Fildelning en ökande eller nedåtgående trend?

Permalänk
Medlem

Fildelning en ökande eller nedåtgående trend?

Hej,

Jag skriver ett kandidatarbete på KTH i datalogi där jag har som uppgift att undersöka om fildelning är en ökande eller nedåtgående trend.

För att kunna dra några slutsatser om detta så har jag skapat en enkät. Jag hade varit väldigt tacksam om ni kunde ta 5 min och besvara mina frågor. Allting görs självklart anonymt.

Ju fler svar jag kan få desto bättre blir grunden för undersökningen så varje medverkande gör skillnad.

Enkäten finner ni här:https://docs.google.com/forms/d/1I6N_y_qtZzsM1LjdtPZlgi9SxLmNUk9K_Ie4p6AfJNY/viewform

Vad tror ni själva, är fildelning en ökande eller nedåtgående trend?

Permalänk
Citat:

Hur stor anser du risken vara att du inom 12 månader ställs inför rätta för brott mot upphovsrättslagen tack vare din fildelning?

Borde vara på grund av eftersom det inte är särskillt positivt om man skulle bli ställd inför rätta
Bara ett tips eftersom du ska använda det i ett arbete

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tycker första frågan var lite flummig, hur ofta jag fildelar? Menar du hur många filer jag laddar ned per vecka? Och räknar du uppladdning också (om man seedar massa grejer i tre veckor men inte laddar ned nåt)?

Permalänk
Medlem

Som sagt, lite mer exakta frågor hade varit trevligt

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Inaktiv

Jag anar att du är ute efter "illegal fildelning". KTH? Skärpning!

Permalänk
Medlem

Kan ju bara säga som det är för mig själv. Nu när du har Spotify, Netflix osv. så har mitt behov mer eller mindre minskat samt att jag har la kommit upp i en ålder nu när rebelltiden är över så är det inte heller något som jag bryr mig så mycket om.

I sammanhanget betalar jag ca 200 kr/mån för Netflix och Spotify och det täcker det mesta jag behöver.

Kan ju säga att lagen inte var det som fick mig att sluta med fildelning utan som sagt utbyggandet av stramingtjänster och det är väl inget som jag laddar ner idag utan allt ligger på streaming tjänster idag.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

Hej, ur min synvinkel så får man väll säga såhär att med tjänsten spotify så har ju musik delen av fildelning minskat avsevärt och andra musik tjänster också självklart.

Ser man ur film och serie aspekten så med tjänster som netflix och andra har ju det också blivit större men inte tillräckligt stort än direkt än för att kunna ses som någon form av övergång eller konkurrent till fildelningen.
Och problemet med tjänster som netflix ovan är både lite kvalitén att man kanske inte kan få ut samma som en hög kvalité rip man ladda ner men också för att oftast så tar det en himla tid innan serie som sänts dyker upp där eller filmer, medan på torrent sidor dyker ju serier och sådant upp nästan direkt efter dom sänts.

Ur min personliga åsikt som it/nätverks tekniker så har det ju datalagringsdirektivet och liknande införts för att få en avskräckande effekt även om jag personligen kan gå ut och säga att många bredbandsbolag har fortfarande inte gjort steget att logga och därmed egentligen bryter mot lagen.
Och den har ju ändå inte lyckats göra så fler som fildelar blivit tagna även om det inte var det den var tänkt till så finns möjligheten att använda den till de.

Kollar man sen på individerna som fildelar så brukar folk säga mellan vissa specifika åldrar jag som var lite delaktig i en större torrent sida vid kanten av för något år sen kan ju säga direkt att ålder variationen yrke och människor som fildelar är såpass stor att det går egentligen inte antyda att det är en viss grupp som gör det.

Slutsatsen av det hela är fildelning är snabbt smidigt man kan hitta hög kvalité på det man letar efter ganska enkelt man slipper reklam och man kan titta på det när man vill, främst det jag tror är anledningen som jag sa tidigare folk laddar ner man kan få serier direkt efter sändning.

Nackdelen med det hela kan ju faktiskt vara att vissa individer försöker tjäna pengar på andras verk genom det samt att intäckter för visningar och reklam försvinner vilket gör att skulle alla börja ladda ner titta på sina serier via torrents skulle dom förmodligen sluta sändas.

Sen är det många som säkert inte köper filmer/serier heller, jag köper mycket också upptill så i mitt fall kan man inte säga att filmbolagen går back för jag konsumerar extremt mycket film och serier.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Tycker första frågan var lite flummig, hur ofta jag fildelar? Menar du hur många filer jag laddar ned per vecka? Och räknar du uppladdning också (om man seedar massa grejer i tre veckor men inte laddar ned nåt)?

Hur ofta fildelar du i genomsnitt under en vanlig vecka?
aldrig
1-2 dagar i veckan
2-3 dagar i veckan

Laddar du upp eller ned med filer så är det fildelning. Har du laddat ned/upp något någon gång under tiden 00:01 till 24:00 på en dag så har du fildelat under den dagen.

Skrivet av compaqoffer:

Jag anar att du är ute efter "illegal fildelning". KTH? Skärpning!

Absolut, det står även i början innan enkäten startar.

Permalänk
Medlem

Misstänker att tråden kommer bli låst p.ga. § 7. Synd eftersom ämnet och tråden är riktigt intressant.

