Permalänk
Medlem

Antal CPUer. Statestik på steam

Tittade på statestiken på Steam angående antal CPuer.
http://store.steampowered.com/hwsurvey/cpus/?sort=pct

Där ser man att för mars gäller att folket som spelar spel med steam har:
2 Cpuer 47.72% (Nov 2012: 46,6%)
4 Cpuer 42.94% (Nov 2012: 43,4%)
6 Cpuer 2.46%
8 Cpuer 0.26%

Utan att nu ställa till med rabalder undrar jag i vilket fack Steam placerar de olika CPU serierna.
Tänker då på I3 I5 I7 och de nyare AMD modellerna.
Min magkänsla var att de flesta nya spelburkar var iaf på fyra kärnor. Sitter alltså folk på så gamla grejer som mej?

På min härk står det:
2 logiska processorer
2 fysikprocessorer

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Skrivet av Provetector:

Tittade på statestiken på Steam angående antal CPuer.
http://store.steampowered.com/hwsurvey/cpus/?sort=pct

Där ser man att för mars gäller att folket som spelar spel med steam har:
2 Cpuer 47.72% (Nov 2012: 46,6%)
4 Cpuer 42.94% (Nov 2012: 43,4%)
6 Cpuer 2.46%
8 Cpuer 0.26%

Utan att nu ställa till med rabalder undrar jag i vilket fack Steam placerar de olika CPU serierna.
Tänker då på I3 I5 I7 och de nyare AMD modellerna.
Min magkänsla var att de flesta nya spelburkar var iaf på fyra kärnor. Sitter alltså folk på så gamla grejer som mej?

På min härk står det:
2 logiska processorer
2 fysikprocessorer

du menar kärnor och inte cpuer?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

du menar kärnor och inte cpuer?

Steam listar det som cpu'er likt många andra program, av nån jävligt konstig anledning.

0.26% som kör bulldozers alltså.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ja jag undrar hur just Steam Räknar när de tar fram sina siffror. Antal 2 har gått upp och antal 4 har gått ner sedans nov 2012. Därav min förundran.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Ja jag undrar hur just Steam Räknar när de tar fram sina siffror. Antal 2 har gått upp och antal 4 har gått ner sedans nov 2012. Därav min förundran.

i3 kanske säljer bra bland laptops ^^?

Edit: i5 med för den delen, finns väl 2 kärniga i5 eller?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

i3 kanske säljer bra bland laptops ^^?

Edit: i5 med för den delen, finns väl 2 kärniga i5 eller?

Jag har för mig att alla mobila i5 har enbart två kärnor.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Ja jag undrar hur just Steam Räknar när de tar fram sina siffror. Antal 2 har gått upp och antal 4 har gått ner sedans nov 2012. Därav min förundran.

Det är inte så svårt. De kollar vilka delar som sitter i datorn. Om det är en i5a med 2 kärnor så räknas det som två kärnor, om det är en i5a med 4 kärnor så räknas det som 4 kärnor. Troligtvis så är det laptop försäljningen som har gått upp.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

Det finns väldigt många med två kärnor och långsamma grafikkort. I sverige är det däremot populärt med snabba datorer.

Känns som att på Sweclockers så köper många 7950 eller motsvarande, men i resten av världen är 77** serien väldigt populär.

Som sagt, det är mycket vanligare med långsamma datorer än snabba!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det finns väldigt många med två kärnor och långsamma grafikkort. I sverige är det däremot populärt med snabba datorer.

Känns som att på Sweclockers så köper många 7950 eller motsvarande, men i resten av världen är 77** serien väldigt populär.

Som sagt, det är mycket vanligare med långsamma datorer än snabba!

alla kanske inte har råd med 30k om året och måste maxa alla nya spel utan nöjer sig med medium low och lägger pengarna på annat:)

Permalänk
Medlem

Low enl mig är ett I3 bygge (polaren byggde för 3,2K)
Med är ett I5 bygge och då kommer man undan med ringa 5k om man väljer ett billigare graffe. DOck är man redan här uppe på fyra Kärnor.

Med ett billigare AMD bygge är man även där uppe på fyra men frågan är då om steam räknar dessa CPU som 2 fysiska.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Low enl mig är ett I3 bygge (polaren byggde för 3,2K)
Med är ett I5 bygge och då kommer man undan med ringa 5k om man väljer ett billigare graffe. DOck är man redan här uppe på fyra Kärnor.

