Permalänk
Medlem

Vad är mining?

Hej!

Jag la märke till explosionen av halvgamla radeonkort och förstod att det berodde på något som kallas "mining"? Det jag undrar är vad det är för något och varför intresset är så stort? Jag har försökt söka, både här och på google, utan att hitta något vettigt svar på vad det är och varför man vill göra det?

Eftersom att jag är osäker på vad det är för något är jag inte säker på tråden ligger på rätt ställe. Den får gärna flyttas till rätt ställe om detta är fel.

Tacksam för svar, Mvh

Permalänk

Bästa förklaringen jag har läst än så länge:
http://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/1c3adk/off...

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka förklara det på ett simpelt sätt men jag får gå tillbaka lite till början.

Bitcoin är en valuta som man "minar" eller "gräver" på svenska. Detta gör man med olika program som du bara startar. Oftast så arbetar man grupper, alltså du och många andra. Det ni gör när ni "minar" är att ni sitter och löser extremt komplicerade matematiska ekvationer. För att få ut bitcoins måste du lösa ex antal ekvationer.

Detta är något man använder GPU'n till, ditt grafikkort. Du sitter i ett "block" som man kallar det. Vad man skulle kunna motsvara det blocket mot är ett bord. Du sitter med andra personer vid ett bord och löser tillräckligt många ekvationer. Då får ni en bitcoin för det. Detta motsvarar att köra ett stresstest på grafikkortet eftersom att det använder upp nästan all kraft det har, därav kan det också bli väldigt varmt och gå sönder om man inte har bra kylning.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag ska försöka förklara det på ett simpelt sätt men jag får gå tillbaka lite till början.

Bitcoin är en valuta som man "minar" eller "gräver" på svenska. Detta gör man med olika program som du bara startar. Oftast så arbetar man grupper, alltså du och många andra. Det ni gör när ni "minar" är att ni sitter och löser extremt komplicerade matematiska ekvationer. För att få ut bitcoins måste du lösa ex antal ekvationer.

Detta är något man använder GPU'n till, ditt grafikkort. Du sitter i ett "block" som man kallar det. Vad man skulle kunna motsvara det blocket mot är ett bord. Du sitter med andra personer vid ett bord och löser tillräckligt många ekvationer. Då får ni en bitcoin för det. Detta motsvarar att köra ett stresstest på grafikkortet eftersom att det använder upp nästan all kraft det har, därav kan det också bli väldigt varmt och gå sönder om man inte har bra kylning.

Vet du hur/vad man använder bitcoins till?

Kan man växla in till något annat eller vad? ^^

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trojancreeper:

Vet du hur/vad man använder bitcoins till?

Kan man växla in till något annat eller vad? ^^

Det finns vissa nätbutiker som använder Bitcoins men jag skulle säga att det vanligaste är att du köper samt säljer dem på sidor som MTgox.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det finns vissa nätbutiker som använder Bitcoins men jag skulle säga att det vanligaste är att du köper samt säljer dem på sidor som MTgox.

Man tackar ^^

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheRoos:

Hej!

Jag la märke till explosionen av halvgamla radeonkort och förstod att det berodde på något som kallas "mining"? Det jag undrar är vad det är för något och varför intresset är så stort? Jag har försökt söka, både här och på google, utan att hitta något vettigt svar på vad det är och varför man vill göra det?

Eftersom att jag är osäker på vad det är för något är jag inte säker på tråden ligger på rätt ställe. Den får gärna flyttas till rätt ställe om detta är fel.

Tacksam för svar, Mvh

Använd sökfunktionen nästa gång.
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MuLLvaD3n:

Detta är något man använder GPU'n till, ditt grafikkort. Du sitter i ett "block" som man kallar det. Vad man skulle kunna motsvara det blocket mot är ett bord. Du sitter med andra personer vid ett bord och löser tillräckligt många ekvationer. Då får ni en bitcoin för det.

Om man ska vara exakt får man i dagsläget 25 BTC för ett block.

Minear man i en så kallad pool, en grupp med miners som samarbetar, delas dessa 25 BTC mellan alla som var med och hittade blocket. Man får så stor del som man bidrog med. Om ett block består av t ex 1000 shares och man själv bidrog med 200 får man 200/1000 × 25 = 5 BTC. (Detta exempel är helt orealistiskt för någon som minear med ett eller flera vanliga grafikkort. I verkligheten får man med ett 7970 kanske runt 0,001–0,002 BTC per block.)

Ett block kan bestå av ett godtyckligt antal shares, eftersom det tar olika lång tid att hitta ett block. Det kan handla om allt från 5 minuter (kanske 500 000 shares) till fem timmar (~ 30 000 000 shares). Men man får ungefär lika mycket för varje block eftersom det är andelen shares man bidrar med som räknas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

får man låna tråden lite?
är det på något sätt värt att göra detta? eller är det mer en kul grej du kanske kan få en kaffe på McDonalds för om 10år?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Någon som har ett svar på var/hur värdet till bitcoins skapas?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av simon253:

får man låna tråden lite?
är det på något sätt värt att göra detta? eller är det mer en kul grej du kanske kan få en kaffe på McDonalds för om 10år?

Jag har mineat i typ en vecka (började i april iallafall) och har till dags dato tjänat ihop ca 0,165 BTC. Om det är värt eller inte beror på din dators energieffektivitet (såvida du inte har fri el). För mig är det värt det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Christoferj:

Någon som har ett svar på var/hur värdet till bitcoins skapas?

På samma sätt som alla andra valutors värde.

Vi tar kronor som exempel. Varför vill du ha en pappersbit som det står "1000 kronor" på? Jo, för att du vet att du kan använda den som betalningsmedel.

Samma sak gäller bitcoins: Varför vill man ha 1 BTC? Jo, för man vet att den kan användas som betalningsmedel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

får man låna tråden lite?
är det på något sätt värt att göra detta? eller är det mer en kul grej du kanske kan få en kaffe på McDonalds för om 10år?

Jag har 2st HD7970 och 4st GTX295, samt något annat ATI kort som jag minar med. Med detta får jag totalt ut 1500MH/s som jag har anslutet till en pool (bitcoin.cz), vilket ger mig omkring ~0.08 BTC per dag. Tar man dagens växelkurs (~$95/BTC) blir det $7.5/dag. Så det är inte precis något man tjänar pengar på då elräkningen för hela kalaset går på någon slant också.

Jag gör det bara för nöjets skull. Får ju "monopolpengar" som jag kan leka typ aktiemarknad med utan att behöva bry mig om en jävla K4 blankett sålänge jag inte växlar in pengarna i SEK.

Edit
Glöm inte att hårdvaran kostar pengar också. För min del så fick jag den "gratis" då den bara låg och dammade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Om man ska vara exakt får man i dagsläget 25 BTC för ett block.

Minear man i en så kallad pool, en grupp med miners som samarbetar, delas dessa 25 BTC mellan alla som var med och hittade blocket. Man får så stor del som man bidrog med. Om ett block består av t ex 1000 shares och man själv bidrog med 200 får man 200/1000 × 25 = 5 BTC. (Detta exempel är helt orealistiskt för någon som minear med ett eller flera vanliga grafikkort. I verkligheten får man med ett 7970 kanske runt 0,001–0,002 BTC per block.)

Ett block kan bestå av ett godtyckligt antal shares, eftersom det tar olika lång tid att hitta ett block. Det kan handla om allt från 5 minuter (kanske 500 000 shares) till fem timmar (~ 30 000 000 shares). Men man får ungefär lika mycket för varje block eftersom det är andelen shares man bidrar med som räknas.

Jojo, men jag gav bara en basic av vad att "minea" är.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

På samma sätt som alla andra valutors värde.

Vi tar kronor som exempel. Varför vill du ha en pappersbit som det står "1000 kronor" på? Jo, för att du vet att du kan använda den som betalningsmedel.

Samma sak gäller bitcoins: Varför vill man ha 1 BTC? Jo, för man vet att den kan användas som betalningsmedel.

