Cuda GTX 660 Hur funkar det? Hur startar man det?

Permalänk
Medlem

Cuda GTX 660 Hur funkar det? Hur startar man det?

Hej!

Ursäkta, men jag är väldigt dålig på forum, vet ej om det är här jag ska posta det eller inte, ber så mycket om ursäkt i sådantfall!

Jag har ett GTX 660 och jag undrar hur Cuda fungerar och hur jag kan aktivera det på min dator? Då jag video redigerar och har hört att det "speedar up" renderings tiden omsevärt mycket!

Tack för all information som kan tillges!

Med vänliga hälsningar / Kim

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kimgus14:

Ursäkta, men jag är väldigt dålig på forum, vet ej om det är här jag ska posta det eller inte, ber så mycket om ursäkt i sådantfall!

*Tråd flyttad*

Jag tror att du får flest svar här.

Permalänk
Medlem

Det är väl något som de som programmerat programmet ska lägga in i programmet, inget användaren ska syssla med?

https://developer.nvidia.com/what-cuda
https://developer.nvidia.com/cuda-faq

Googlat runt och inte hittat något alls som indikerar motsatsen. Förutom en gång när grafikkortet inte fanns listad som supported i programmet (gammal version av programmet kanske), då kunde man lägga in den som supported i en text-fil för att få det att funka.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det är väl något som de som programmerat programmet ska lägga in i programmet, inget användaren ska syssla med?

https://developer.nvidia.com/what-cuda
https://developer.nvidia.com/cuda-faq

Googlat runt och inte hittat något alls som indikerar motsatsen. Förutom en gång när grafikkortet inte fanns listad som supported i programmet (gammal version av programmet kanske), då kunde man lägga in den som supported i en text-fil för att få det att funka.

Tack så mycket!

Med grafikkortet så har jag en mjukvara som heter: "ASUS GPU Tweak", där jag kan ändra lite grejer t.ex. "GPU Boost Clock (Mhz), Memory Clock (Mhz), och "fan speed". Vet ej om man kan ändra andra grejer, vågar inte att pröva!

Så jag är fundersam över hur man riktigt använder sig av CUDA (t.ex. i Sony Vegas Pro (11)).

Med vänliga hälsningar, Kim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

*Tråd flyttad*

Jag tror att du får flest svar här.

Tack så hämskt mycket!

Permalänk
Skrivet av kimgus14:

Tack så mycket!

Med grafikkortet så har jag en mjukvara som heter: "ASUS GPU Tweak", där jag kan ändra lite grejer t.ex. "GPU Boost Clock (Mhz), Memory Clock (Mhz), och "fan speed". Vet ej om man kan ändra andra grejer, vågar inte att pröva!

Så jag är fundersam över hur man riktigt använder sig av CUDA (t.ex. i Sony Vegas Pro (11)).

Med vänliga hälsningar, Kim

Detta är programvara som ändrar prestandan på kortet, alltså överklocka det.

CUDA är ett bibliotek som man som programmerare kan använda för att effektivare skriva kod som utför vissa specifika typer av problem mycket effektivt.

Notera dock att det programmet du använder måste ha stöd för CUDA, något som kostar mycket i utvecklingskostnader. Det finns vissa gratisalternativ, men de är rätt begränsade.

Om du vet att ett program har CUDA-stöd så googla på hur du aktiverar det för just den programvaran.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Skrivet av kimgus14:

Tack så mycket!

Med grafikkortet så har jag en mjukvara som heter: "ASUS GPU Tweak", där jag kan ändra lite grejer t.ex. "GPU Boost Clock (Mhz), Memory Clock (Mhz), och "fan speed". Vet ej om man kan ändra andra grejer, vågar inte att pröva!

Så jag är fundersam över hur man riktigt använder sig av CUDA (t.ex. i Sony Vegas Pro (11)).

Med vänliga hälsningar, Kim

Jag redigerar också film i Vegas 11.
Du kan ju ställa in i inställningarna om du vill ha GPU acceleration eller inte.
Har testat både med och utan, men det vart ingen skillnad alls på tiden tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av colafrysen:

Detta är programvara som ändrar prestandan på kortet, alltså överklocka det.

CUDA är ett bibliotek som man som programmerare kan använda för att effektivare skriva kod som utför vissa specifika typer av problem mycket effektivt.

Notera dock att det programmet du använder måste ha stöd för CUDA, något som kostar mycket i utvecklingskostnader. Det finns vissa gratisalternativ, men de är rätt begränsade.

Om du vet att ett program har CUDA-stöd så googla på hur du aktiverar det för just den programvaran.

Tack så mycket för att du la upp allting för mig och förklarade! +!

Med vänliga hälsningar, Kim

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim|Softis:

Jag redigerar också film i Vegas 11.
Du kan ju ställa in i inställningarna om du vill ha GPU acceleration eller inte.
Har testat både med och utan, men det vart ingen skillnad alls på tiden tyvärr.

Oke,, tack så mycket att du berättar detta! Då kan jag sluta jaga runt och göra något vettigare under renderings tiden. Kanske på senare dagar, så blir det skillnad.

Med vänliga hälsningar, Kim

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimgus14:

Tack så mycket!

Med grafikkortet så har jag en mjukvara som heter: "ASUS GPU Tweak", där jag kan ändra lite grejer t.ex. "GPU Boost Clock (Mhz), Memory Clock (Mhz), och "fan speed". Vet ej om man kan ändra andra grejer, vågar inte att pröva!

Så jag är fundersam över hur man riktigt använder sig av CUDA (t.ex. i Sony Vegas Pro (11)).

Med vänliga hälsningar, Kim

Du kan överklocka kortet i det programmet. Har inget att göra med CUDA och du kan inte använda CUDA, den gör det automatiskt om det är inprogrammerat i programmet, gör den det inte automatiskt så finns det antagligen något "gpu acceleration"-alternativ.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Du kan överklocka kortet i det programmet. Har inget att göra med CUDA och du kan inte använda CUDA, den gör det automatiskt om det är inprogrammerat i programmet, gör den det inte automatiskt så finns det antagligen något "gpu acceleration"-alternativ.

Okej, tack så mycket. Det hjälpte mycket!

Med vänliga hälsningar, Kim