Med ett billigare AMD bygge är man även där uppe på fyra men frågan är då om steam räknar dessa CPU som 2 fysiska.

många yngre sitter nog på intel core duo och nvidia 8800gt eller liknande har ja sett på lan ja vart på och det kan ja förstå på 1050kr i månden:)
och det är ju oftast yngre som spelar:)

Permalänk

Tycker det kan vara konstigt att 2013 finns det flera med två kärniga cpu;er än 4 kärniga. Då min bror (förrut min) har en dator med q6600 från fem-sex år tillbaka! Men antar att finns många fattiga länder, samt laptops...
Undrar nu ifall att min I5 i laptopen (skoldator) är två eller fyra kärnig :S

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Visst finna det fyrkärnigt på Laptopsfronten men det är fortfarande inte huvudsegmentet som har detta, dvs de mellan 5 och 10 000:-.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Svaret måste ligga i att fler kör Steam på sina laptops. Den slutsatsen drar jag ifrån den ökning det varit av folk som kör intern grafik från Intel ("Intel HD Graphics 3000" säger Steam är det vanligaste grafikkortet).

Alternativet är att folk köper moderna budget cpu'er från Intel för att sitta och spela på inbyggd grafik.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Svaret måste ligga i att fler kör Steam på sina laptops. Den slutsatsen drar jag ifrån den ökning det varit av folk som kör intern grafik från Intel ("Intel HD Graphics 3000" säger Steam är det vanligaste grafikkortet).

Alternativet är att folk köper moderna budget cpu'er från Intel för att sitta och spela på inbyggd grafik.

Det vanligaste ja av de som finns med i listan som är namnsatta. "Other" består av hela 35% vilket är betydligt mer än Intel HD Graphics 3000's 4.37%.
Då vi inte vet hur dem räknar, att ett 680 har 0.98%, men kort från olika tillverkare; Hamnar alla dessa här då också eller ligger dem under "other" då?

Visa signatur

// Phantek EVOLV // 5820k // Asus x99-A //
// Corsair Vengeance 32GB // Corsair AX1200i // 2 x Nvidia GeForce GTX 980 Ti //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Tycker det kan vara konstigt att 2013 finns det flera med två kärniga cpu;er än 4 kärniga.

U got my point
Elller i alla fall om man tittar på utvecklingen sedan December.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Här är orsaken att utvecklingen inte går framåt. När 40% av marknaden sitter på föråldrad hårdvara.
Trots det så tror alla att det är konsolernas fel att PC spelen är optimerade för skitdatorer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Svenskar är extremt bortskämda när det gäller datorer. I Europa är det vanligare med i3 som en gamingprocessor, och Core2Duo är fortfarande populära då man kan överklocka dessa och spela väldigt mycket spel med dom, speciellt på Steam.

Grafikkort går även det att sitta med äldre, jag körde tex med ett HD4870 och en E8400 fram tills för bara några veckor sedan då jag bytte upp till 660 och 3570k, och det enda 660 egentligen gav är laggfritt på max på alla spel, och i5 suddade bort allt lagg som blev vid överbelastningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CsPri3st:

många yngre sitter nog på intel core duo och nvidia 8800gt eller liknande har ja sett på lan ja vart på och det kan ja förstå på 1050kr i månden:)
och det är ju oftast yngre som spelar:)

Hehe är 16 år, får mina 1050 i månaden (dock mat och boende betalt!) men tack vare sommarjobb så har jag en hyfsad dator, tror till och med att specsen står i min signatur... Hoppas på det, för jag orkar inte skriva några typ^^

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av Najsisen:

Hehe är 16 år, får mina 1050 i månaden (dock mat och boende betalt!) men tack vare sommarjobb så har jag en hyfsad dator, tror till och med att specsen står i min signatur... Hoppas på det, för jag orkar inte skriva några typ^^

Är 17 år, har jobbat ganska hårt varje sommar. Hade både råd till moppe (tog dock ut pengar före lön) och en super dator ;D
Hoppas på att jag blir lite mera attraktiv om jag tar körkort precis innan sommarjobbet. Då jag fyller år 14 juni :/

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!