Windows 8, security/firewall

Permalänk
Medlem

Windows 8, security/firewall

Hej,

jag pratade med en Microsoft anställd om Windows 8:ans firewall, etc.

Han sade att Windows 8:ans inbyggda skydd, brandvägg, etc är fullt tillräckligt.
Dvs att man inte behöver installera något extra.

Så, vad är eran uppfattning, behöver jag egen bättre firewall och annat?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Både windows 7 och windows 8 brandväggar är rätt bra, dom är däremot knöliga att ställa in om man vill göra dom lite mer avancerade sakerna, individuella inställningar till olika program, mm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har ej Win8 däremot har brandväggen fungerat helt ok på Win7.

Jag har läst mig till att det som heter defender i Win8 innehåller även MSE och på den punkten tycker jag du skall ta en funderare.

Själv bytte jag upp mig till AIS eftersom jag tycker Avast är väldigt bra. Deras brandvägg är väldigt silent. Vill bara påpeka att jag inte tänker starta någon flame tråd och försöker inte heller få dig att byta ifall du inte vill.

Som sagt det är du som skall använda det hela och ingen annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jukkis:

Hej,

jag pratade med en Microsoft anställd om Windows 8:ans firewall, etc.

Han sade att Windows 8:ans inbyggda skydd, brandvägg, etc är fullt tillräckligt.
Dvs att man inte behöver installera något extra.

Så, vad är eran uppfattning, behöver jag egen bättre firewall och annat?

Jag kan bara hålla med. Windows 8 har bra brandvägg, antimalware och antivirus inbyggt. Vill du vara extra säker bör du köra som en standardanvändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det inbyggda antiviruset som kommer med windows 8 är en kombination och en förbättring på Windows Defender+Security Essentials.

Tycker den fungerar utmärkt, varför installera 3dje partare när man slipper

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Brandväggen är helt ok, dock knepig att konfigurera. Det finns ett program som heter windows firewall controll, detta gör att du enkelt kan konfigurera brandväggen.

Jag har kört detta ett bra tag och jag är helnöjd.

http://www.binisoft.org/wfc.php

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag kan inte aktivera brandväggen på mitt Windows 8.

Får ett felmeddelande som säger.

"Windows-brandväggen kan inte ändra vissa av dina inställningar.
Felkod 0x80070422"

Jag har aldrig ändrat på några inställningar sedan installation på ren hårddisk och har aldrig installerat nån 3dje part brandvägg eller antivirus heller.

Nån som kan lösa detta åt mig?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tycker den fungerar utmärkt, varför installera 3dje partare när man slipper

Därför att det inte är lika bra som ett från tredje part. Simple as that.
Även om man är väldigt försiktig i sitt "surfande" och försiktig med att öppna filer i allmänhet.

" Bottom Of The Pile:

2. Microsoft Security Essentials (MSE) – scored 10.5 out of 18 (down another 2 since last time). MSE is lightweight, quick and popular but scored by far the worst for protection – the only product to fail certification.

It may be free but that is no excuse – ZoneAlarm and Avast both do an excellent job, scoring 14+.

Some people think it is a good thing that MSE is effectively included within Windows 8 – it may be if the alternative is using no antivirus software at all, but that’s about as far as it goes…

http://techlogon.com/2012/12/03/comparison-of-antivirus-softw...

Om det nu vore så att MSE är "all that" så skulle ju givetvis inte Kaspersky och övriga alternativ som kostar pengar kunna överleva.

Permalänk
Avstängd

Poängen med MSSE/Defender är ju att de ger ett grundskydd som är bra mycket bättre än inget och dessutom slipper man de annonser och uppgraderingsförfrågningar som medföljer de flesta andra gratis av-program. Programmet är inte bäst på att hitta alla olika virus men det är bäst på att vara integrerat i Windows (med update osv.) och bäst på att inte irritera användarna, det är saker som i alla fall för mig är långt mycket viktigare än ifall programmet hittar 90, 95 eller 99% av all malware som finns. Detta beror förstås på hur man beter sig men virus och annan malware är ett extremt litet problem för mig. Sedan W7 kom har jag fått sammanlagt tre virus-alerts, två för filer som jag visste var osäkra men som jag valde att ta ner ändå och en när jag testade skyddet med EICAR-filen ( "X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*" skriv den utan citationstecken i en textfil och spara som något.com så ska den hittas av av-programmet). Hade MSSE släppt igenom någon infektion hade det förstås varit tråkigt men det har det inte och jag hade hellre tagit den timmen det tar att återställa senaste backupen än att varje månad/vecka/dag(!) behöva klicka bort erbjudanden, reklam, uppdateringar och/eller annan skit.