Permalänk
Avstängd

Frågor kring montering av GPU-kylare.

Sitter med ett MSI 670 i ett Arc Mini och börjar nu fundera på att köpa en Accelero Twin Turbo II för att få ner ljudnivåer och temperaturer. Accelero Xtreme III känns inte riktigt tilltalande då den antagligen böjen hela pcb:n och ändå ligger på ungefär samma ljudnivå som Twin Turbon.

Hur svårt är det att få av referenskylaren och montera den nya, med VRM kylning och allt vad det är? Rekommenderar ni fortfarande kylaren til någon som inte är jättevan vid att pilla med hårdvara?
En till fråga, rekommenderas den medföljande kylpasta/lim som man fäster VRM flänsarna med, eller är det dubbelhäftande värmeledande tejp som gäller?

Permalänk
Medlem

Har monterat en Accelero Xtreme en gång, det var dock på ett 9800 någonting. Det var ganska pilligt och tog lite tid. Men om man tar det lugnt hela tiden och följer instruktioner så tror jag att de flesta skulle klara av det! Jag skulle rekommendera det medföljande limmet/kylpastan.

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Avstängd

Är det något speciellt som skulle kunna gå fel, eller som man borde tänka extra noga på vid monteringen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sim0nT:

Är det något speciellt som skulle kunna gå fel, eller som man borde tänka extra noga på vid monteringen?

Att montera av referenskylaren är inte svårt. Det är en drös skruvar, bara skruva bort dem och försiktigt plocka bort den. (Den kan sitta lite fastklistrad i kylpastan).

Att montera den nya kylaren är inte heller svårt, man får med ett papper med instruktioner på precis hur allt ska sitta. Som ett IKEA-bygga, fast mindre. Det är lika bra att använda limmet som medföljder, det håller helt OK kvalité.

Angående vad som kan gå åt skogen så är det samma saker som vanligt när man pillar med datorkomponenter. ESD-skador är ett problem när man pillar med nakna kretskort, så det får du akta dig för. Jag personligen har lyckats ha sönder fläktanslutningen på ett grafikkort i samband med ett fläktbyte, men det var mest för att jag klantade mig.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.