Partionerar man C-driven i samband med OS eller efter?

Permalänk
Medlem

Partionerar man C-driven i samband med OS eller efter?

Skall precis bygga ihop ett nytt system med Windows 7 - 64 bit som OS. Som C-drive har jag köpt en Seagate Constellation ES 500 GB. Dessutom kommer jag att sätta in ytterligare två hårddiskar för att lagra mina dokument, bilder, etc.

Finns det i detta läge någon idé att dessutom partiotionera upp C-driven och ge exempelvis systemet och programvarorna en mindre partiotion av C-driven? Eller är det enklare/bättre att bara låta C-driven på 500 GB "vara som den är" och alltså enbart ha en enda partition på denna? Jag behöver ju egentligen inte något av det övriga utrymmet som blir över på denna C-drive till något, eftersom alla användargenererade filer ligger på de övriga hårddiskarna (inkl. Skrivbord, Mina Bilder, Mina dokument, etc).

Men jag tänkte att det kanske finns något slags poäng i att "trycka ihop" C-partitionen lite grann i alla fall????

Och OM det är bättre att partitionera upp C-disken ytterligare. Gör man då detta i samband med att man installerar Windows, eller är det bättre att göra detta efteråt?

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju låta Win7 ha en 200gb så har du så det räcker och blir över på den andra partitionen.
Hursomhelst så är det enklast att göra det i samband med installationen, och det valet gör man ganska så direkt.

Permalänk
Medlem

Tack, Aresz! Om jag förstår Dig rätt, så innebär det alltså att på 500GB-disken, så gör jag en partiotion, C-partitionen på 200GB, och resten blir exempelvis en D-partition på runt 300GB (som jag inte riktigt vet vad jag skall ha till). På de övriga två diskarna, som kommer att inrymma alla mina dokument, räcker det väl då att jag har hela dessa som var sin partition, så att disk nummer 2 exmpelvis blir E-partitionen och disk 3 får en F-partition? (Och sedan blir väl DVD-spelaren G då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolters:

Tack, Aresz! Om jag förstår Dig rätt, så innebär det alltså att på 500GB-disken, så gör jag en partiotion, C-partitionen på 200GB, och resten blir exempelvis en D-partition på runt 300GB (som jag inte riktigt vet vad jag skall ha till). På de övriga två diskarna, som kommer att inrymma alla mina dokument, räcker det väl då att jag har hela dessa som var sin partition, så att disk nummer 2 exmpelvis blir E-partitionen och disk 3 får en F-partition? (Och sedan blir väl DVD-spelaren G då?

Stämmer. På din fråga om det finns någon vits att minska din primära OS-disk till en mindre partition så får man så vitt jag vet en lite bättre accesstid, eftersom allt är koncentrerat på en mindre fysisk yta, vilket gör att diskens läshuvud inte behöver åka lika lång för att hitta en fil. Om det är en märkbar vinst eller ej vet jag dock inte, men teoretiskt är den en positiv grej.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Stämmer. På din fråga om det finns någon vits att minska din primära OS-disk till en mindre partition så får man så vitt jag vet en lite bättre accesstid, eftersom allt är koncentrerat på en mindre fysisk yta, vilket gör att diskens läshuvud inte behöver åka lika lång för att hitta en fil. Om det är en märkbar vinst eller ej vet jag dock inte, men teoretiskt är den en positiv grej.

Man kan även defragmentera disken

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Man kan installera alla program/spel och liknande på D: - Då kan man lättare installera om OS om man skulle vilja det, samt mindre utrymme när man säkerhetskopierar, så slipper man ta backup på massa program i onödan.