Osäker på klockning av 7970

Permalänk
Medlem

Osäker på klockning av 7970

Tjena!

Skulle man kunna få några tips på hur jag ska göra när jag klockar mitt grafikkort? För sist jag gjorde det så hjälpte en kompis mig och då brändes kortet... Så nu är man sjukt osäker, haha

Jag har msi afterburner och kombustor och jag vet att man ska först öka Core Clock med ungefär 15-20MHz och sen göra ett test i ca 5 minuter och jag vet att man ska öka tills det börjar bli ostadigt eller när det syns på skärmen att det inte är helt ok. Sen ska man göra samma sak med Memory Clock. Har jag fel såhär långt?

Men grejen är att jag inte vet vilket av ALLA tester jag ska köra det i. Finns ju en del och sen en hel del inställningar att ställa in.

Uppskattar verkligen hjälpen!
Har ett Sapphire Radeon HD 7970 Vapor-X. Resten av riggen finns i min sign!

EDIT: Jag vet att många lär skita i denna tråden då det finns massor av sånt här, men hur jag än letar så finner jag inget svar på exakt vilket test jag ska köra.. :/

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk

Ladda hem Furmark och se hur hög din temp blir. Är den OK så testa att dra upp Core&memory clock ungefär 20 mhz och kör Furmark igen. Gör detta tills du börjar se artefakter eller om datorn/drivrutiner dör då innebär det att du troligen kommer behöva höja volten lite. Ett Vapor-X borde ha den upplåst och det kan du göra i afterburner också.

OBS! Sakta men säkert. GLÖM EJ TEMPEN!

Permalänk

Nej använd inte furmark, det kan bränna kort. Och det lastar enormt mkt hårdare än nåt annat så det är helt onödigt att ta risken såvida man inte vill köra furmark stabilt för att man tycker om det typ ??

Använd kombustor och kör i ett fönster, och håll koll på tempsen samtidigt.

Som jag ser det räcker det att det är stabilt dom program du använder, ganska logiskt.

Om du bara ökar klocks så kommer inte tempen öka, det är först när du ökar volten som det kommer ske. Sätt powertarget på max +20 eller 120 det är samma sak. Sen klocka på tills det blir ostabilt, då kan du öka volten lite försiktigt.

Ditt kort lär fixa iaf 1100Mhz utan att öka Volten.

Och använd dig av sapphire trixx när du klockar, iom att du har ett sapphire kort och det tenderar att ge stabilare OC.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Trodde seriöst inte att någon skulle vilja hjälpa mig Vart finner jag "powertarget"? Är rätt ny på just klockning av grafikkort.

Men vilka av dessa är det jag ska köra med?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk

Skrolla ner lite det är under VDDC. Power Line nånting kallas det i trixx.

Kör Kmark physx, stresstest settingspanel först, lastar både cpu å gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Skrolla ner lite det är under VDDC. Power Line nånting kallas det i trixx.

Kör Kmark physx, stresstest settingspanel först, lastar både cpu å gpu

Tack, skärmen var så ljust inställd så kunde inte se att det var en scroll bredvid
Då ska jag testa lite! Spännande....

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Skrolla ner lite det är under VDDC. Power Line nånting kallas det i trixx.

Kör Kmark physx, stresstest settingspanel först, lastar både cpu å gpu

Förresten, ursäkta, när du skriverstresstest settingpanel FÖRST, menar du då att jag ska köra den en gång innan jag klockar och sen typ använda Run X-score vid varje test? Eller att jag ska använda stresstest settingspanel varje gång? Vill verkligen göra rätt liksom

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Du kan nog dra ner din VDDC en hel del, väldigt högt med 1,256 för den clocken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalkih:

Du kan nog dra ner din VDDC en hel del, väldigt högt med 1,256 för den clocken.

Vad är bra att ligga på typ? Har ingen som helst aning. Finns det någon oskriven regel för hur volten ska vara?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Vad är bra att ligga på typ? Har ingen som helst aning. Finns det någon oskriven regel för hur volten ska vara?

Tanka ner GPU-Z och ta en screenshot. Så vi får se vilka minnen du har. Alltid kul att veta.
Ta också en titt längst upp till vänster, där finns något som heter ASIC-value. Vad har du för % där?

