Permalänk

Överklockning // nybörjare

Hej alla kunniga! Jag skall snarast köpa ny processor (AMD Phenom II X4 965) och jag vet inte riktigt vad jag skall tänka på vid överklockning? (förutom bra kylning) Typ vad volts o sånt har o göra med det och så? Blir glad för snabba och hjälpfulla svar! Tack i förväg!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det brukar oftast finnas någon automatisk överklocknings-program till ditt moderkort. Skulle rekommendera att du använder den. Om du istället vill överklocka via BIOS och göra det lite mer manuellt skulle jag rekommendera att du kollar in så många guider du kan. Linus Tech Tips har en del, läs även denna tråd och Googla runt lite. Ge dig inte på manuell överklockning direkt. Autmatisk via proramvara brukar funka alldeles utmärkt i dom flesta fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Dock är riskerna med detta att volten blir onödigt hög och således högre temperatur.
Bättre att enbart använda sig utav Bios.

Mvh

Skrivet av frozrr:

Det brukar oftast finnas någon automatisk överklocknings-program till ditt moderkort. Skulle rekommendera att du använder den.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk

Tack för de snabba svaren ! Skall genast kolla upp allt ni tipsat om=) Har dock inte ett överklocknings programm till mitt moderkort=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slugstawishman:

Tack för de snabba svaren ! Skall genast kolla upp allt ni tipsat om=) Har dock inte ett överklocknings programm till mitt moderkort=/

Du ska in i BIOS. Står i guiden. Läs den 10 ggr innan du börjar.

Permalänk

Tack tack=) NU en till fråga! Hur otippat är det att överklocka amd phenom II x4 965 med stock kylare från 3,4 GHZ till 3,6 GHZ ?

Permalänk

AMD Phenom II X4 BE överklocking.

Hur riskfyllt är det att överklocka ovanstående processor med standard kylare? Tack i förväg!

Permalänk

Skulle inte rekommendera att clocka med stockkylare men visst det går kanske lite lite, rekommenderar att köpa en billig kylare för att få bra resultat!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Alltså när du kommer upp i temperaturen 62 grader celcius så klockar en phenom processor ned sig, för att skydda sig själv. Så ja, du lär inte komma långt i överklockningsväg med stock. köp nån bilig som frezzer pro, eller bättre så du kan skruva lite. Är det en 956 x4 phenom II vi pratar om?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Sänk volten så den går svalare så är den mottaglig för ett par 100 Mhz även med original kylaren

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk

Det är en 965:a ja! Vad har "volten" o göra med överclokning? Jag är helt ny med det här och behöver hjälp!
Jag hade tänkta att höja den från 3,4 ghz till 3,6 eller är det för mycket för en stock kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slugstawishman:

Det är en 965:a ja! Vad har "volten" o göra med överclokning? Jag är helt ny med det här och behöver hjälp!
Jag hade tänkta att höja den från 3,4 ghz till 3,6 eller är det för mycket för en stock kylare?

Så länge temperaturen aldrig går över 62° är det inga problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slugstawishman:

Det är en 965:a ja! Vad har "volten" o göra med överclokning? Jag är helt ny med det här och behöver hjälp!

Höjer du volten så blir processorn stabilare vid högre hastighet. Tyvärr medför högre volt ökad värme vilket i sin tur minskar möjligheten att höja hastigheten.
För hög volt kan dessutom skada processorn så var försiktig med detta.
Är du ny på detta så tänk på att bara öka hastigheten och framförallt volten i små steg. Bara för att någon annans processor klarar en viss volt/hastighet betyder inte att din gör det.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Det går att stänga av throtteln.

Du borde nog kunna överklocka till 3,6 utan större smäll i temperatur.

Edit: Ligger på typ 65 grader utan downclocks i Prime95 efter 5 minuter med en Kühler 620...

Permalänk
Medlem

Googla, lär finns guider som går igenom steg för steg hur man gör

Permalänk

Tack för all respons! Men vad innebär "multiplier"?

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa för att få ett hum om det hela:
http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii/...

Men eftersom du kör med original kylningen så kommer värmen förmodligen sätta stopp ganska fort så skulle nog inte satsa på att öka volten (ökad volt = varmare CPU). Utan kör med original alt testa sänk volten en aning för att få ner tempen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Köp en kylare för ~320 sek och klocka

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 / Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F GAMING / Minnen: Corsair 32gb (2x16) 3200mhz / Processor: Intel i7 9700k / Kylning Noctua NH-D15 / Grafikkort: Asus Radeon R9 290X DirectCU II OC / HDD: Intel 335 Series 240GB SSD Samt Samsung 840 evo 1tb / Nätagg: Corsair 750w v2 / Skärm: ASUS VE247H

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Tror ni att denna kylaren skulle räcka för enkel överklock?(upp till 3,7 Ghz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slugstawishman:

http://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Tror ni att denna kylaren skulle räcka för enkel överklock?(upp till 3,7 Ghz)

Annars är Hyper 212 EVO mycket prisvärd. Lite dyrare dock.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Decalibration:

Det går att stänga av throtteln.

Hur??

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

3.7 borde gå på båda dom jag hade upp min 1055t 6core i det på stock kylaren men det var bra på gränsen
frågan är vilken volt du behöver så är svårt att säga för det kan skija ganska mycket men bör gå på båda då det är ganska snäll oc
men 212an är den bättre av dom och hade varit mitt första val

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

stäng av hardware temp monitor och så kan du sätta cpu temperature varning och cpu temperature shotdown
har satt min temperature varning på 80c och shutdown på 90c.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

*tråd flyttad*

Dessutom har jag flyttat tråden till överklockningsforumet som blir bättre i det här fallet.

Permalänk

Jag fattar inte riktigt vad du syftar på? Jag skriver ju inte om samma sak på olika trådar. Visst det rör samma ämne men det är inte likadana trådar.

Skickades från m.sweclockers.com