Permalänk
Medlem

villken raid?

Hej.

Om jag har 2x2TB diskar, villken raid ska jag köra för att få dem till 1 lagrings plats så att "A" blir 4TB? Och i framtiden om jag köper en 4TB disk till så ska det bli 6TB? Går ens detta?

Och nu när jag ändå skriver här... Varför har jag fått för mig att det är lämpligt att använda Z77 chippset?

Mvh

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Inaktiv

Lånar din tråd lite. Har en intel 520 SSD 120GB och funderar på att köpa 3 till och köra i raid så det blir en lagring plats kommer det att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

Hej.

Om jag har 2x2TB diskar, villken raid ska jag köra för att få dem till 1 lagrings plats så att "A" blir 4TB? Och i framtiden om jag köper en 4TB disk till så ska det bli 6TB? Går ens detta?

Och nu när jag ändå skriver här... Varför har jag fått för mig att det är lämpligt att använda Z77 chippset?

Mvh

Använder du raid 0 blir dem 4 tb men du tappar säkerheten. Varför skulle du vilja köra en 4 TB disk i raid med två 2tb ? Z77 går utmärkt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Använder du raid 0 blir dem 4 tb men du tappar säkerheten. Varför skulle du vilja köra en 4 TB disk i raid med två 2tb ? Z77 går utmärkt.

lagrings kapacitet i en filserver. Kommer köras daglig backup på den.

Så du menar då att om jag kör Raid 0 med 2st 2TB diskar så kommer det att bli 4TB på 1 enhet "A"?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

lagrings kapacitet i en filserver. Kommer köras daglig backup på den.

Så du menar då att om jag kör Raid 0 med 2st 2TB diskar så kommer det att bli 4TB på 1 enhet "A"?

Ja, det blir en enhet på 4tb sen hur du partionerar är upp till dig.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Ja, det blir en enhet på 4tb sen hur du partionerar är upp till dig.

Och om jag ska stoppa in en 3dje disk (2TB) så det blir 6TB måste jag formatera alla diskar först och sen göra om hela proceduren igen?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

Och om jag ska stoppa in en 3dje disk (2TB) så det blir 6TB måste jag formatera alla diskar först och sen göra om hela proceduren igen?

Med raid 0 måste du det. Kör du istället Jbod så kan du lägga till flera diskar efteråt men du får inget prestanda lyft.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gevsan:

lagrings kapacitet i en filserver. Kommer köras daglig backup på den.

Så du menar då att om jag kör Raid 0 med 2st 2TB diskar så kommer det att bli 4TB på 1 enhet "A"?

Ska den endast agera lagring i en filserver så begriper jag inte varför du ska köra dem i RAID över huvud taget, vad ska du tjäna på det?

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av gevsan:

lagrings kapacitet i en filserver. Kommer köras daglig backup på den.

Så du menar då att om jag kör Raid 0 med 2st 2TB diskar så kommer det att bli 4TB på 1 enhet "A"?

Tänk bara på att med RAID0 så räcker det med att en disk fallerar så är all data borta. Frågan är om det är prestanda eller lagringssäkerhet du är efter.

För om du kan skaffa en till disk så kan du köra RAID5 som är en, finns bättre, lämplig lösning där prestanda och säkerhet går någorlunda hand i hand. En disk kan gå sönder och du har materialet kvar, risken är att någon mer disk fallerar medan RAIDen byggs upp igen.

Visst, du ska köra backup. Men en RAID5a kan byggas ut relativt enkelt, vilket en RAID0a inte kan. Nollan kräver hela tiden ett jämnt antal diskar, medan femman klarar av en eller flera diskar i taget. Ännu en fördel med femman är att du kan utöka med större diskar, men lagringsstorleken bestäms av den minsta disken.

För mer information om RAID, se exempelvis wikipedia om RAID.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Med raid 0 måste du det. Kör du istället Jbod så kan du lägga till flera diskar efteråt men du får inget prestanda lyft.

Okej blir nog till att köra Jbod.

Skrivet av Justbecause:

Ska den endast agera lagring i en filserver så begriper jag inte varför du ska köra dem i RAID över huvud taget, vad ska du tjäna på det?

Tanken är att mina filmer ska ligga på "A" och då vill jag inte ha 2x2TB diskar på "A" och "B" utan lägga ihop dem till 1 enhet dvs "A". Och sen i framtiden öka lagringen och lägga in 1 hdd till i samma grupp, "A".

Skrivet av Freezer64Pro:

Tänk bara på att med RAID0 så räcker det med att en disk fallerar så är all data borta. Frågan är om det är prestanda eller lagringssäkerhet du är efter.

För om du kan skaffa en till disk så kan du köra RAID5 som är en, finns bättre, lämplig lösning där prestanda och säkerhet går någorlunda hand i hand. En disk kan gå sönder och du har materialet kvar, risken är att någon mer disk fallerar medan RAIDen byggs upp igen.

Visst, du ska köra backup. Men en RAID5a kan byggas ut relativt enkelt, vilket en RAID0a inte kan. Nollan kräver hela tiden ett jämnt antal diskar, medan femman klarar av en eller flera diskar i taget. Ännu en fördel med femman är att du kan utöka med större diskar, men lagringsstorleken bestäms av den minsta disken.