Angående spänning så kan du utan vidare sätta den på 1300(1.3v) i Trixx. Ha dock uppsikt över temperaturen så den inte sticker iväg.
I GPU-Z finns en flik som heter Sensors, där kan du hålla koll på GPU-temp och även VRM-temp. Se till att hålla dig under 85° på GPU och under 90° på VRM under stresstestning. Vid random gaming bör temperaturerna vara lägre. Både GPU och VRM klarar mer, men det är "mina" safe temps.

Vissa Sapphire kort har haft problem med extremt dålig kylning, med VRM-temps bortåt och förbi 100°. Vi får hoppas att du fått ett kort från en nyare och "bättre" batch.

Jag har också ett Vapor-X, dock "bara" ett 7950, men det klockar rätt bra. Och viktigast av allt, temperaturerna är bra, samtidigt som det är tyst.

Permalänk
Medlem

Tog mig ett tag att hitta ASIC-value, men det ligger på 65,5%

Jag använder datorn främst till att spela så detta med att klocka grafikkortet var något jag ville ge mig in på, men vill inte behöva skrota ett till kort för att man gör fel, haha.
Sen angående volten, är inte 1,3v rätt mycket? Detta lär bli spännande

Såhär ser det ut för mig:

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Melodylekfull:

Ladda hem Furmark och se hur hög din temp blir. Är den OK så testa att dra upp Core&memory clock ungefär 20 mhz och kör Furmark igen. Gör detta tills du börjar se artefakter eller om datorn/drivrutiner dör då innebär det att du troligen kommer behöva höja volten lite. Ett Vapor-X borde ha den upplåst och det kan du göra i afterburner också.

OBS! Sakta men säkert. GLÖM EJ TEMPEN!

Minnena har i dag en felkorrektion, det gör att du ser artifakter först när de är åt helvete för högt klockade nu för tiden.
Man märker att minnena är för högt klockade när man resultataten från tex 3DMark börjar bli sämre.
Undvik Furmark som sagt det är lite väl tufft test.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CrazyAngel4You:

Tog mig ett tag att hitta ASIC-value, men det ligger på 65,5%

Jag använder datorn främst till att spela så detta med att klocka grafikkortet var något jag ville ge mig in på, men vill inte behöva skrota ett till kort för att man gör fel, haha.
Sen angående volten, är inte 1,3v rätt mycket? Detta lär bli spännande

Såhär ser det ut för mig:
http://ladda-upp.se/files/2013/b50128.gif

Mitt råd är att börja försiktigt, rör inte minnesklockan och höj inte spänningen.
Testa att öka din Powerprofile och klocka din GPU stegvis med säg 20 MHz i taget, kolla med tex 3DMark om den går stabilt.

Sweclocker nöjde sig med 1,25V när de klockade HD7970 men mitt råd är som sagt att inte röra spänningen alls.
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Heaven Benchmark 4.0 är också populärt. Tycker 3Dmark inte belastar mina kort lika mycket som Ungine gör.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ninotramp:

Heaven Benchmark 4.0 är också populärt. Tycker 3Dmark inte belastar mina kort lika mycket som Ungine gör.

Detta, vill du ha 100% grafik-stabilitet så är det Unigine som gäller tycker jag! Har passerat många 3dmark-överklockningar men inte Unigine.
Sen så är ju grafikstabilitet ett lite abstrakt ämne eftersom vissa spel är rent utav värdelösa med överklockade grafikkort *Host* Battlefield 3 *Host*.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Tog mig ett tag att hitta ASIC-value, men det ligger på 65,5%

Jag använder datorn främst till att spela så detta med att klocka grafikkortet var något jag ville ge mig in på, men vill inte behöva skrota ett till kort för att man gör fel, haha.
Sen angående volten, är inte 1,3v rätt mycket? Detta lär bli spännande

Såhär ser det ut för mig:
http://ladda-upp.se/files/2013/b50128.gif

Den tar ju inte 1.3v hela tiden. Vad är standard för ditt kort?

Du kan ju börja med 1250 och som jag skrev tidigare. Håll koll på temperaturerna. GPU-Z och fliken sensors bör vissa detta.
Att ha koll på VRM-temp är lika viktigt som GPU-temp. Och med ett så lågt ASIC värde som 65% får du räkna med att kortet behöver lite extra spänning.

Sen ska du ha PowerLi på +20% i Trixx. Och som någon annan skrev, håll dig till Trixx.
Vad har du för spänning till minnena?

Det är lite svårt att avgöra vilka minnen du har baserat på GPU-Z infon. Men troligtvis sitter det Hynix där. Det kanske det gör på alla 7970 iofs?
Hynix är i varje fall att föredra före Elpida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Detta, vill du ha 100% grafik-stabilitet så är det Unigine som gäller tycker jag! Har passerat många 3dmark-överklockningar men inte Unigine.
Sen så är ju grafikstabilitet ett lite abstrakt ämne eftersom vissa spel är rent utav värdelösa med överklockade grafikkort *Host* Battlefield 3 *Host*.

OCCT med error checking är inte heller att leka med.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Detta, vill du ha 100% grafik-stabilitet så är det Unigine som gäller tycker jag! Har passerat många 3dmark-överklockningar men inte Unigine.
Sen så är ju grafikstabilitet ett lite abstrakt ämne eftersom vissa spel är rent utav värdelösa med överklockade grafikkort *Host* Battlefield 3 *Host*.

Precis bara för att kortet crashar på Ungine behöver de inte göra det på t.ex. BF3.

Skrivet av Falcon:

OCCT med error checking är inte heller att leka med.

Fick precis blåskärm av OCCT. 4,5 får duga..

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalkih:

Du kan nog dra ner din VDDC en hel del, väldigt högt med 1,256 för den clocken.

Standard volt på oc och ghz versionen.
Den går inte få under 1.2 ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Som standard ligger volten på 1256 Har inte rört grafikkortet än. Och notera att jag gick in och testade BioShock 3 nyss så siffrorna kan ha med det att göra!

Hjälper någon av dessa?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Fick precis blåskärm av OCCT. 4,5 får duga..

Nu menade jag iofs inte CPU-testen i OCCT utan GPU testet, med error checking.

Permalänk
Medlem

Jag testade lite smått nu Har bara hunnit ändra GPU clock från 1050 till 1130, felfritt. Testkört mellan varje varv först i Heaven, sen har jag kört ett varv i msi kombustor KMark "Run X-score", bara för att se hur det går. Sen har jag gått in i BioShock 3 och kollat någon gång hur det ser ut. Är detta bra gjort eller ska jag göra något annorlunda? Kan jag testa att höja GPU Clock lite mer innan jag börjar med Memory Clock? Kör jag Memory Clock tills det börjar flippa lite?

Valde dock att låta volten stå på orginal 1,256v. Vist?

EDIT: Tycker dock inte att Heaven verkar lägga så mycket tyngd på kortet. Kommer inte alls upp i så höga grader. Känns nästan löjligt lite Kör trots detta på extreme

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Valde dock att låta volten stå på orginal 1,256v. Vist?

Det är ett bra förförande. Börja med GPU-clock. Och behöver du inte ändra spänningen till core för att uppnå 1130, ska du givetvis inte göra det. Troligtvis kan du utan vidare passera 1200MHz med standardspänningen.
Minnena kan du, om det behövs, höja till 1.6v.

När jag överklockar testar jag också i Heaven och 3DMark med allt maxxat. Är det stabilt där så går jag vidare till OCCT GPU test med error checking.
Kör detta i cirka fyra minuter, egentligen en väldigt kort tid, men finns det errors så brukar dessa dyka upp inom 30 sekunder. Dessutom får man en bra hint om hur temperaturerna ser ut.
Väldigt sällan som en överklockning som "ligger på gränsen" men fungerar bra i Heaven resulterar i 0 errors i OCCT. Får du error i OCCT så är det inte 100 stabilt...

Använd dig också av GPU-Z > Sensors för att hålla koll på dina temperaturer. Du har pilar vid varje "värde", t.ex fan speed, trycker du på den kan du välja max reading. Detta är användbart om man t.ex kört något i full screen och inte har kunnat hålla ett öga på GPU-Z under testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

EDIT: Tycker dock inte att Heaven verkar lägga så mycket tyngd på kortet. Kommer inte alls upp i så höga grader. Känns nästan löjligt lite Kör trots detta på extreme

Klockfrekvenserna står längst upp till höger i Heaven va? Är dessa konstanta eller "fladdrar" dessa värden?

edit: Och vilka temperaturer kommer du upp i? Är detta kollat som ett "max värde" som jag beskrev ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Klockfrekvenserna står längst upp till höger i Heaven va? Är dessa konstanta eller "fladdrar" dessa värden?

edit: Och vilka temperaturer kommer du upp i? Är detta kollat som ett "max värde" som jag beskrev ovan?