Ok. Men för att inte gå in på för djupt vatten, speciellt då jag inte har pluggat national ekonomi eller dylikt. Skulle gissa att dom flesta valutor som används idag har någonstans grundat i något annat, silver/guld. Även om detta senare gått över till mer att det står för värdet för en nation eller liknande. Skulle Sverige få ett inbördeskrig så skulle garanterat värdet på vår valuta gå ner. Skulle ett visst land där valuta är starkt bunden till en naturlig tillgång som exempel olja och oljan skulle ta slut, skulle detta lands valuta gå ner.

Det finns helt enkelt väldigt mycket faktorer som spelar in för ett lands valuta.

Här kommer det som jag inte riktigt förstår. Regleras värdet på Bitcoins Endast av folks intresse för det?

Permalänk
Skrivet av Christoferj:

minus *text*
Här kommer det som jag inte riktigt förstår. Regleras värdet på Bitcoins Endast av folks intresse för det?

Ja Bitcoins fungerar precis lika godtyckligt som vilken aktie som helst, men en aktie kan åtminstone till viss utsträckning baseras på något verkligt!
Bitcoin är påhittat med en aktielik arkitektur!

Värdet på en aktie styrs väldigt lite av vad företaget gör på en daglig basis, utan från dag till dag styrs värdet av förväntningar på framtiden.

Tror du på Bitcoins så köp dem, de kan ge avkastning! (eller "gräv" fram dem till ljudet av ditt grafikkort som ylar.....se youtube och alla de entreprenörer som har isolerade lådor med fläktar och 20 grafikkort ståendes)

Eller så gör du nått annat för pengarna!

När Bitcoins dök upp så var det nånting som ingen behövde och således absulut utan värde, sen försöker man skapa ett värde genom att locka oss kretiner att tro att det finns ett värde, nu när några har trott att det har ett värde så vips: DET HAR ETT VÄRDE!

Låter solitt för mig!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

Ja Bitcoins fungerar precis lika godtyckligt som vilken aktie som helst, men en aktie kan åtminstone till viss utsträckning baseras på något verkligt!
Bitcoin är påhittat med en aktielik arkitektur!

Värdet på en aktie styrs väldigt lite av vad företaget gör på en daglig basis, utan från dag till dag styrs värdet av förväntningar på framtiden.

Tror du på Bitcoins så köp dem, de kan ge avkastning! (eller "gräv" fram dem till ljudet av ditt grafikkort som ylar.....se youtube och alla de entreprenörer som har isolerade lådor med fläktar och 20 grafikkort ståendes)

Eller så gör du nått annat för pengarna!

När Bitcoins dök upp så var det nånting som ingen behövde och således absulut utan värde, sen försöker man skapa ett värde genom att locka oss kretiner att tro att det finns ett värde, nu när några har trott att det har ett värde så vips: DET HAR ETT VÄRDE!

Låter solitt för mig!

Då skapas ju värdet enbart utav dom som minear. Eftersom intresset utanför bitcoinvärlden verkar väldigt litet.

Jag läste någonstans var att man har gjort maskiner som bara är gjorda för mining. När dom kommer ut, vilket skulle vara snart tydligen. Kommer svårigheten att höjas eftersom dom minear snabbare.

Om svårigheten höjs kommer intresset för folk att minea gå ner drastiskt. Om folk som minear, slutar med bitcoin kommer det "breda" intresset försvinna. Om det "breda" intresset försvinner kommer bitcoins värde att sjunka som en sten inom bara några månader efter dessa maskiner lanserats.

Detta är ju bara ett scenario från någon som inte alls är insatt i det, utan mer bara skrapat ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Ja Bitcoins fungerar precis lika godtyckligt som vilken aktie som helst, men en aktie kan åtminstone till viss utsträckning baseras på något verkligt!
Bitcoin är påhittat med en aktielik arkitektur!

Värdet på en aktie styrs väldigt lite av vad företaget gör på en daglig basis, utan från dag till dag styrs värdet av förväntningar på framtiden.

Tror du på Bitcoins så köp dem, de kan ge avkastning! (eller "gräv" fram dem till ljudet av ditt grafikkort som ylar.....se youtube och alla de entreprenörer som har isolerade lådor med fläktar och 20 grafikkort ståendes)

Eller så gör du nått annat för pengarna!

När Bitcoins dök upp så var det nånting som ingen behövde och således absulut utan värde, sen försöker man skapa ett värde genom att locka oss kretiner att tro att det finns ett värde, nu när några har trott att det har ett värde så vips: DET HAR ETT VÄRDE!

Låter solitt för mig!

Det är bättre att jämföra Bitcoin med en valuta snarare än akiter. Aktier ger en ägarandel i ett företag, bitcoins ger ingenting mer än en viss köpkraft som baseras på en gemensam uppfattning av 1 bitcoins värde. Denna gemensamma uppfattning kan man uppskatta genom att titta på en bitcoins värde i förhållande till etablerade valutor såsom den amerikanska dollarn. Vill man se en bitcoins värde kan man besöka en börs (exchange) som handlar med bitcoins. (ex Mt.Gox, Bitstamp, BTCe)

Permalänk
Skrivet av jagge_:

Det är bättre att jämföra Bitcoin med en valuta snarare än akiter. Aktier ger en ägarandel i ett företag, bitcoins ger ingenting mer än en viss köpkraft som baseras på en gemensam uppfattning av 1 bitcoins värde. Denna gemensamma uppfattning kan man uppskatta genom att titta på en bitcoins värde i förhållande till etablerade valutor såsom den amerikanska dollarn. Vill man se en bitcoins värde kan man besöka en börs (exchange) som handlar med bitcoins. (ex Mt.Gox, Bitstamp, BTCe)

Jag tycker det går att jämföra med aktier.

Som jag förklarade till en kompis. Bitcoins är som en aktie utan företag. Som jag förstått det iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christoferj:

Jag tycker det går att jämföra med aktier.

Som jag förklarade till en kompis. Bitcoins är som en aktie utan företag. Som jag förstått det iaf.

Bitcoins är en valuta, precis som USD, EUR och SEK (sen att den inte är "accepterad" som en riktig valuta är en annan sak).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lz.:

Jag har 2st HD7970 och 4st GTX295, samt något annat ATI kort som jag minar med. Med detta får jag totalt ut 1500MH/s som jag har anslutet till en pool (bitcoin.cz), vilket ger mig omkring ~0.08 BTC per dag. Tar man dagens växelkurs (~$95/BTC) blir det $7.5/dag. Så det är inte precis något man tjänar pengar på då elräkningen för hela kalaset går på någon slant också.

Jag gör det bara för nöjets skull. Får ju "monopolpengar" som jag kan leka typ aktiemarknad med utan att behöva bry mig om en jävla K4 blankett sålänge jag inte växlar in pengarna i SEK.

Edit
Glöm inte att hårdvaran kostar pengar också. För min del så fick jag den "gratis" då den bara låg och dammade.

Om jag var du hade jag slutat minea med dina fyra 295. De har brutalt värdelös energieffektivitet. Om du bara minear med dina två 7970 kommer du fortfarande ligga på minst 1200 Mhash/s men din elräkning kommer vara betydligt mindre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

En fråga till folket. Kan man stoppa in massa olika grafikkort i en dator och mina från dem? Alltså utan att köra SLI/CF. Ta t.ex. ett hd5870, ett gtx670 och ett hd7970 (förutsatt att nätagg pallar). ????

Edit: Kommer datorn ens att starta med en sån setup?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Dessa ekvationer som man löser med GPU, är det en del av ett större vetenskapligt projekt eller bara ett mycket komplicerat matte spel?
Det lät nästan som ett påhitt av GPU tilllverkare som vill folk köra sönder gamla kort och köpa nytt.

Visa signatur

1. Jonsbo W1 M-Itx, I5 4670k, Asus z-87I PRO, Corsair Vengance PRO 2133mhz 16 Gb, EVGA GTx 750Ti, Be Quiet Straightpower 580w Gold, Corsair H80, Silverstone SOD02 slimslot DVD, Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 64MB 4TB , Samsung 840 256GB, Benq 2410T

2. Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DP 2xDVI 3GB, AMD 8350, Asus Sabertooth 990FX, Fractal Design R5, Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W, Noctua NH-U9B SE2, 2x8 GB Hyper X fury 1600 C10

Permalänk
Medlem

Jag har ett hd5770 (hela datorn i sign) och snart flyttar jag till eget ställe med fri el.
Kan någon här ge mig en simpel steg för steg lista på vad man ska göra för att komma igång med mining?

