Intel Haswell på väg till datortillverkare

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell på väg till datortillverkare

Processortillverkaren Intel inleder leveranserna av den fjärde generationens Core-processor, känd under kodnamnet Haswell. Samtidigt kommenteras det uppmärksammade USB 3.0-problemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant. Det kvalar mellan Ivy Bridge E och Haswell. Beslutsångest för vilken plattform jag ska gå på då jag känner att jag redan nu måste köpa antingen dual eller trippel channel minnen innan minnespriserna skjuts upp ytterligare.

Permalänk
Medlem

Lägre strömförbrukning och bättre integrerad grafik men blir det någon större skillnad på prestandan i sig?
Det är det viktigaste tycker jag.

Permalänk
Medlem

Seså intel, hosta ut dem nu. Och att det snarast börjar spottas ut fina bärbara så blir det ett köp i sommar.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Intressant. Det kvalar mellan Ivy Bridge E och Haswell. Beslutsångest för vilken plattform jag ska gå på då jag känner att jag redan nu måste köpa antingen dual eller trippel channel minnen innan minnespriserna skjuts upp ytterligare.

Ivy-E innebär Quad channel om jag inte minns fel?

Permalänk
Medlem

Själv tänker jag för första gången inte helt döma ut AMD. (har fram tills nu varit enorm Intel fanboy). Ivy-E ser riktigt intressant ut, Haswell ser mindre imponerande ut. AMD Steamroller som också kommer i år ser också rikigt intressant ut. Speciellt om den har prislappen av en AMD.

Är inte så himla intresserad i integrerad grafik

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Ivy-E innebär Quad channel om jag inte minns fel?

Jupp

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shoppey:

Ivy-E innebär Quad channel om jag inte minns fel?

Oj jag tänkte på Bloomfield (Socket 1366).

Permalänk
Desk Master

Det intressanta blir att se hur länge ivy-E är legit som flagskepplatform:) Tror alla vill se en 3990x som har alla 8 kärnorna aktiva och går att klocka som tusan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haswell kommer vara mest intressant för de som inte har plats för stora GPU enheter, t.ex. mobiler eller tablets samt serverfarmer som vill ha låg strömförbrukning.

För en hemmaentusiast som har mycket plats i burken för en GPU samt inte är så paranoid över elräkningen så är Haswells fördelar desto mer begränsade. Jag skulle vänta till Broadwell som kommer nästa år i 14 nm och kommer bättre prestanda samt ha samma låga energiförbrukning som Haswell.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på min i7 930 @ 4Ghz, rullar på bra och har än så länge inte sett någon anledning till att uppgradera.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Sandy bridge!!!!! <3

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk

Kände ett sug för att testa Intel i och med Haswell, men med facit i hand så hade jag lika gärna kunnat skaffa mig en Sandy Bridge. Det verkar inte som att Intel prioriterar prestandaförbättringar mer än strömförbrukningen och den integrerade grafiken.

Permalänk
Snusfri

Förbannade köptarm, man har en fullt duglig och bra prolle, men ändå så rycker det i köptarmen när Intel släpper nytt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se en Macbook Pro Retina med Haswell till sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Hoppas vi får se en Macbook Pro Retina med Haswell till sommarn.

Ja jag med! Fast jag hoppas lite mer på en uppgradering av MB Air, var länge sedan det hända något där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

"Brace yourself - Leaked benchmark tests are coming."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Intressant. Det kvalar mellan Ivy Bridge E och Haswell. Beslutsångest för vilken plattform jag ska gå på då jag känner att jag redan nu måste köpa antingen dual eller trippel channel minnen innan minnespriserna skjuts upp ytterligare.

Största problemet med Ivy är väl IHS-problemet som antagligen bara blir värre med tiden.
Vet inte om man ändrat det till Ivy-E?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur IHSen är monterad på Haswell?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Så de som köper först kan få den där med buggen? Det blir väl inte så många som lanseras med det eftersom de redan har löst det till revision C2 vilket är bra för de som ska köpa Haswell plattformen.

Kul för Intel!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Själv tänker jag för första gången inte helt döma ut AMD. (har fram tills nu varit enorm Intel fanboy). Ivy-E ser riktigt intressant ut, Haswell ser mindre imponerande ut. AMD Steamroller som också kommer i år ser också rikigt intressant ut. Speciellt om den har prislappen av en AMD.

Är inte så himla intresserad i integrerad grafik

Haswell har ju mer nya funktioner än IB-E så varför ser IB-E så mycket intressantare ut? Vill man ha en 6core CPU så kan man lika gärna köpa en SB-E nu (fast ja vem vet kanske blir större skillnad än övegången mellan SB->IB). När fler program börjar få stöd för AVX2 så lär väl nästan en 4770k slå SB-E på fingrarna i de program eller?

Skrivet av Umbrellas:

Jag skulle vänta till Broadwell som kommer nästa år i 14 nm och kommer bättre prestanda samt ha samma låga energiförbrukning som Haswell.

Vad baserar du det på? krympningen till 22nm (SB->IB) gav ju väldigt liten prestanda knuff så varför skulle den vara så mycket högre till 14nm (skulle vara DDR4 kanske isf)? Om det inte händer något speciellt på PC-marknaden så lär vi inte få se något nytt kliv i prestanda på ett tag, lägre strömförbrukning och bättre integrerad grafik lär vara det som intel kör på ett tag framöver.

Permalänk
Medlem

Är usb problemet såpass att man bör vänta till rev 2 på styrkretsarna innan man uppgraderar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Skrivet av Asteroid:

Är usb problemet såpass att man bör vänta till rev 2 på styrkretsarna innan man uppgraderar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej.