Hjälp att klocka min 3770K med ASUS Sabertooth

Permalänk
Medlem

Hjälp att klocka min 3770K med ASUS Sabertooth

Hej Sweclockare!
Jag har försökt överclocka min 3770K i bios men utan resultat.
Jag har kollat på guides men dom använder inte samma moderkort som mig och jag antar att det är något jag inte stänger av eller liknande i bios som ställer till det för mig när jag kollar på dem. Så nu vill jag gärna ha hjälp att få upp processorn till ungefär 4.5GHz hade varit fina fisken, hade varit bra om någon som klockat på just Asus Sabertooth hjälpt mig då ni antagligen känner till inställningarna.

Hjälp pls

ps: kör med en Phanteks PH-TC14PE kylare så det borde inte vara nåt problem på kylnings sidan.

Med vänlig hälsning Gurra.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kan även säga att alla processorer är olika. vissa klockar bra och vissa klockar dåligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Gurawn:

Hej Sweclockare!
Jag har försökt överclocka min 3770K i bios men utan resultat.
Jag har kollat på guides men dom använder inte samma moderkort som mig och jag antar att det är något jag inte stänger av eller liknande i bios som ställer till det för mig när jag kollar på dem. Så nu vill jag gärna ha hjälp att få upp processorn till ungefär 4.5GHz hade varit fina fisken, hade varit bra om någon som klockat på just Asus Sabertooth hjälpt mig då ni antagligen känner till inställningarna.

Hjälp pls

ps: kör med en Phanteks PH-TC14PE kylare så det borde inte vara nåt problem på kylnings sidan.

Med vänlig hälsning Gurra.

Kollat den? http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Den ger ganska mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Har provat den men får inget resultat med den heller, antagligen nåt jag missar att stänga av eller liknande. Ser att du också har 3770K och Sabertooth Z77 i din sign, Hur har du ställt in det i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hej Sweclockare!
Jag har försökt överclocka min 3770K i bios men utan resultat.
Jag har kollat på guides men dom använder inte samma moderkort som mig och jag antar att det är något jag inte stänger av eller liknande i bios som ställer till det för mig när jag kollar på dem. Så nu vill jag gärna ha hjälp att få upp processorn till ungefär 4.5GHz hade varit fina fisken, hade varit bra om någon som klockat på just Asus Sabertooth hjälpt mig då ni antagligen känner till inställningarna.

Hjälp pls

ps: kör med en Phanteks PH-TC14PE kylare så det borde inte vara nåt problem på kylnings sidan.

Med vänlig hälsning Gurra.

Hur har du gjort när du har försökt att klocka din cpu?

Permalänk
Skrivet av Gurawn:

Har provat den men får inget resultat med den heller, antagligen nåt jag missar att stänga av eller liknande. Ser att du också har 3770K och Sabertooth Z77 i din sign, Hur har du ställt in det i bios?

Just nu kör jag o överklockat Men annars är det ju "bara" att följa guiden.. man får leta runt lite i bios och sen dubbelkolla med tex guiden att det är det man ska ändra.

Permalänk
Medlem

Har samma prolle och samma mobo.
Exakt vad händer? Hur har du ställt in allt i bios?

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Jag är lite av en nybörjare när det gäller att klocka i Bios använde ett program som gjorde det åt mig på min förra dator så ha gärna överseende med det.

Såhär ser det ut i mitt bios efter att jag följt guiden: https://www.dropbox.com/sh/9hgpvq1klxanh9w/yiyF3QLuLz

Uppdaterade bios tidigare idag så det är fräscht.

Permalänk
Medlem

Ladda hem prime95
Ladda även hem CPU-Z

Starta prime95
Välj stresstest sedan blend låt det köra och öppna CPU-Z

Vad visar core speed i CPU-Z?
Vad visar Core voltage i CPU-Z?

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Ladda hem prime95
Ladda även hem CPU-Z

Starta prime95
Välj stresstest sedan blend låt det köra och öppna CPU-Z

Vad visar core speed i CPU-Z?
Vad visar Core voltage i CPU-Z?

Mvh

Core Voltage visar 1.296V som högst och Core Speed hoppar från 1600.00MHz till 4400MHz.

Är nybörjare så vet inte riktigt men är inte den volten väldigt hög för speeden? ska prova prime95 nu

Nånting värkar väldigt fel i bios, Thermal Armor programmet kom upp nere i hörnet nu och sa till att volten kom upp till 3.3V?! <-- Under Prime95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Core Voltage visar 1.296V som högst och Core Speed hoppar från 1600.00MHz till 4400MHz.

Är nybörjare så vet inte riktigt men är inte den volten väldigt hög för speeden? ska prova prime95 nu

Jag tycker det verkar som att volten är väldigt hög för klocken. Eftersom det står 4400MHz så beytder det ju att du har en klock på 4,4GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Jag tycker det verkar som att volten är väldigt hög för klocken. Eftersom det står 4400MHz så beytder det ju att du har en klock på 4,4GHz

Aa tycker också det, Men nu under Prime95 test så fick jag upp av AI SUITE 2 nere i hörnet att det gick upp till 3.3V så nånting i bios måste ju vara fel?

EDIT: Här är bilder från CPU-Z och RealTemp, som ni ser så går det lite upp och ner både på speed och volt.
Kanske fånigt men undrar också, ska inte system klassificeringen ändra sig från 3.5GHz som i nedersta bilden?

https://www.dropbox.com/s/2mshhz72wfri7jc/CpuZ%20Realtemp.png

Permalänk
Medlem

Volten är som redan sagt kanske lite hög.
Håll dig under 1,4 så är det lugnt. Du kommer antagligen inte belasta prollen upp till 4,4 Ghz 24/7 eller? Jag kör 4,0 Ghz och har en volt på 1,136. Har dock inte behövt röra volten alls sedan jag klockade prollen.
Ang din klassificering så är den som den är. Den ändras inte. Inte på min dator iaf.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag multiplern på 45 i bios och volten på -0.010 och allt är stabilt vad jag märkt av. Men nu när jag kör Prime95 och kollar på CPU-Z sammtidigt så ser jag att multiplern bara är uppe i 35 alltså 3,5GHz vilket är standard för 3770k? så nåt är fel igen va men vad?

Permalänk
Medlem

Ja något är ju fel. Jag har med haft detta fenomen. Vad jag gjort när det strulat så är att återställa bios helt. Sedan börja om.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intel3770:

Ja något är ju fel. Jag har med haft detta fenomen. Vad jag gjort när det strulat så är att återställa bios helt. Sedan börja om.

Mvh

Får prova det.

Edit: Har nu provat det och förstår mig inte på det här, när jag inte har Prime95 igång så kan ja se att speeden går upp till 4500MHz / 45Multiplier men när jag kör Prime95 så vägrar den gå över 35Multiplier / 3500MHz, frågan varför? :s