Permalänk
Medlem

H60 V2 + i5 2500k = 4,5Ghz ?

Som topicen lyder. Tror ni att detta är en möjlighet ? Eller kommer jag behöva en starkare kylare för att komma upp i dessa siffror ?

Jag har nämligen ett problem med kylare till min burk. Till att börja med kan jag inte köra luftkylning vad det verkar för att jag har kylflänsar på mina minnen (Corsair Vengeance 4x4GB) vilket skulle resultera i att fläktarna skulle ta emot flänsarna.

EDIT: TOG BORT EN DEL AV TEXTEN DÅ DEN BLEV MOTBEVISAD EFTER 3 INLÄGG!

Vad tror ni om kylaren och dessa frekvenser ? Är väldigt ny på OC scenen, så behöver all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RiFTER:

Som topicen lyder. Tror ni att detta är en möjlighet ? Eller kommer jag behöva en starkare kylare för att komma upp i dessa siffror ?

Jag har nämligen ett problem med kylare till min burk. Till att börja med kan jag inte köra luftkylning vad det verkar för att jag har kylflänsar på mina minnen (Corsair Vengeance 4x4GB) vilket skulle resultera i att fläktarna skulle ta emot flänsarna.
När det kommer till slutna system så finns ju H100i kylaren, MEN den passar tydligen inte i mitt Fractal Design R4 Chassi så den kan man ju räkna bort.

Vad tror ni om kylaren och dessa frekvenser ? Är väldigt ny på OC scenen, så behöver all hjälp jag kan få!

Klarar din processor 4.5GHz så är det mycket troligt att kylningen duger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Som topicen lyder. Tror ni att detta är en möjlighet ? Eller kommer jag behöva en starkare kylare för att komma upp i dessa siffror ?

Jag har nämligen ett problem med kylare till min burk. Till att börja med kan jag inte köra luftkylning vad det verkar för att jag har kylflänsar på mina minnen (Corsair Vengeance 4x4GB) vilket skulle resultera i att fläktarna skulle ta emot flänsarna.
När det kommer till slutna system så finns ju H100i kylaren, MEN den passar tydligen inte i mitt Fractal Design R4 Chassi så den kan man ju räkna bort.

Vad tror ni om kylaren och dessa frekvenser ? Är väldigt ny på OC scenen, så behöver all hjälp jag kan få!

Det ska vara möjligt. jag kommer upp i 4,5GHz med en H70 och Ivy-bridge CPU (3570K)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Absolut inga problem. Du behöver dock inte alls köpa en så dyr kylning om du inte vill, det finns massor med luftkylning som passar utmärkt, även om du har höga minnen.

Du kan lätt köra på 4.2 med stock kylning, men är så klart också beroende på hur mycket volt din processor behöver. Det är nämligen olika på alla processorer (även om de är samma sort). Ibland har man otur (som jag) och får ett måndagsexemplar. De flesta 2500K kan klockas våldsamt högt, problemet blir ju bara när man blir fegis och inte vill köra på mer än 1.4v 24/7. Det är inte bara värmen som förstör, hög volt sliter tydligen på grejerna, även om man kyler tillräckligt (säger folk, så jag aldrig över 1.4v, även om specifikationen från Intel säger att man kan köra upp till 1.52)

Min kylare är en Zalman 9900. Den passar utmärkt även med höga minnen och kyler riktigt bra (inte bäst), men bäst behöver man inte. Om det skiljer 3 grader spelar det mindre roll. Jag kör 4.6 Ghz och 1.3911v hela tiden. Max temp 69c vid Prime, så det duger bra. Billigt var det också.

Viktigaste är bara:
1) Ersätt standarkylaren
2) Det är kul med prylar
3) Sluten vattenkylning är tufft, men riktigt dyrt för prestandan det ger. Se dock punkt 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Som topicen lyder. Tror ni att detta är en möjlighet ? Eller kommer jag behöva en starkare kylare för att komma upp i dessa siffror ?

