Är det värt att byta från en Phenom 965 till en FX-6300?

Permalänk

Är det värt att byta från en Phenom 965 till en FX-6300?

Har funderat på detta ett tag, då min nuvarande processor ligger på 60 grader i load med ordentligt luftflöde samt en bra processorkylare.

Detta med 1.475v, som jag är rätt säker på att det är stockvolt.

Skulle denna uppgraderingen ge en stor skillnad? Spelar mest, men gör även annat. Kan även säga att just nu känns det som att jag vill uppgradera något bara för att uppgradera, hehe.

Sidofråga: Kan jag isåfall överklocka med en 760G bräda?

Permalänk

Nej, då fx cpu:n bara har 3 fysiska kärnor med en (hypotetisk?) kärna på varje fysisk, och dessutom arbetar den inte lika effektivt. 965be är förmodligen en av de bästa cpu:erna som tillverkats.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Är inte spänningen hög? Jag klarar mig fint på 1.3v med 1090T.

Permalänk
Skrivet av LeoCarlsson:

Nej, då fx cpu:n bara har 3 fysiska kärnor med en (hypotetisk?) kärna på varje fysisk, och dessutom arbetar den inte lika effektivt. 965be är förmodligen en av de bästa cpu:erna som tillverkats.

Och här börjar mytandet.
FX-prollarna har 2, 3 eller 4 moduler varierande efter modell, som varje innehåller två fysiska kärnor med delad l2-cache. Det är alltså en genuin 6-kärnig processor fast de olika kärnorna kan kommunicera med sin partner mycket effektivare.
Dock har varje modul endast en FPU, och detta är väl det många syftar på som "tre kärnor".

Alla Piledriver-processorer är bättre än 965. Alltså de som har en 3:a på andra plats i modellbeteckningen.
Exempel: FX-6300 är Piledriver.
FX-6200 är Bulldozer.
FX-8350 är Piledriver.
FX-8150 är Bulldozer.

Mycket hände mellan BD och PD.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Och här börjar mytandet.
FX-prollarna har 2, 3 eller 4 moduler varierande efter modell, som varje innehåller två fysiska kärnor med delad l2-cache. Det är alltså en genuin 6-kärnig processor fast de olika kärnorna kan kommunicera med sin partner mycket effektivare.
Dock har varje modul endast en FPU, och detta är väl det många syftar på som "tre kärnor".

Alla Piledriver-processorer är bättre än 965. Alltså de som har en 3:a på andra plats i modellbeteckningen.
Exempel: FX-6300 är Piledriver.
FX-6200 är Bulldozer.
FX-8350 är Piledriver.
FX-8150 är Bulldozer.

Mycket hände mellan BD och PD.

Jaha de är så de fungerar! Tack för att du rättade mig, man lär sig något nytt varje dag skummade igenom o såg inte att det var en vishera

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Är inte spänningen hög? Jag klarar mig fint på 1.3v med 1090T.

Jag vet allvarligt talat inte. När jag köpte datorn kunde jag inte mycket, och då bad jag min polare att överklocka. Kan ha varit han som har pillat på volten.

Har försökt att undervolta med 3,4ghz men det verkar som att jag inte kommer lägre än 1.425 volt utan blåskärm. Ska testa igen imorgon förmodligen.

Skrivet av Slaktardej:

Och här börjar mytandet.
FX-prollarna har 2, 3 eller 4 moduler varierande efter modell, som varje innehåller två fysiska kärnor med delad l2-cache. Det är alltså en genuin 6-kärnig processor fast de olika kärnorna kan kommunicera med sin partner mycket effektivare.
Dock har varje modul endast en FPU, och detta är väl det många syftar på som "tre kärnor".

Alla Piledriver-processorer är bättre än 965. Alltså de som har en 3:a på andra plats i modellbeteckningen.
Exempel: FX-6300 är Piledriver.
FX-6200 är Bulldozer.
FX-8350 är Piledriver.
FX-8150 är Bulldozer.

Mycket hände mellan BD och PD.

Ja precis, undviker gärna Bulldozer.

Permalänk

FX-6300 är ett steg upp både produktivt och spel, men skillnaden är inte direkt så stor med tanke på kostnaden emellan. Tror inte Next Gen AMD cpu kommer få plats i AM3+ sortimentet så jag tycker du ska ha FX-6300/8320 i tanken.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

FX-6300 är ett steg upp både produktivt och spel, men skillnaden är inte direkt så stor med tanke på kostnaden emellan. Tror inte Next Gen AMD cpu kommer få plats i AM3+ sortimentet så jag tycker du ska ha FX-6300/8320 i tanken.

Nästa generation kommer att använda AM3+, men min moderbräda supportar inte 8350/8320.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det inte är någon större ide att byta, du har en processorn som räcker till samt att det du tänker uppgradera till är max 20 % snabbare

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

1.475v låter lite högt, men du bör nog kunna under volta den och få ner tempen.
Imo borde du resetta CMOS helt om ngn annan vart inne å "pillat" på OC funktionerna där och sedan se vad prollen får för standard volt och därefter testa smyga ner volten något.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men stock volten varierar lite mellan de olika 965:orna då de finns olika "releases" av den.
Tror de ligger mellan 1.375-1.475.
Dock bör det funka att undervolta lite, polarn gjorde det utan problem med sin 965:a, vet ej hur mycket.
Se även till att ha senaste bios-uppdateringarna ifall den går på autovolt så kanske det voltar ner den lite åt dig, inte säker att det funkar, bara en tanke.

Och själv hade jag inte bytt till just den cpu:n, utan hellre väntat till jag verkligen behövt uppgradera och då köpt nytt mobo och en 8320/8350 eller en i5 3570k eller motsvarande

Ska du spela krävande spel så är det nog större risk att grafikkortet flaskhalsar iofs, om du inte har ett eller flera brutala grafikkort

Permalänk
Medlem

min låg på 1.425 stock så lät lite högt ?

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC

Permalänk
Skrivet av simre:

min låg på 1.425 stock så lät lite högt ?

Satte volten på auto och den ligger på samma volt.

Permalänk
Skrivet av Decalibration:

Satte volten på auto och den ligger på samma volt.

Köp en bättre kylare och dra upp till 4GHz?
Eventuell undervolta.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Köp en bättre kylare och dra upp till 4GHz?
Eventuell undervolta.

Jag har en Kühler 620, borde räcka. Kanske ska satsa på att köra en pushpull och fylla chassit mez fläktar.