas till alla möjliga syften, såklart även utveckling och lärande. Reagerade mest på att det hävdades att man inte skulle använda den som htpc bara för att det tydligen inte var tänkt så från början.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Dom borde lansera en high-end NUC med Core i7.

Sen borde dom lansera en low-end budget NUC med Intel Atom för några hundralappar och har något som konkurrerar med Raspberry Pi.

kolla länk #13418893

Permalänk
Avstängd

Och där kom det med ohmm som Tomas sa:

Permalänk
Medlem

Jag vet i alla fall vart skatteåterbäringen ska gå, hihi.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Sweet, avsaknaden av USB 3.0 var ju exakt enda anledningen att inte köpa en NUC redan. Bara hoppas priset inte skenar p.g.a. detta och i5 (i3 räcker ju gott och väl till htpc). Lite synd också att 3.0-porten sitter på framsidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Va? Raspberry Pi , och liknande, är utvecklnigskort och har egentligen inget med detta att göra. Sen att det är möjligt att använda utvecklingskorten som htpc visar bara hur overkill dessa enheter är

Skrivet av backspace:

Raspberry Pi framtogs för att vara en billig "dator" som elever kan använda för att lära sig mer om teknik. Utveckling om du så vill. De andra funktionerna är ett plus i kanten men absolut inte därför de skapades i första hand.

ärligt talat, om de inte hade räknat med att få spinn av mediafunktioner så hade spec sett helt annorlunda ut. kraftig CPU och en väldigt svag GPU, men nu är det ju faktiskt tvärtom.

Skrivet av Mikael07:

Utvecklingskort? Utveckla vadå? Man får väl göra vad man vill med dem. Kan de konkurrera som htpc för en bråkdel av priset av en NUC, så är det mycket relevant tycker jag!

vad som helst nästan, folk har gjort mynträknare, dörklockor, ljusorglar, fuktmätare, etc till dem.

det som gör den anpassad för "utveckling" är storlek + pris + lättåtkommliga datautmatningar + standard. och inget annat egentligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Raspberry Pi framtogs för att vara en billig "dator" som elever kan använda för att lära sig mer om teknik. Utveckling om du så vill. De andra funktionerna är ett plus i kanten men absolut inte därför de skapades i första hand.

Skrivet av Mikael07:

Jag ser det som en hobbyenhet som kan användas till alla möjliga syften, såklart även utveckling och lärande. Reagerade mest på att det hävdades att man inte skulle använda den som htpc bara för att det tydligen inte var tänkt så från början.

och de som tog fram RPI ser det som en billig lösning för att lära ut programmering till ett stort antal skolelever, så ska man definiera RPI på något vis så är det som backspace skriver. Sen att den kan agera HTPC (om än en ganska klen sådan) är en trevlig bonus

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR