Permalänk
Medlem

Ovanligt törstig cpu eller något annat?

Hej, hur kan man räkna ut detta? Anledningen att jag vill göra det är för att det är ganska varmt hemma hos mig men jag vill kunna jämföra med folks resultat.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Jag tror att 1 grad lägre i rummet ger ungefär 2-3 grader kallare cpu under belastning. Så är det på min dator iaf.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Jag tror att 1 grad lägre i rummet ger ungefär 2-3 grader kallare cpu under belastning. Så är det på min dator iaf.

Tack så mycket, nu kan jag äntligen slappna av och känna mig nöjd med min kylning.

Edit: efter lite jämförelser märker jag att det inte är möjligt, i såfall får jag typ lägre temp än folk med grym custom loop.
Någon annan som är mer insatt som kan hjälpa?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

va? vad har du och vad får du temps????

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Med min gamla dator gick temp upp ca 4c för varje c rumstemp över 21, den var horribel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

#1: Du har inte sagt vad du har för processor
#2: Du har inte sagt hur törstig den är
#3: Du har inte sagt hur varm den är

Hur kan du förvänta dig några givande svar egentligen?
Och kom ihåg: Idle temperaturer ska du inte riktigt lita på.
Pressa din processor hårt och sen tittar du på temperaturen och ser om den är så låg som du tror.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Detta är med fläkten på lägsta och rumstemp på 25c, så om jag drar av 10c så blir det orimligt lågt tycker jag.
Testet gjordes dessutom under natten med öppet fönster, under dagen brukar det vara varmare ju...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Skrivet av infexis:

Detta är med fläkten på lägsta och rumstemp på 25c, så om jag drar av 10c så blir det orimligt lågt tycker jag.
Testet gjordes dessutom under natten med öppet fönster, under dagen brukar det vara varmare ju...

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/04/15/Namnlos.p...

prova i full load istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickelito:

prova i full load istället

Ser du inte at det där är full load en timme occt?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Skrivet av infexis:

Ser du inte at det där är full load en timme occt?

my bad. trodde det var idle eftersom det stog 1600Mhz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickelito:

my bad. trodde det var idle eftersom det stog 1600Mhz...

Det är det, men testet kördes en timme på 4.5 och det är maxtemp som gäller.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Hej, hur kan man räkna ut detta? Anledningen att jag vill göra det är för att det är ganska varmt hemma hos mig men jag vill kunna jämföra med folks resultat.

Kan man räkna ut det rakt av då? Visst kan man räkna ut det teoretiska maxvärdet för själva kylaren under optimala förhållanden, men sen tiillkommer faktorer som vilken fläkt du har på kylaren, hur luftgenomströmningen i burken ser ut och även hur pass mkt damm det blir överallt som påverkar det tidigare jag skrev.

Att det blir 4 grader kallare på en processor för att rumstemperaturen sjunker 1 grad låter galet. På min förra burk låg min 2500k @4,4ghz på 50-55 grader vid spelande och annan aktiv användning. Så om jag hade haft 15 grader istället för 25 grader så så skulle processorn ha legat på 10-15 grader? Det faller på sin egna orimlighet att räkna så

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag brukar räkna deltaT, dvs skillnaden mellan CPU-temp och rumstemperatur. Just nu har jag 26 grader vid datorns insug och varmaste kärnan är på 69 grader, det ger mig en deltaT på 69 - 26 = 43 grader.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag brukar räkna deltaT, dvs skillnaden mellan CPU-temp och rumstemperatur. Just nu har jag 26 grader vid datorns insug och varmaste kärnan är på 69 grader, det ger mig en deltaT på 69 - 26 = 43 grader.

Nu är det något som cycklat iväg här, om du har 69 vid 26, varför räkna bort rumstempen då?
Det jag försöker få fram är hur cpu tempen hade varit vid 20 i rummet..den ekvationen stämmer definitivt inte.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Nu är det något som cycklat iväg här, om du har 69 vid 26, varför räkna bort rumstempen då?
Det jag försöker få fram är hur cpu tempen hade varit vid 20 i rummet..den ekvationen stämmer definitivt inte.

För att inte springa iväg så är väl grad mot grad det bästa sättet. Svårt att tänka mig att 1 grads kallare kylluft kan motsvara en sänkning på 2-3 grader, då blir det väl Nobelpris i fysik nästa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur många och hur effektiva insugsfläktar man har också.
För att processorn och dess kylanordning ska dra nytta av kyligare rumstemp, måste man ju ha fläktar som blåser in den kyligare luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

För att inte springa iväg så är väl grad mot grad det bästa sättet. Svårt att tänka mig att 1 grads kallare kylluft kan motsvara en sänkning på 2-3 grader, då blir det väl Nobelpris i fysik nästa.

Ok, så det vi kommit fram till är att en H60 presterar bättre än riktig vattenkylning? Värt at påpeka är att jag saknar en skruv på kylblocket också.
Anledningen att jag drog igång detta öht är för att jag är sugen på riktig vattenkylning, så letade fram lite resultat att jämföra med. Blev inspirerad av en youtube video där snubben bor i Australien och har en rumstemp på 30, så för att inte förvirra folk räknar han ut det matematiskt säger han.

