Permalänk
Medlem

Formatera om SSD

Tja!

Har en liten fråga kring SSD-Diskar.
Sitter nu med en ssd på 120gb med windows 7 installerat på den, men jag skulle nu vilja göra en ny fräsch ominstallation av windows 7 på den.
Min fråga är då hur man går till väga? för så vitt jag vet så ska man inte göra på det vanliga sättet genom att sätta i windows 7 skivan och formatera disken och sedan installera som vanligt eftersom att det är en SSD. Så hur gör man detta på bästa sätt?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ryck ur alla diskar utom SSDn.
Boota från din W7-skiva.
Ta bort alla partitioner.
Markera "ej allokerat utrymme".
Tryck på nästa.
Har för mig att resten går automagiskt, men det var ett tag sedan sist.

EDIT: Det är några steg innan också som är typ tryck på nästa...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panril:

Min fråga är då hur man går till väga? för så vitt jag vet så ska man inte göra på det vanliga sättet genom att sätta i windows 7 skivan och formatera disken och sedan installera som vanligt eftersom att det är en SSD. Så hur gör man detta på bästa sätt?

Tacksam för svar!

Det är precis så du ska göra. Ingen skillnad när du installerar om en ssd som en hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är precis så du ska göra. Ingen skillnad när du installerar om en ssd som en hdd

Hmm, har dock läst att om man gör på det sättet så förlorar man livslängden på ssdn men det kanske gäller för vilket sätt man än skulle gjort på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panril:

Hmm, har dock läst att om man gör på det sättet så förlorar man livslängden på ssdn men det kanske gäller för vilket sätt man än skulle gjort på?

Om du kör en defragmentering i Windows så sliter du onödigt på ssd'n. Om du kör någon form av secure erase programvara som inte fattar hur man rensar ssd'n.

Permalänk
Medlem

Okej tack för dem snabba svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panril:

Hmm, har dock läst att om man gör på det sättet så förlorar man livslängden på ssdn men det kanske gäller för vilket sätt man än skulle gjort på?

Jag installerade windows på samma sätt som reguljär HD. Begriper inte varför man inte ska låta windows formattera den? Det fungerar i alla fall

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x