Permalänk

Vågar jag överklocka mer?

Hej!
Sitter på en AMD Phenom ii x4 955 som jag har klockat från 3,2ghz till 3,6ghz, jag vågar inte klocka mer för jag kan inte se temperaturerna, det jag undrar, hur högt kan man komma med en stock kylare och ska jag fortsätta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Vad har du för temperaturer? Det kan vara bra att veta. Det är bara att klocka tills det kraschar, då det är högre spänning som ger upphov till högre temperaturer.

För att se temperaturer så kan du ladda ned HWMonitor. Det är gratis!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

kör hw monitor som visar temp samtidigt som du kör occt eller något annat stress test program så ser du hur varm den blir

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Vad har du för temperaturer? Det kan vara bra att veta. Det är bara att klocka tills det kraschar, då det är högre spänning som ger upphov till högre temperaturer.

För att se temperaturer så kan du ladda ned HWMonitor. Det är gratis!

Inte bara spänning. En processor på 2GHz kommer dra hälften så mycket om den klockas till 1GHz med samma spänning. Det är för att grindarna endast drar ström när det byter läge vilket dom gör oftare i högre frekvenser. Spänningen avgör hur fort den kan byta läge och även strömförbrukningen per cykel.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Vad har du för temperaturer? Det kan vara bra att veta. Det är bara att klocka tills det kraschar, då det är högre spänning som ger upphov till högre temperaturer.

För att se temperaturer så kan du ladda ned HWMonitor. Det är gratis!

Skrivet av lord_vasagos:

kör hw monitor som visar temp samtidigt som du kör occt eller något annat stress test program så ser du hur varm den blir

Jag vet inte om jag var otydlig eller om ni inte läste, men jag kan inte se temp i något program, hwmonitor, amd overdrive, eller jo, jag kan se en temp i amd overdrive, det står att cpu tempen är -294,68c, och jag har också använt andra program men kommer inte på vad dom heter just nu, ser temperaturerna i bios men jag kan inte stresstesta samtidigt som jag är inne i bios, eller kan jag?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Jag vet inte om jag var otydlig eller om ni inte läste, men jag kan inte se temp i något program, hwmonitor, amd overdrive, eller jo, jag kan se en temp i amd overdrive, det står att cpu tempen är -294,68c, och jag har också använt andra program men kommer inte på vad dom heter just nu, ser temperaturerna i bios men jag kan inte stresstesta samtidigt som jag är inne i bios, eller kan jag?

Har du en upplåst processor? dvs att du köpt en x2/x3 och låst upp till x4?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Skrivet av ajaxoptimal7:

Har du en upplåst processor? dvs att du köpt en x2/x3 och låst upp till x4?

fick den i julklapp för några år sedan, men jag tror att det är en x4, står iallafall det i bios,speccy, windows och alla andra program

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

fick den i julklapp för några år sedan, men jag tror att det är en x4, står iallafall det i bios,speccy, windows och alla andra program

Ladda ner Argus Monitor (du kan ladda ner här) o prova kolla tempsen med den, jag har samma som dig att jag typ inte kan kolla tempsen med nåt program förutom just argus.

Kolla med Cpu-z vilken modell du har, om du har en 955a så ska det inte va så här såvitt jag vet!

Btw kolla snabbt på dina speccs, har du verkligen den där hastigheten på dina internminnen? =O

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR :)

4690K @4.4Ghz - Gigabyte GTX 1060 3GB @2GHz - Corsair 8GB DDR3 1600Mhz - Corsair 230T Orange

Permalänk
Skrivet av ajaxoptimal7:

Ladda ner Argus Monitor (du kan ladda ner här) o prova kolla tempsen med den, jag har samma som dig att jag typ inte kan kolla tempsen med nåt program förutom just argus.

Kolla med Cpu-z vilken modell du har, om du har en 955a så ska det inte va så här såvitt jag vet!

Btw kolla snabbt på dina speccs, har du verkligen den där hastigheten på dina internminnen? =O

speccy säger det, är inte hemma just nu så jag får kolla sen, men datorn är 3 eller 4 år gammal

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Skrivet av ajaxoptimal7:

Ladda ner Argus Monitor (du kan ladda ner här) o prova kolla tempsen med den, jag har samma som dig att jag typ inte kan kolla tempsen med nåt program förutom just argus.

Kolla med Cpu-z vilken modell du har, om du har en 955a så ska det inte va så här såvitt jag vet!