Det jag jämför med är "SaldoT"s loop http://www.sweclockers.com/galleri/11223-vattenkylning-vs-tj0...
Hans rumtemp är 20-21
Youtube videon jag pratar om http://www.youtube.com/watch?v=MtGsRX9xMk8&list=SPWYPRHLWSBL6...
Även han räknar på 20

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Ok, så det vi kommit fram till är att en H60 presterar bättre än riktig vattenkylning?
Anledningen att jag drog igång detta öht är för att jag är sugen på riktig vattenkylning, så letade fram lite resultat att jämföra med. Blev inspirerad av en youtube video där snubben bor i Australien och har en rumstemp på 30, så för att inte förvirra folk räknar han ut det matematiskt säger han.

Det jag jämför med är "SaldoT"s loop http://www.sweclockers.com/galleri/11223-vattenkylning-vs-tj0...
Hans rumtemp är 20-21
Youtube videon jag pratar om http://www.youtube.com/watch?v=MtGsRX9xMk8&list=SPWYPRHLWSBL6...
Även han räknar på 20

Vi har inte pratat någonting alls om vilken kylare som är bäst, utan din fråga var hur mkt x antal grader i rumstemp kan påverka processortemperaturen.

Självklart skiljer en högpresterande kylare sig från en lågpresterande, därav min tidigare kommentar att det beror helt och hållet på förutsättningarna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Vi har inte pratat någonting alls om vilken kylare som är bäst, utan din fråga var hur mkt x antal grader i rumstemp kan påverka processortemperaturen.

Självklart skiljer en högpresterande kylare sig från en lågpresterande, därav min tidigare kommentar att det beror helt och hållet på förutsättningarna.

Jag har dragit den slutsatsen med tanke på jämförelserna jag gjort, och oavsett hur mycket rumstemp påverkar så blir det lägre iallafall, det håller väl alla med om?

Jag har bara två standardfläktar i toppen som blåser in och standardfläkten från corsair tillsammans med en gammal molex fläkt på H60n, har även öppet sidogaller (inte panel) där grafikkortet blåser ut sin varma luft (det är så den är designad) Dessutom är alla fläktar på lägsta rpm.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Jag har dragit den slutsatsen med tanke på jämförelserna jag gjort, och oavsett hur mycket rumstemp påverkar så blir det lägre iallafall, det håller väl alla med om?

Absolut, det är odiskutabelt, annars blir det återigen Nobelpris i fysik!

Skrivet av infexis:

Jag har bara två standardfläktar i toppen som blåser in och standardfläkten från corsair tillsammans med en gammal molex fläkt på H60n, har även öppet sidogaller (inte panel) där grafikkortet blåser ut sin varma luft (det är så den är designad) Dessutom är alla fläktar på lägsta rpm.

Att blåsa in från toppen är att jobba i motvind då varm luft stiger. Personligen så har jag alltid jobbat efter teorin att ju mer sval luft jag får in i botten, desto lägre temperatur får jag i toppen av chassit och jag hjälper det naturliga luftflödet istället för att jobba emot det. Men det bästa sättet för dig att få reda på vad som funkar bäst att är testa själv.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Det är nog inte ett statiskt tal, utan någon häftig derivata på nåt sätt i någon ball kurva.

Med min gamla dator när det blev sommar, och rumstempen gick från ~20 till ~25 gick tempen upp med 20(!) grader på maxload. Var helt horribelt. Samma med grafikkorten som hade "jättestora" kylare (HR-03 GT), fast låg fart på fläkten.

Min nya dator har samma temps som du har infexis, snäppet högre, runt 69c max. Jag har dock högre volt. Jag har en Zalman 9900 luftkylare. Den nya datorn är inte alls lika känslig för rumstemperaturen vad jag har märkt, men eftersom temperaturerna är så bra, kollar jag inte dem speciellt ofta längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Detta är med fläkten på lägsta och rumstemp på 25c, så om jag drar av 10c så blir det orimligt lågt tycker jag.
Testet gjordes dessutom under natten med öppet fönster, under dagen brukar det vara varmare ju...

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/04/15/Namnlos.p...

Ursäkta off-topic, men vart fick du tag i den där bakgrunden?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ursäkta off-topic, men vart fick du tag i den där bakgrunden?

http://imageshack.us/photo/my-images/835/darkwindows7wallpape...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Att blåsa in från toppen är att jobba i motvind då varm luft stiger. Personligen så har jag alltid jobbat efter teorin att ju mer sval luft jag får in i botten, desto lägre temperatur får jag i toppen av chassit och jag hjälper det naturliga luftflödet istället för att jobba emot det. Men det bästa sättet för dig att få reda på vad som funkar bäst att är testa själv.