OnT: Svarade på enkäten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Kollar man sen på individerna som fildelar så brukar folk säga mellan vissa specifika åldrar jag som var lite delaktig i en större torrent sida vid kanten av för något år sen kan ju säga direkt att ålder variationen yrke och människor som fildelar är såpass stor att det går egentligen inte antyda att det är en viss grupp som gör det.

Slutsatsen av det hela är fildelning är snabbt smidigt man kan hitta hög kvalité på det man letar efter ganska enkelt man slipper reklam och man kan titta på det när man vill, främst det jag tror är anledningen som jag sa tidigare folk laddar ner man kan få serier direkt efter sändning.

Kan ju säga att det är en intressant synvinkel som du vidhåller så är det väldigt olika i ålder när jag kollar i min närhet så är det ganska många som fildelar men sen är det ju i mitt fall att jag har fått en fast inkomst idag som dels gör att jag kan betala för det idag samt att det finns tillgängligt idag. Som det var innan för mig var det lite att nu är det fredag o klockan är 21:30, var kan du hyra film? TPB + andra torrent sidor.... Tyvärr. Inte som idag när man har netflix o liknande tjänster.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk

Jag håller med zatheer på det han säger. Efter tonåren så har jag ändrat inställning på flera punkter om fildelning. Det jag saknar nu är en tv/film-tjänst som håller bra kvalitet.

Med en inkomst så blev det såklart mycket lättare att röra sig mot betaltjänster.

Permalänk

Ok så om jag låter utorrent ligga på fastän jag inte ens tänker på att ladda ned något så fildelar jag 7 dagar i veckan? (hypotetiskt)

cool

Permalänk
Medlem

Dåligt formulerade frågor och inga svarsalternativ som egentligen passade mig.

När du ställt frågorna så har du ett väldigt svartvitt synsätt. Till exempel denna fråga: "Tror du att streamingtjänster kan komma att ersätta din fildelning inom video och ljud inom kommande 3 år?".
Där svarade jag nej, betyder det att jag inte är intresserad av streamingtjänster? Nej, det betyder att jag inte tror att streamingtjänsterna kommer att ha utvecklats till den punkt där jag som sällananvändare skulle ha ett prisvärt alternativ. Det finns många anledningar till att jag hoppat av alla streamingtjänster, men det är långtifrån svartvitt.

För min del, när det gäller musik och film. Då handlar det om att tjänsterna inte tillhandahåller tillräcklig kvalité på sina tjänster. Inte heller utbudet finner jag tillfredsställande. Sedan har vi det faktum att jag inte konsumerar tillräckligt för att lägga ut 100kr i månaden på det. Ett bättre alternativ för mig är att köpa det jag verkligen vill ha, DRM-fritt, i hög kvalité.

Det jag ville komma fram till var att dina frågor insinuerar att om man svarar nej så är man helt emot att betala eller göra rätt för sig. Något som kanske inte speglar verkligheten.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ok så om jag låter utorrent ligga på fastän jag inte ens tänker på att ladda ned något så fildelar jag 7 dagar i veckan? (hypotetiskt)

cool

Absolut, förutsatt att någon laddar hem från dig då. Det är ju du i grund och botten som tillhandhåller filerna till resten av världen, vare sig du tänker på det för tillfället eller inte.

Skrivet av Ramblemoe:

Dåligt formulerade frågor och inga svarsalternativ som egentligen passade mig.

När du ställt frågorna så har du ett väldigt svartvitt synsätt. Till exempel denna fråga: "Tror du att streamingtjänster kan komma att ersätta din fildelning inom video och ljud inom kommande 3 år?".
Där svarade jag nej, betyder det att jag inte är intresserad av streamingtjänster? Nej, det betyder att jag inte tror att streamingtjänsterna kommer att ha utvecklats till den punkt där jag som sällananvändare skulle ha ett prisvärt alternativ. Det finns många anledningar till att jag hoppat av alla streamingtjänster, men det är långtifrån svartvitt.

För min del, när det gäller musik och film. Då handlar det om att tjänsterna inte tillhandahåller tillräcklig kvalité på sina tjänster. Inte heller utbudet finner jag tillfredsställande. Sedan har vi det faktum att jag inte konsumerar tillräckligt för att lägga ut 100kr i månaden på det. Ett bättre alternativ för mig är att köpa det jag verkligen vill ha, DRM-fritt, i hög kvalité.

Det jag ville komma fram till var att dina frågor insinuerar att om man svarar nej så är man helt emot att betala eller göra rätt för sig. Något som kanske inte speglar verkligheten.

När jag utformade enkäten var målet att den skulle vara så neutral som möjligt och inte spegla värderingar i frågorna. Frågan du tog upp är helt enkelt ett sätt för mig att ta redo på om du tror att du kommer att använda streamingtjänster istället för att fildela (inte hur vida du ska "göra rätt för dig" eller inte). Den inkluderar saker som att man själv tror att tjänsterna inte kommer att vara mogna, eller att man har egna värderingar om hur vida man ska använda dem eller inte.

Skulle alla t.ex. svara "nej" av vilket skäl de nu kan komma på, så kan jag dra slutsatsen att streamintjänster inte är en faktor som nämnvärt kommer att leda till att fildelningen minskar.

Permalänk
Medlem

Fildelning? Helt klart en uppåtgående trend.
Illegal fildelning? Aldrig!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja få in lite fler svar. Så har ni inte gjort enkäten så hade jag varit tacksam om ni kunde göra den.