Lenovo snart störst på persondatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Alla eleverna fick en lenovo dator på gymnasiet, efter de 2 första månaderna hade nästan alla lämnat in dem på reperation.
Sen i 3an så hade vi en helpdesk, då kom det in massa mer lenovo datorer osm hade gått sönder, från dem som gick i 1an å 2an....

Det låter väldigt märkligt. Vad gjorde människorna egentligen med sina datorer? Thinkpad ,som är det segment som de flesta lenovo-skoldatorer är ur, är ju väldigt hållbara. Datorn klarar utan problem att någon står på den, tangentbordet släpper igenom vatten och att tappa den i golvet ihopfälld brukar inte heller vara något stort problem. Sen kan man så klart ha otur så att fläkt eller hårddisk pajar, men det kan ju hända oavsett modell. Jag tror helt enkelt att ni inte tog hand om era datorer som man bör förstå att man ska med lite sunt förnuft..

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Vad skärmen har för panel har inget att göra med huruvida den är glansig eller inte.

Nä det var kanske lite felformulerat, det är sant.

Men det finns Ultrabooks med både matta och glansiga skärmar. Valet av paneltyp har inget med det att göra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som säljer mest är väl laptops. HP's stationära är kanon men deras laptops... Hu! Så jag förstår att de inte klarat sig så bra.

Dessutom hade ju deras förre VD lite konstiga idéer om att de skulle lägga ner PC... Jag vet flera företag som drog öronen åt sig och bytte leverantör efter det snedsteget, kanske till lenovo.

Hur vågar du säga att stationära märkesdatorer är kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur vågar du säga att stationära märkesdatorer är kanon!

PÅ JOBBET alltså... Jösses.. skulle aldrig drömma om att ha en färdigbakad stationär hemnma. Då kan man lika gärna... Ja, nej jag vet inte. Jag kommer inte på något som är jämförbart ens.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag valde en till pappa. Bättre processor, i5, och dubbelt så stor hårddisk, 1tb, än konkurrenterna för en mindre peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk

Har en T420 som bärbar jobbdator. Plastigare skit får man leta efter. Touchpaden är dessutom helt oanvändbar, knottrig och väldigt liten. Som tur är så behöver jag bara använda den någon gång i månaden så det är ok. Hemma får den inte ligga framme för sambon tycker att den är för ful vilket inte gör mig något då jag håller med Prestanda och tangentbord är det inget fel på men det räcker tyvärr inte långt för en bärbar... Jag har även haft två föregångare till denna modell och de har jag varit ännu mer missnöjd med pga usel batterikapacitet... Kan ha fel men har svårt att tänka mig att det är speciellt många privatpersoner som köper den modell (serie) som jag blir påtvingad.

Jag känner EN enda person som aktivt valt en Lenovo (i detta fall som jobbdator) och då har jag ändå jobbat i IT-branchen i 13 år... Den personen har dessutom gått äver till Mac.

Permalänk
Medlem

Har åtminstone en vardera av de nyare businessmodellerna från HP (Elitbook), Dell (Latitude) samt Lenovo (X220) plus en ny Macbook Air (använder dessa flera timmar dagligen och på resor över hela världen). Och i det sälskapet måste jag säga att Lenovo X220 är överlägset sämst. Bedrövlig byggkvalitet, urusel trackpad och allmänt slö. HPn tycker jag klart bäst om, och Macbooken / Latituden kommer någonstans mittemellan. Lenovon är plastig och vek i konstruktionen med en dålig skärm. Trackpaden är liten och oprecis med en kass knottrig yta. Men visst tangentbordet är underbart och ytan på konstruktionen är trevlig. Även min fru har en X220 och hon har gett upp trackpaden och använder alltid en extern mus istället.

Att jämföra buisnessmodeller med konsumentmodeller som vissa gör kan jag inte förstå.

Smaken är som baken
///Henrik

Visa signatur

Stationär: iMac 27" | 2.9GHz i5-QC | 16GB | Fusion Drive 1.12TB | Bärbar1: MacBook Air 11.6" | 2.0GHz i7-DC | 8GB | 128GB SSD | Bärbar2: Elitebook 2540p 12,1" | 2,13GHz i7 | 4GB | 160GB | Bärbar3: Latitude E6400 14.1" | 2.4GHz C2D | 4GB | 160GB | Nettop: Asus eeeBoX 1012P | 1.6GHz DC Atom | 2GB |

Permalänk
Medlem

Har en X220, efter att min X41 dog pga 7års daglig misshandel (tappad i marken, asfalt, grus, ute på vintern, trampad på, spilld på mm ).

Valde en modell med i7, SSD, IPS, lite tung mot min x41, men med upp emot 10 timmars batteritid vid lättare användning så klagar jag inte !

Trackpad:en vet jag inget om, man köper en thinkpad för att den har Trackpoint och ett bra tangentbord, det är helt avgörande för mig, hatar trackpads, det är den sämsta skiten som finns att jobba med (jo jag har testat några av Äppel-toppmodellerna ...)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Alla eleverna fick en lenovo dator på gymnasiet, efter de 2 första månaderna hade nästan alla lämnat in dem på reperation.
Sen i 3an så hade vi en helpdesk, då kom det in massa mer lenovo datorer osm hade gått sönder, från dem som gick i 1an å 2an....

Handlar det tyvärr inte mycket om bristande respekt för utrustningen och att man helt enkelt hanterar den ovårdsamt?
Vet av egen erfarenhet att många ungdomar är allt annat än varsamma med sina datorer, vågar inte ens tänka på en dator som man får genom skolan där man inte ens har behövt betala för den.

Så nu ungdomar ska gammgubben havoc lära er något, en bärbar dator är inte en kudde och har därför inget i sängen att göra;)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Handlar det tyvärr inte mycket om bristande respekt för utrustningen och att man helt enkelt hanterar den ovårdsamt?
Vet av egen erfarenhet att många ungdomar är allt annat än varsamma med sina datorer, vågar inte ens tänka på en dator som man får genom skolan där man inte ens har behövt betala för den.

Så nu ungdomar ska gammgubben havoc lära er något, en bärbar dator är inte en kudde och har därför inget i sängen att göra;)

Det är rätt roligt det du säger, för jag hörde från en tekniker som har hand om just datorer från en skola, där de fick ut så mycket damm ur maskinen så att man "skulle kunna göra en kudde" som han sa

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av wrathian:

Det låter väldigt märkligt. Vad gjorde människorna egentligen med sina datorer? Thinkpad ,som är det segment som de flesta lenovo-skoldatorer är ur, är ju väldigt hållbara. Datorn klarar utan problem att någon står på den, tangentbordet släpper igenom vatten och att tappa den i golvet ihopfälld brukar inte heller vara något stort problem. Sen kan man så klart ha otur så att fläkt eller hårddisk pajar, men det kan ju hända oavsett modell. Jag tror helt enkelt att ni inte tog hand om era datorer som man bör förstå att man ska med lite sunt förnuft..

Skrivet av havoc:

Handlar det tyvärr inte mycket om bristande respekt för utrustningen och att man helt enkelt hanterar den ovårdsamt?
Vet av egen erfarenhet att många ungdomar är allt annat än varsamma med sina datorer, vågar inte ens tänka på en dator som man får genom skolan där man inte ens har behövt betala för den.

Så nu ungdomar ska gammgubben havoc lära er något, en bärbar dator är inte en kudde och har därför inget i sängen att göra;)

Var nog mer mjukvaru fel på dem, bluescreen osv. It ansvarig på skolan fick installera om windows på alla datorerna.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64