Permalänk
Medlem

Trasig hdd

Hej!
Har haft en extern som varit trasig ett par år, plockade ut hdd och så här ser hddn ut.

Dold text

Den ska väl ändå inte se ut så o den ser bränd ut tycker jag.
Frågan är dock om den går att rädda? Vill ju gärna ha ut mina foton som finns på den. Finns det någon chans ? Eller är det bara slänga den ?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nejnej, den e INTE bränd

Inte? Om du kollar på bilden som är tagen på undersidan så ser du att det ser ut som färgen har bubblat/flagnat lite typ.
Eller gör det inget ?
Kompisen sa till mig o testa o hålla i hddn o snurra lite på den o då låter det som jag hör den snurra fast med något rispande ljud typ.

Permalänk
Medlem

Kopplat in den och testat?

Permalänk
Medlem

Den är inte bränd så ser dem flesta wd diskar ut, sen tror jag att det är inget fel på hårddisken heller utan jag skulle chansa på kretskortet hittar du en likadan hårddisk så är det bara byta kretskortet så får du ut dina bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Kopplat in den och testat?

Ja.. Jag har testat den för nåt år sen o då var det att den började starta upp men sen klicka den o dog o så försökte den starta igen o så dog den igen.
Testade den för ett par månader sedan i en stationär dator men kmr fan inte ihåg.. har för mig att den vart stendöd?

Skrivet av Nasra:

Den är inte bränd så ser dem flesta wd diskar ut, sen tror jag att det är inget fel på hårddisken heller utan jag skulle chansa på kretskortet hittar du en likadan hårddisk så är det bara byta kretskortet så får du ut dina bilder.

Okej, vet du var man kan få tag på det? Eller är det dataräddning hos något företag som gäller ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasra:

Hur vet man om den passar ? Vilket nr är det man ska kolla på ?
Går det byta själv? Något man bör veta som man ska vara försiktig med ?

Skrivet av jookeer:

Har du satt master-slave rätt?
Syns den i BIOS?

Nej det syntes inte i biosen när jag testade sist. Ser nu att det inte finns någon jumper i den, kmr inte ihåg hur väl jag testade.

Permalänk
Medlem

Hittade rätt pcb http://www.hddzone.com/wd-2060701292001-pcb-p-61.html

Men så läste jag:

1. These are just PCB (Printed Circuit Boards/Electronics Boards), not the whole HDD (Hard Disk Drive);
2. Most of the PCB are second hand. However, all boards have been fully tested before shipment;
3. All PCB are used as data recovery/repair issues, there is no refund/exchange policy;
4. It is a buyer responsibility to know if the board is adequate for his hard drive model;
5. In most cases, you should exchange the BIOS/Main Controller IC before you swap hard drive PCB, in order to make the replacement board compatible with your HDD.
6. Hard drive failures are NOT always caused by PCB failure. We cannot guarantee your drive to be repaired by replacing the hard drive PCB;

Någon som vet varför man ska/bör byta bios/main controller ic ?

Permalänk
Medlem

Alla IDE/PATA enheter har byglar för att sätta Master-Slave-CS. Börja med att fixa det.
Har du bara en enhet på kabeln, sätt den då ytterst på kabeln, bygla disken som master.
Kolla sen i BIOS att IDE/PATA-porten är aktiverad.

Om disken är frisk å du gör rätt skall disken synas i BIOS - om inte är den troligen pajj

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Alla IDE/PATA enheter har byglar för att sätta Master-Slave-CS. Börja med att fixa det.
Har du bara en enhet på kabeln, sätt den då ytterst på kabeln, bygla disken som master.
Kolla sen i BIOS att IDE/PATA-porten är aktiverad.

Om disken är frisk å du gör rätt skall disken synas i BIOS - om inte är den troligen pajj

Jo det vet jag. Hårddisken är en extern hdd och som det ser ut nu så är det ingen jumper i den.
Jag har inte en aning om det har suttit det förut men det tror jag inte ? Tänkte jag skulle köpa en ide till usb konverter så jag kan testa den.
Tror du jag behöver någon jumper iaf ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tror du jag behöver någon jumper iaf ?

JA.
Annars kommer du aldrig få det att funka med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

JA.
Annars kommer du aldrig få det att funka med datorn.

Alltså jag har tänkt o köra med en konverter och som jag minns och som det verkar så har den aldrig haft någon jumper när den fungerade som en extern.
Men jag skaffar det iaf

Permalänk
Medlem

Jumper är inget måste, det står på disken vad default är för läge på den. Spinner den upp någonting när du kopplar in den?
Jag antar att du kopplat in den innan du slagit på datorn

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Jumper är inget måste, det står på disken vad default är för läge på den. Spinner den upp någonting när du kopplar in den?
Jag antar att du kopplat in den innan du slagit på datorn

Skrivet av jookeer:

Kan du, så undvik USB till diskar.

Testade o koppla in den o så här blir det. http://www.youtube.com/watch?v=5Ymr0c3D7f4&feature=youtu.be
Tror ni det kmr fungera med att byta kretskort?

Permalänk
Medlem

Jag har testat o koppla in ett par andra hdds som jag har haft liggandes och dom fungerar, så det är garanterat hddn.
Frågan är om jag ska chansa på att köpa ett nytt kretskort eller skicka in den ? Någon som vet ifall www.soondata.eu är bra ?

Permalänk
Medlem

Låter som mekaniskt fel, och då gör kretskortsbyte ingen skillnad.
Soondata - första gången jag hör talas om dem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Låter som mekaniskt fel, och då gör kretskortsbyte ingen skillnad.
Soondata - första gången jag hör talas om dem.

Hm okej, något du kan rekommendera? Vill gärna rädda mina filer på den.