Samsung 840 Pro problem.

Permalänk

Samsung 840 Pro problem.

Nyss installerat om datorn eller jag hade den i mac mini som jag sen tog ur och sätte i den stationära men nu till följande problem.

Jag hade sätt igång AHCI och disken hittades och jag installerade men när jag väl installerar Magician 4.0 så säger den att det inte finns någon Samsung SSD och mina hastigheter blir:

Skriv: 130
Läs: 140

Jag har sätt den i dom gråa sata kontakterna och inte dom blåa och installerat drivrutiner och sånt om det inte är något jag missat.

Mitt moderkort är Gigabyte Ga-870A-UD3 rev 3.1

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så konstigt att du får så låga hastigheter..

Enligt bilden på denna sida så står det SATA2, vid de grå kontakterna..
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3786#ov

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror inte det är så konstigt att du får så låga hastigheter..

Enligt bilden på denna sida så står det SATA2, vid de grå kontakterna..
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3786#ov

Fast 130/140 är ändå väldigt lågt. Det förklarar inte heller att magician säger att det inte finns någon disk. (konstigt att programmet(?) då kan testa hastigheterna)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Tror inte det är så konstigt att du får så låga hastigheter..

Enligt bilden på denna sida så står det SATA2, vid de grå kontakterna..
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3786#ov

Jo jag vet vilket jag med tyckte va konstigt men enligt vad jag har läst över allt om just sata så ska man aldrig sätta i dom blå utan man ska sätta ssd i den grå/vita sata kontakten

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Fast 130/140 är ändå väldigt lågt. Det förklarar inte heller att magician säger att det inte finns någon disk. (konstigt att programmet(?) då kan testa hastigheterna)

Ja det är ju det men jag kan bara göra sån mätning som jag även kan göra på mina mekanisk hårddiskar utan bara just preformance/benchmark.

Sen står typ allt på N/A på själva "första sidan" i programmet oxå.

Fick ett sånt meddelande igen och det står " Magician was unable to find a Samsung SSD connected to your system. Some Magician functions may not work correctly"

Permalänk
Skrivet av Herr kanin:

Jo jag vet vilket jag med tyckte va konstigt men enligt vad jag har läst över allt om just sata så ska man aldrig sätta i dom blå utan man ska sätta ssd i den grå/vita sata kontakten

Pratar du om det specifika moderkortet eller färgen generellt, jag tror moderkortstillverkarna använder olika var för sig?
Om du kollar på "GA-870A-UD3 Motherboard Block Diagram" i manualen(läser pdf filen) så är de 6 SATA 6Gb/s kontakterna ställda rakt upp anslutna direkt till AMD SB850 South Chipset, kortaste vägen är alltid att föredra, och även 6GB/S.
Säker på att AHCI är igång? Hade testat med AS SSD.
Hittar bios Samsung 840 om du har den kopplad i exempelvis SATA3_0, då kan man installera OS på det.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Pratar du om det specifika moderkortet eller färgen generellt, jag tror moderkortstillverkarna använder olika var för sig?
Om du kollar på "GA-870A-UD3 Motherboard Block Diagram" i manualen(läser pdf filen) så är de 6 SATA 6Gb/s kontakterna ställda rakt upp anslutna direkt till AMD SB850 South Chipset, kortaste vägen är alltid att föredra, och även 6GB/S.
Säker på att AHCI är igång? Hade testat med AS SSD.
Hittar bios Samsung 840 om du har den kopplad i exempelvis SATA3_0, då kan man installera OS på det.

Jag menar nog färgen generellt så jag har läst mig till iaf. Men testade att sätta SSD:n i första sata porten och sätte igång AHCI vilket bara funkar typ 0-3 och sånt å då blev allt bra men hade ju även AHCI igång på dom andra med men känns att man inte vet vad man håller på med fattar inget om sata och sånt

Permalänk
Skrivet av Herr kanin:

Jag menar nog färgen generellt så jag har läst mig till iaf. Men testade att sätta SSD:n i första sata porten och sätte igång AHCI vilket bara funkar typ 0-3 och sånt å då blev allt bra men hade ju även AHCI igång på dom andra med men känns att man inte vet vad man håller på med fattar inget om sata och sånt

Bra det ordnade sig
Fick du upp hastigheten nu då? och du använde de senaste drivrutinerna från hemsidan till moderkortet?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Bra det ordnade sig
Fick du upp hastigheten nu då? och du använde de senaste drivrutinerna från hemsidan till moderkortet?

Ja jag fick:

Läs: 493
Skriv: 381

Jupp enligt doms sida så tror det va 2012 eller något sånt som va där nu