Klockvärdena längst upp till höger är konstanta och rör sig inte ett dugg, det är bara fps:en som gör det, haha. Tempen som jag brukar ligga på är mellan 58-65 ungefär, beror på vilken sekvens som Heaven går genom. Ligger nu på 1150 istället för 1130, samma stats typ Missade jag att svara på något nu så får du peka ut det, haha

Och detta error checking du pratar om... Om ett error dyker upp, ska man fixa tills det inte gör det? Eller är det bara i extremfall som det brukar ha en större betydelse?

EDIT: Använder även GPU-Z som du tidigare tipsade om! Glömde att skriva det bara. Funkar bra!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Och detta error checking du pratar om... Om ett error dyker upp, ska man fixa tills det inte gör det? Eller är det bara i extremfall som det brukar ha en större betydelse?

58-65°. Är det på GPUn då eller? VRM tempen är också av intresse. Max readings.

OCCT GPU-test med error check har ungefär lika stor betydelse som t.ex Prime95, IBT eller OCCT CPU-test har för våra processorer skulle jag säga.
Får jag error i prime95 eller OCCT CPU så sänker jag multipel eller höjer spänningen tills jag får ett resultat utan errors. Samma bör gälla GPUn, tycker jag.

Hur länge man ska köra för att kalla det stabilt däremot är en annan diskussion. Men fyra minuter i OCCT GPU-test ger en bra hint om stabilitet(0 errors) och vilka temperaturer man kan få i "worst case".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

58-65°. Är det på GPUn då eller? VRM tempen är också av intresse. Max readings.

OCCT GPU-test med error check har ungefär lika stor betydelse som t.ex Prime95, IBT eller OCCT CPU-test har för våra processorer skulle jag säga.
Får jag error i prime95 eller OCCT CPU så sänker jag multipel eller höjer spänningen tills jag får ett resultat utan errors. Samma bör gälla GPUn, tycker jag.

Hur länge man ska köra för att kalla det stabilt däremot är en annan diskussion. Men fyra minuter i OCCT GPU-test ger en bra hint om stabilitet(0 errors) och vilka temperaturer man kan få i "worst case".

Ah, tack för all info Haha, uppskattas sjukt mycket Återkommer efter ett varv med Heaven för att visa maxtemp på GPU och VRM!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

58-65°. Är det på GPUn då eller? VRM tempen är också av intresse. Max readings.

OCCT GPU-test med error check har ungefär lika stor betydelse som t.ex Prime95, IBT eller OCCT CPU-test har för våra processorer skulle jag säga.
Får jag error i prime95 eller OCCT CPU så sänker jag multipel eller höjer spänningen tills jag får ett resultat utan errors. Samma bör gälla GPUn, tycker jag.

Hur länge man ska köra för att kalla det stabilt däremot är en annan diskussion. Men fyra minuter i OCCT GPU-test ger en bra hint om stabilitet(0 errors) och vilka temperaturer man kan få i "worst case".

Fick fram dessa resultaten på en runda i Heaven:
(maxtemp)
GPU temp: 63
VRM temp1: 67
VRM temp2: 63

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Looks good. Dra upp minnena lite nu! Du kör på automatisk fläktprofil va?

Räkna med ytterligare 10-15° om du t.ex drar igång OCCT GPU-test, särskilt på VRMen.
Men du verkar iaf ha fått ett bra ex vad gäller kylning på VRM. Vissa har rapporterat sjukt höga temperaturer på just VRMen, redan vid rätt låg belastning.

Permalänk
Medlem

Wow, äntligen har man alltså lite tur Var ett tag sen känns det som, haha. Och ja, jag kör på auto Någon sa någonstans att man skulle köra på typ 80% när man klockar och testar, men det tycker jag verkar fel... För då får man ju inte fram en realistisk temp? Man kör ju fan inte på 80% när man spelar om man verkligen inte måste - enligt mig.

Men då skruvar jag upp Memory lite nu då! Hur långt kan jag gå typ i förhållande med 1150 på Core?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!