För mer information om RAID, se exempelvis wikipedia om RAID.

//Freezer

Jag kör på Jbod istället! Jag kommer ju köra daglig backup på servern till en 2TB WD green disk med Symantec så jag har inte riktigt behov av Raid 5 och jag behöver all lagrings kapacitet jag kan få!

Jag har ju min server där jag kör Raid 5 på 6TB det tycker jag är bra. Men inte till denna server där är det ingen mening att köra raid 5

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

En fråga bara. Hur funkar 2st WD green i Raid 1? Green diskarna går ju ner i strömsparläge efter ett tag. Med raid 1 kommer dom att snurra helatiden eller väcker dom varandra när något skrivs till dom o sen "somnar igen"?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

En fråga bara. Hur funkar 2st WD green i Raid 1? Green diskarna går ju ner i strömsparläge efter ett tag. Med raid 1 kommer dom att snurra helatiden eller väcker dom varandra när något skrivs till dom o sen "somnar igen"?

På pappret är det olämpligt att köra konsumenthårddiskar i Raid.

Läs Error recovery control för mer information.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Med raid 0 måste du det. Kör du istället Jbod så kan du lägga till flera diskar efteråt men du får inget prestanda lyft.

Du kan lägga till disken med Intels mjukvara fungerar hur bra som helst, Du behöver inte alls formatera

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Raid är bäst om du behöver lång upptid, dvs servern får inte vara offline alls (tänk försäkringskassan eller internetbanken).
Du kommer behöva backup OBEROENDE av om du kör Raid eller inte. Raid skyddar inte mot datafel. Du kommer bara ha flera diskar med samma fel.
Om allt du vill ha är en stor yta att lagra på skulle jag föreslå¨att du monterar volymerna i ett passande filträd med kataloger för varje disk. Enkelt och funktionellt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Raid är bäst om du behöver lång upptid, dvs servern får inte vara offline alls (tänk försäkringskassan eller internetbanken).
Du kommer behöva backup OBEROENDE av om du kör Raid eller inte. Raid skyddar inte mot datafel. Du kommer bara ha flera diskar med samma fel.
Om allt du vill ha är en stor yta att lagra på skulle jag föreslå¨att du monterar volymerna i ett passande filträd med kataloger för varje disk. Enkelt och funktionellt.

Hur monterar man volymerna i ett filträd?

Eller hur menar du? Helst så slipper jag Jbod och kör 2x2TB seagate SV35 som lagring, 120gb ssd till os/minecraft/css server/webbserver, 500GB WD blue till alla program, 2TB WD green till backup som ska göras dagligen med symantec!

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

Du kan lägga till disken med Intels mjukvara fungerar hur bra som helst, Du behöver inte alls formatera

Det gäller inte raid 0. För att du ska kunna lägga till flera diskar och ha dem i samma raid måste raiden göras om vilket innebär dataförlust. Detta pga raid 0 splittar datan på båda diskarna så kan du inte bara lägga till en 3dje och få det att fungera huxflux.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Slänger in ett tips om drive bender ( http://www.drivebender.com/ ) här, program som fixar raid och klarar av att lägga till hårddiskar i efterhand utan att man förlorar data.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Det gäller inte raid 0. För att du ska kunna lägga till flera diskar och ha dem i samma raid måste raiden göras om vilket innebär dataförlust. Detta pga raid 0 splittar datan på båda diskarna så kan du inte bara lägga till en 3dje och få det att fungera huxflux.

Fungerar visst med raid 0 har gjort det hur många gånger som helst och det är inga problem

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av gevsan:

Hur monterar man volymerna i ett filträd?

Eller hur menar du? Helst så slipper jag Jbod och kör 2x2TB seagate SV35 som lagring, 120gb ssd till os/minecraft/css server/webbserver, 500GB WD blue till alla program, 2TB WD green till backup som ska göras dagligen med symantec!

I Linux kan du köra mount och välja fritt var du vill ha volymen.
I windows kan man gå in i diskmanager och Change Drive Letter and Paths - och mounta i NTFS-katalog.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av hasse42sthlm:

Fungerar visst med raid 0 har gjort det hur många gånger som helst och det är inga problem

Då önskar jag en bild från diskhanteraren som styrker ditt prat. För en RAID nolla ska inte fungera med ett udda antal diskar, om du använder hela disken. Det kan gå att lura systemet genom att dela upp disken/arna i två partitioner. Men då fungerar inte den/de diskarna fullt ut.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Det verkar riktigt korkat att sätta i hop först två, sedan tre stk. 2TB diskar i ett jbod eller RAID0 om du inte behöver funktionen att kunna lagra filer som är större än en disk eller måste ha all ledig plats "i en pool".

Problemet är att om en disk rasar så måste du återställa hela "arrayet" från backup och då med diskar som varit med från start och därmed har sörre sannolikhet att rasa de med än nya.

Oavsett os så kan du mounta en disk direkt till en katalog. Så om det är viktigt för dig att ha ett "snyggt filträd" så kan du åstakomma detta genom att montera in extra diskar i det existerande trädet:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753321.aspx
(med riktiga OS är det bara att pilla i /etc/fstab)

Nackdelen är att det är svårare att balancera ledig plats, fördelen är att vid ett eventuellt diskhaveri är diskarna som inte dör är intakta och kan läsas som vanligt.