Btw kolla snabbt på dina speccs, har du verkligen den där hastigheten på dina internminnen? =O

ser temperaturen på en kärna, det är något iallafall
och ja mina minnen är så sega

stavfel
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

ser temperaturen på en kärna, det är något iallafall
och ja mina minnen är så sega

ddr är dock dual data rate så hastigheten är likadan som mina minnen oklockade 1338 mhz tillsammans

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajaxoptimal7:

Btw kolla snabbt på dina speccs, har du verkligen den där hastigheten på dina internminnen? =O

Skrivet av Schackmannen:

och ja mina minnen är så sega

Som mini-z1994 nämde så körs minnet i DDR3-1338 medans själva busen körs i 669MHz, vilket brukar stå i CPU-Z. DDR3 Standardens lägsta är DDR3-800 vilket är 400MHz, så med andra ord DDR3-669 vore helt galet. (borde igentligen vara DDR3-1333 (666,5MHz) men några extra Hz skadar ju inte )

Edit: Mini va snabb

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Som mini-z1994 nämde så körs minnet i DDR3-1338 medans själva busen körs i 669MHz, vilket brukar stå i CPU-Z. DDR3 Standardens lägsta är DDR3-800 vilket är 400MHz, så med andra ord DDR3-669 vore helt galet. (borde igentligen vara DDR3-1333 (666,5MHz) men några extra Hz skadar ju inte )

Edit: Mini va snabb

Skrivet av mini-z1994:

ddr är dock dual data rate så hastigheten är likadan som mina minnen oklockade 1338 mhz tillsammans

ajuste glömde bort det ^^, har iallafall löst mitt problem, behövde stänga av något som hette unleashed mode i bios så nu kan jag se temps

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

ajuste glömde bort det ^^, har iallafall löst mitt problem, behövde stänga av något som hette unleashed mode i bios så nu kan jag se temps

ok unleashed mode är nämligen samma som core unlocker bara att nvidia chipset har det som namn istället på det
därför har dina kärnor inte visat temperaturen heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Jag vet inte om jag var otydlig eller om ni inte läste, men jag kan inte se temp i något program, hwmonitor, amd overdrive, eller jo, jag kan se en temp i amd overdrive, det står att cpu tempen är -294,68c, och jag har också använt andra program men kommer inte på vad dom heter just nu, ser temperaturerna i bios men jag kan inte stresstesta samtidigt som jag är inne i bios, eller kan jag?

Det är rätt bra temperatur du har där på processorn, i liga vad med proffs-överklockarna uppnår med sitt flytande kväve. Fasktiskt t o m lägre än absoluta nollpunkten. Du kan alltså fortsätta med din klockning. Det ska nog inte vara några större problem att komma upp i 8 GHz eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det är rätt bra temperatur du har där på processorn, i liga vad med proffs-överklockarna uppnår med sitt flytande kväve. Fasktiskt t o m lägre än absoluta nollpunkten. Du kan alltså fortsätta med din klockning. Det ska nog inte vara några större problem att komma upp i 8 GHz eller mer.

lol du läste nog lite snabbt han har inte flytande kväve utan det var sensor fel då han råkat aktivera unleashed mode skrev det ovanför bara några minuter innan dig (morgontrött ?)
Vilket brukar bugga ur lite med temperaturerna när man låser upp kärnor men han hade som sagt råkat satt igång det på sin Phenom II 965.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

lol du läste nog lite snabbt han har inte flytande kväve utan det var sensor fel då han råkat aktivera unleased mode skrev det ovanför bara några minuter innan dig (morgontrött ?)
Vilket brukar bugga ur lite med temperaturerna när man låser upp kärnor men han hade som sagt råkat satt igång det på sin Phenom II 965.

Sarkasm...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av albin967:

Sarkasm...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är jobbigt att behöva stå ut med alla dessa Sheldon Coopers alltså...;)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

lol du läste nog lite snabbt han har inte flytande kväve utan det var sensor fel då han råkat aktivera unleashed mode skrev det ovanför bara några minuter innan dig (morgontrött ?)
Vilket brukar bugga ur lite med temperaturerna när man låser upp kärnor men han hade som sagt råkat satt igång det på sin Phenom II 965.

Tror du har något fel på din skärm, på alla andras skärmar sprutade sarkasmen ut ur den när dom läste tidigare inlägg.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

Tror du har något fel på din skärm, på alla andras skärmar sprutade sarkasmen ut ur den när dom läste tidigare inlägg.

allt jag har att komma med är....

derp

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb