Vad krävs för att göra ett webbspel`?

Permalänk

Vad krävs för att göra ett webbspel`?

Tjenare! Jag undrar vad för kurser/utbildningar som krävs för att göra ett webbspel som tribalwars?

Har ni några tips på kurser man kan gå för att lära sig?

Permalänk
Medlem

Lite PHP och nåt databasrelaterat lär väl inte skada.

Permalänk
Inaktiv

Kunskaper inom HTML, CSS, Javascript (ej nödvändigt dock), ett serverspråk (tex. PHP eller Ruby) och en databas är en fördel. Ska du läsa på högskolan är det webbutveckling du ska kolla efter.

Permalänk
Skrivet av anon150287:

Kunskaper inom HTML, CSS, Javascript (ej nödvändigt dock), ett serverspråk (tex. PHP eller Ruby) och en databas är en fördel. Ska du läsa på högskolan är det webbutveckling du ska kolla efter.

Vet inte ifall ni har kollat på länken åvan. De jag menade var inte "vilket webbspel" som helst. Utan just spel som är mer som Tribalwars. Jag kan HTML, en del HTML5, CSS, JAVASCRIPT och CSS3 redan.

Jag funderar även på ifall detta skulle kunna vara ett framtida jobb. Men jag tackar för alla svar jag har fått hittills!

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, lär dig ett server språk. Spelar någ inte nån jätte stor roll vilket, men PHP och Ruby används först och främst inom detta område. Också behöver du antagligen grundläggande kunskaper om databaser.

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)

Permalänk
Skrivet av klr:

Som sagts tidigare, lär dig ett server språk. Spelar någ inte nån jätte stor roll vilket, men PHP och Ruby används först och främst inom detta område. Också behöver du antagligen grundläggande kunskaper om databaser.

Då är det väll bara att lära sig då

Permalänk

Finns möjligen ingen vänlig själ har som kan länka till några bra PHP och MySql guider?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av supersneel:

Finns möjligen ingen vänlig själ har som kan länka till några bra PHP och MySql guider?

PHPAcademy på Youtube (en bra start, om du har lite koll på PHP, är deras inloggnings & registrerings guide) och Team Treehouse är två bra ställen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av anon150287:

PHPAcademy på Youtube (en bra start, om du har lite koll på PHP, är deras inloggnings & registrerings guide) och Team Treehouse är två bra ställen.

Vad jag har sett och hört så verkar det som att Team Threehouse ändå är ett väldigt bra sätt att lära sig? Dock så kostar det 45 dollar i månaden. Är det värt det eller inte?

Permalänk
Medlem

Unity3D är väl gratis att använda har jag för mig? Vad jag vet ska det gå utveckla relativt simpla webbspel med det, utan att ha speciellt mycket kunskap och bara följa guider för vissa moment som kräver kodning osv.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

För att skapa ett sådant spel som du nämner måste du lära dig PHP, Ruby, Python eller C#.