Jag har nämligen ett problem med kylare till min burk. Till att börja med kan jag inte köra luftkylning vad det verkar för att jag har kylflänsar på mina minnen (Corsair Vengeance 4x4GB) vilket skulle resultera i att fläktarna skulle ta emot flänsarna.
När det kommer till slutna system så finns ju H100i kylaren, MEN den passar tydligen inte i mitt Fractal Design R4 Chassi så den kan man ju räkna bort.

Vad tror ni om kylaren och dessa frekvenser ? Är väldigt ny på OC scenen, så behöver all hjälp jag kan få!

Jag kör min 2500k i 4,2 Ghz på en H60 med fläktar på 60% i hyffsat låga temperaturer i idle. om jag skulle dra på radiatorfläkten på 100% så skulle den palla med 4.5Ghz utan problem.

Permalänk
Skrivet av simon253:

Det ska vara möjligt. jag kommer upp i 4,5GHz med en H70 och Ivy-bridge CPU (3570K)

Jag är uppe i 4,8 gHz med min 3570K nu med min H40 kylare ligger stabilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Jag kör min 2500k i 4,2 Ghz på en H60 med fläktar på 60% i hyffsat låga temperaturer i idle. om jag skulle dra på radiatorfläkten på 100% så skulle den palla med 4.5Ghz utan problem.

mm, har min i 4.5Ghz, med min H70 ställd på low... Även bytt ut fläktarna till tystare med mindre luftflöde än orginal. Kommer dock inte ihåg vilka det vart jag köpte ;/ var ett tag sen

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_1996:

Jag är uppe i 4,8 gHz med min 3570K nu med min H40 kylare ligger stabilt

ja det är ju möjligt men orkar inte mer än 4,5

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Har kört min 2500k bra mkt högre än 4,5Ghz med en H20 620 V4. Om du inte redan har kylaren utan ska köpa så köp V4. Tycker dom är riktigt prisvärda fan så mkt smidigare montering än corsairs h100i tex(gäller v4,) Köpte min 620 för 390kr extremt prisvärt!

Nu för tiden kyler den ett 7970 och det funkar förvånansvärt bra, aldrig haft så låg gpu temp

Permalänk
Medlem

Vore jag dig hade jag satsat på en rekommenderad luftkylare som passar dina minnen/chassit utan problem och gå vidare därifrån. Helt onödigt med en grand deluxe aka 500kr+-kylare för den nivån.

Ligger på 4.5GHz och maxar 50 grader i flera timmar Prime95, med min https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... - dock 1.3 volt atm.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Som topicen lyder. Tror ni att detta är en möjlighet ? Eller kommer jag behöva en starkare kylare för att komma upp i dessa siffror ?

Jag har nämligen ett problem med kylare till min burk. Till att börja med kan jag inte köra luftkylning vad det verkar för att jag har kylflänsar på mina minnen (Corsair Vengeance 4x4GB) vilket skulle resultera i att fläktarna skulle ta emot flänsarna.
När det kommer till slutna system så finns ju H100i kylaren, MEN den passar tydligen inte i mitt Fractal Design R4 Chassi så den kan man ju räkna bort.

Vad tror ni om kylaren och dessa frekvenser ? Är väldigt ny på OC scenen, så behöver all hjälp jag kan få!

Jag kör min processor (Intel i7 2600k) På 4,4ghz med en H40 i ett R4 utan som hällst problem ligger i ~30 grader i idle och 50-60 i load på tex bf3!

Men vad menar du med att inte en H100i skulle passa sätt flera som har den i R4:an

Här till exempel http://www.overclock.net/t/1356585/fractal-design-define-r4-a...

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarlow:

Jag kör min processor (Intel i7 2600k) På 4,4ghz med en H40 i ett R4 utan som hällst problem ligger i ~30 grader i idle och 50-60 i load på tex bf3!

Men vad menar du med att inte en H100i skulle passa sätt flera som har den i R4:an

Här till exempel http://www.overclock.net/t/1356585/fractal-design-define-r4-a...

Jag tror mina flänsar är på tok för stora på mitt Mobo. Jag sitter på ett P8Z68-V PRO och flänsarna på det kortet är högre än på Sabertooth mobot ( av vad jag kan se på bilderna iaf).
Inet har även svarat på en av fråga från en som har likadant mobo och chassi som mig, där säger dom att det inte skulle fungera. MEN jag vet ju inte om dom faktiskt har provmonterat med grejjerna, tvivlar väll på det. Vågar inte ta risken att köpa det och sen se att det inte passar -.-

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Skrivet av RiFTER:

Jag tror mina flänsar är på tok för stora på mitt Mobo. Jag sitter på ett P8Z68-V PRO och flänsarna på det kortet är högre än på Sabertooth mobot ( av vad jag kan se på bilderna iaf).
Inet har även svarat på en av fråga från en som har likadant mobo och chassi som mig, där säger dom att det inte skulle fungera. MEN jag vet ju inte om dom faktiskt har provmonterat med grejjerna, tvivlar väll på det. Vågar inte ta risken att köpa det och sen se att det inte passar -.-

Den passar då på mitt P8z68 v-pro så det lär då fin fint

H100i bygger inte allt mkt utandför monteringshålen. Har kört en thermalright silverarrow som är helt enorm på p8z68 kortet också.

Permalänk
Skrivet av RiFTER:

Som topicen lyder. Tror ni att detta är en möjlighet ? Eller kommer jag behöva en starkare kylare för att komma upp i dessa siffror ?

Jag har nämligen ett problem med kylare till min burk. Till att börja med kan jag inte köra luftkylning vad det verkar för att jag har kylflänsar på mina minnen (Corsair Vengeance 4x4GB) vilket skulle resultera i att fläktarna skulle ta emot flänsarna.
När det kommer till slutna system så finns ju H100i kylaren, MEN den passar tydligen inte i mitt Fractal Design R4 Chassi så den kan man ju räkna bort.

Vad tror ni om kylaren och dessa frekvenser ? Är väldigt ny på OC scenen, så behöver all hjälp jag kan få!

H100i passar visst i ditt chassi för jag har samma och det får plats.

Visa signatur

Chassi: FD R4 Moderkort: Z77X-UD3H Cpu: Intel core I5 3570K @ 4.5Ghz Gpu: MSI GTX 970 Ram: Corsair vengeance 16Gb SSD: Sandisk Ultra Plus 256Gb HDD: SB 500Gb Nätagg: Zs 750W | Mobil: Oneplus 2 Hörlurar: Audio Technica M50X Tangentbord: Cmstorm Quickfire Rapid Mus: R.A.T. 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Den passar då på mitt P8z68 v-pro så det lär då fin fint

H100i bygger inte allt mkt utandför monteringshålen. Har kört en thermalright silverarrow som är helt enorm på p8z68 kortet också.

Det låter ju fantastiskt. Då vet jag att jag inte ska lyssna på Inet Då kanske men ska ta och tänkta om kylare.

Skrivet av titanmajs:

H100i passar visst i ditt chassi för jag har samma och det får plats.

Jag vet att kylaren passar i chassit men enligt många passar den inte tillsammas med mitt moderkort, det är något helt annat.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att jag själv inte märker nån skillnad mellan 4,2 eller 4,5 Ghz i spel. Men om du renderar eller håller på med annat tungt arbete som är CPU krävande så är det bara att köra på så högt du kan.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av RiFTER:

Det låter ju fantastiskt. Då vet jag att jag inte ska lyssna på Inet Då kanske men ska ta och tänkta om kylare.

Jag vet att kylaren passar i chassit men enligt många passar den inte tillsammas med mitt moderkort, det är något helt annat.

Haha du bor ju också i karlstad, du kan få se att det passar om du vill lol.

En sek återkommer med foto, saken är den att H100i går knappt utanför skruvhålen, stock kylaren tar mkt mer plats än en H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Haha du bor ju också i karlstad, du kan få se att det passar om du vill lol.

En sek återkommer med foto, saken är den att H100i går knappt utanför skruvhålen, stock kylaren tar mkt mer plats än en H100i

Haha, jävla sammanträffande Vore riktigt nice med pics

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk

Dök in i burken å fotade lol

Ja som du ser så bygger det knappt alls utanför skruvhålen. Så dom ska passa på det mesta

Det där är inte z68 brädan som du nog ser men den där har ännu värre heatsink runt cpu än z68'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Dök in i burken å fotade lol

Ja som du ser så bygger det knappt alls utanför skruvhålen. Så dom ska passa på det mesta

Det där är inte z68 brädan som du nog ser men den där har ännu värre heatsink runt cpu än z68'n

Ja se på fan, dom är ju som du säger större. Men det jag funderade på med H100i modellen är ju allt gnäll som kommit från folk ang rassel från pumpen, dåliga fläktar osv. Har du upplevt något sådant ?