Ditt resonemang gäller bara stillastående luft.
Varm luft far dit den trycks/sugs av fläktarna. Det går alldeles utmärkt att suga in luft i toppen av chassit och blåsa ut den på baksidan.
Kör själv med insug i både fronten och taket.
Har en radiator i taket med fläktar, som suger luft genom den, och två chassifläktar ovanför som suger luft in i själva chassit.

Kör med alla fläktar på lägsta möjliga varvtal med hjälp av en fläkt-controller och har, med hänsyn till den låga ljudnivån (det enda som hörs är pumpen och hårddiskarna) , helt okej temperaturer:

Varken processorn eller grafikkortet går över 50ºC vid full belastning, diskarna aldrig över 26ºC (SSD) respektive 34ºC (HDD). Detta vid 21°C rumstemperatur.

Det viktigaste är att ha ett bra luftflöde, så inte varm luft har en chans att ansamlas nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Ditt resonemang gäller bara stillastående luft.
Varm luft far dit den trycks/sugs av fläktarna. Det går alldeles utmärkt att suga in luft i toppen av chassit och blåsa ut den på baksidan.
Kör själv med insug i både fronten och taket.
Har en radiator i taket med fläktar, som suger luft genom den, och två chassifläktar ovanför som suger luft in i själva chassit.

Kör med alla fläktar på lägsta möjliga varvtal med hjälp av en fläkt-controller och har, med hänsyn till den låga ljudnivån (det enda som hörs är pumpen och hårddiskarna) , helt okej temperaturer:

Varken processorn eller grafikkortet går över 50ºC vid full belastning, diskarna aldrig över 16ºC (SSD) respektive 34ºC (HDD). Detta vid 21°C rumstemperatur.

Det viktigaste är att ha ett bra luftflöde, så inte varm luft har en chans att ansamlas nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att du menar Delta temp? För dina diskar kan knappast vara under 22 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Ditt resonemang gäller bara stillastående luft.
Varm luft far dit den trycks/sugs av fläktarna. Det går alldeles utmärkt att suga in luft i toppen av chassit och blåsa ut den på baksidan.
Kör själv med insug i både fronten och taket.
Har en radiator i taket med fläktar, som suger luft genom den, och två chassifläktar ovanför som suger luft in i själva chassit.

Kör med alla fläktar på lägsta möjliga varvtal med hjälp av en fläkt-controller och har, med hänsyn till den låga ljudnivån (det enda som hörs är pumpen och hårddiskarna) , helt okej temperaturer:

Varken processorn eller grafikkortet går över 50ºC vid full belastning, diskarna aldrig över 16ºC (SSD) respektive 34ºC (HDD). Detta vid 21°C rumstemperatur.

Det viktigaste är att ha ett bra luftflöde, så inte varm luft har en chans att ansamlas nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt resonemang har bevisats i flertalet tester genom åren. Vad är "utmärkt" i din mening och vilken ljudnivå pratar vi om då?

Det märks f.ö att du inte har någon pejling på fysik och verklighet då du säger att din SSD aldrig går över 16 grader celcius fast du har en rumstemperatur på 21 grader celsius. Grattis, du vann precis Nobelpriset i fysik! ....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Jag antar att du menar Delta temp? För dina diskar kan knappast vara under 22 grader

Undrade först vad du menade, men såg att det blivit 16 istället för 26°C. Skriver på mobilen och korrekturläste inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Mitt resonemang har bevisats i flertalet tester genom åren. Vad är "utmärkt" i din mening och vilken ljudnivå pratar vi om då?

Med utmärkt menar jag när andra ljudkällor än fläktarna är det som hörs.

Skrivet av Tarasus:

Det märks f.ö att du inte har någon pejling på fysik och verklighet då du säger att din SSD aldrig går över 16 grader celcius fast du har en rumstemperatur på 21 grader celsius. Grattis, du vann precis Nobelpriset i fysik! ....

Se föregående inlägg.

Nobels Otrevlighetspris går för övrigt till dig. Grattis!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Med utmärkt menar jag när andra ljudkällor än fläktarna är det som hörs.

Se föregående inlägg.

Nobels Otrevlighetspris går för övrigt till dig. Grattis!

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att jag drar förhastade slutsatser baserat på 16 grader i kombination med ditt nick och vaga beskrivning på utmärkt

Detta kan man diskutera till dödagar och det beror även på vad du har för fläktar, hur det ser ut i chassit, vilket chassi man har osv. Så länge man inte störs av ljudet och tempen är rimlig så kör på det som fungerar säger jag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Dom som testar radiatorer, fläktar mm brukar ofta ange prestandan i vilken delta temp dom får, dvs skillnad mellan processorn och luften i rummet.

Pysslar man med vattenkylning har man 2 delta temps att ta hänsyn till, luften vs vatten och vatten vs det man vill kyla.
Som du kan se i mitt galleri så håller mitt vatten en temp på ~10 grader över luften i rummet och processorn ligger ~25 över vatten temperaturen vid full last.

Mitt spontana svar skulle vara att du skulle kunna jämföra dina temps med mina genom att dra bort 4 grader från dina temperaturer för att korrigera för en 4 grader högre lufttemperatur.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3