Vart säljer man sina bitcoins senare? Vill helst spara det jag tjänat offline också, hur gör man det?
Vilka pooler är bra eller vad det nu heter där man hoppar med folk och minar samt delar på vinsten?

Hur mycket skulle jag få ihop varje månad ungefär? (vet att det är olika)

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av HasseY:

Dessa ekvationer som man löser med GPU, är det en del av ett större vetenskapligt projekt eller bara ett mycket komplicerat matte spel?
Det lät nästan som ett påhitt av GPU tilllverkare som vill folk köra sönder gamla kort och köpa nytt.

Det GPU:n gör är att hitta hashade block (eller nåt sånt), för att alla transaktioner som sker med bitcoins ska kunna valideras och genomföras.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Jag har ett hd5770 (hela datorn i sign) och snart flyttar jag till eget ställe med fri el.
Kan någon här ge mig en simpel steg för steg lista på vad man ska göra för att komma igång med mining?

Vart säljer man sina bitcoins senare? Vill helst spara det jag tjänat offline också, hur gör man det?
Vilka pooler är bra eller vad det nu heter där man hoppar med folk och minar samt delar på vinsten?

Hur mycket skulle jag få ihop varje månad ungefär? (vet att det är olika)

lz. skrev att han kan tjäna ca 7.5$/dag med två kort, det blir väl då ca 110$ per kort/månad för honom.

Visa signatur

1. Jonsbo W1 M-Itx, I5 4670k, Asus z-87I PRO, Corsair Vengance PRO 2133mhz 16 Gb, EVGA GTx 750Ti, Be Quiet Straightpower 580w Gold, Corsair H80, Silverstone SOD02 slimslot DVD, Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 64MB 4TB , Samsung 840 256GB, Benq 2410T

2. Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DP 2xDVI 3GB, AMD 8350, Asus Sabertooth 990FX, Fractal Design R5, Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W, Noctua NH-U9B SE2, 2x8 GB Hyper X fury 1600 C10

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det GPU:n gör är att hitta hashade block (eller nåt sånt), för att alla transaktioner som sker med bitcoins ska kunna valideras och genomföras.

Tack för svaret. Måste dock erkänna att jag inte blivit klokare för det:-( Vad är hashade block för ngt? Jag kanske är bara för gamma för att kunna förstå.

Visa signatur

1. Jonsbo W1 M-Itx, I5 4670k, Asus z-87I PRO, Corsair Vengance PRO 2133mhz 16 Gb, EVGA GTx 750Ti, Be Quiet Straightpower 580w Gold, Corsair H80, Silverstone SOD02 slimslot DVD, Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 64MB 4TB , Samsung 840 256GB, Benq 2410T

2. Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DP 2xDVI 3GB, AMD 8350, Asus Sabertooth 990FX, Fractal Design R5, Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W, Noctua NH-U9B SE2, 2x8 GB Hyper X fury 1600 C10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av HasseY:

Tack för svaret. Måste dock erkänna att jag inte blivit klokare för det:-( Vad är hashade block för ngt? Jag kanske är bara för gamma för att kunna förstå.

Jag är inte rätt person att förklara det. Men förenklat: För att man ska kunna veta att en transaktion är valid, så att inte en användare kan spendera oändligt med bitcoins, behövs det kryptering/hashning. Det kräver enormt mycket beräkningskraft, och de som bidrar med det får betalt i bitcoins.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Finns det något som pekar på att detta skulle kunna bli en giltig valuta ?

Permalänk

Snabb guide: Ladda ner bitcoinappen och tryck ta emot coins (då får du en sträng som är typ ditt kontonummer).
Ladda ner guiminer och gå med i en pool där skriver du in dina kontouppgifter (strängen du fick). (jag är med i bitcoins.cz, slushs pool). Sen Skriver du in dina inloggningsuppgifter i guiminer och trycker på start. Inte speciellt svårt.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3