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk

Japp, fläktarna som medföljer är bara att slänga direkt om man inte är helt okänslig för oljudet dom för.

Byt dom mot nåt vettigt tex Schte GT 1450rpm, dom är knäpptysta mer eller mindre.

Pumpen låter inget, däremot har folk haft fläktar som rasslar osv men som sagt det är orginal fläktarna och som är skräp.

Permalänk
Medlem

2500K 4.5ghz med H60 V1 lägsta rpm, så det går utan problem.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Entusiast

Du har alltså inte köpt kylaren än? Måste det absolut vara en vattenbaserad historia? Finns ju flera luftkylare för samma pris som är tystare och presterar bättre...

Permalänk

Sandy är bra grejer

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Du har alltså inte köpt kylaren än? Måste det absolut vara en vattenbaserad historia? Finns ju flera luftkylare för samma pris som är tystare och presterar bättre...

Han kanske vill kunna komma in i datorn sen också när kylaren är monterad

Kommer aldrig gå tillbaks till luft, saknar inte min enormt gigantiska silverarrow alls. Jag bytte till 90% pga att det finns inga bra luftkylare som inte är enorma och jag är inne å grejar i burken alldeles för ofta. Har kört med fulltower XL-atx size så det är inte chassiet som är för litet heller.

Kan tänka mig luft om dom blir lika kompakta som vatten men känns osannolikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Du har alltså inte köpt kylaren än? Måste det absolut vara en vattenbaserad historia? Finns ju flera luftkylare för samma pris som är tystare och presterar bättre...

Har extremt höga minnen, sitter kylflänsar på dem. Jag har inte kommit över någon bra presterande kylare som jag kan montera utan att den tar i flänsarna. Sitter 4x4GB Corsair Vengeance minnen i. Googla så ser ni storleken.

EDIT: Står på jobbet, har lite svårt att svara snabbt på alla inlägg som kommer.

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk

Ännu en nackdel med luft, man måste ha tråkigt LP minnen vilket begränsar urvalet ganska mkt, allt under 2400Mhz går ju bort direkt liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiFTER:

Som topicen lyder. Tror ni att detta är en möjlighet ? Eller kommer jag behöva en starkare kylare för att komma upp i dessa siffror ?

Jag har nämligen ett problem med kylare till min burk. Till att börja med kan jag inte köra luftkylning vad det verkar för att jag har kylflänsar på mina minnen (Corsair Vengeance 4x4GB) vilket skulle resultera i att fläktarna skulle ta emot flänsarna.
När det kommer till slutna system så finns ju H100i kylaren, MEN den passar tydligen inte i mitt Fractal Design R4 Chassi så den kan man ju räkna bort.

Vad tror ni om kylaren och dessa frekvenser ? Är väldigt ny på OC scenen, så behöver all hjälp jag kan få!

Du Beroende på vilken kylare utav luft det är som är stor så kan du bara såg av dem biten som går emot minnena...gör ingen nämnvärd skillnad bortsett från andahandsvärdet.
Men som folk säger, den vattenkylaren borde räcka, och gör den inte det så är det bara att köpa en ny fläkt, och gör det heller inte det då är det bara och köpa en till likadan fläkt för push'n'pull...men 4,5 borde funka med de medföljande grejerna, såvida du inte har megaotur med ditt CPU-exemplar.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

såvida du inte har megaotur med ditt CPU-exemplar.

Haha, chansen är ju överhängande stor för mig. Eftersom när jag köper något så är det antingen ett trasigt ex eller ett dåligt ex

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk

Finns ingen chans, vi snackar inte om nån ivy här det är sandy Och dom går ju svalt och fint, min 2500k hänger ledigt med till 5,3Ghz, men det gör ju inte alla kanske även om jag tror på mycket sbs