CPU Fan Error, vad orsakar detta, samt hur löser man det ?

Permalänk

CPU Fan Error, vad orsakar detta, samt hur löser man det ?

Hejsan

Har nu fått iordning på datorn trodde jag. Startade upp datorn och fick "CPU fan error".
Exakt alla delar på datorn är nyköpta. Monterade först corsairs vattenkylare och då starade datorn utan problem. Men då jag inte var nöjd med den så böt jag till phanteks cpu kylare då uppkom felet "cpu fan error".

Vad är det som orsakar detta problem ?

Samt hur åtgärdar man felet ?

Tack så mycket på förhand.

Permalänk
Medlem

jag har samma problem med mitt asus sabertooth 990fx r2 fast jag bytte från orginal kylare till corsair h70, jäkligt störande måste jag säga....

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Entusiast

Är du säker att fläkten inte går igång alltså? För jag får den errorn eftersom jag har kopplat mina CPU-fläktar till en fläktkontroller och för att få bort errorn så går man (I UEFI-BIOS) in på "Monitor" och sen ignorerar man "CPU FAN"

Men om nu fläkten verkligen inte snurrar så vet jag inte riktigt vad som är fel, du har inte kopplat fläkten/fläktarna till något annat än "CPU_FAN" på moderkortet kanske?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kolla så att fläkten är kopplad till CPU FAN

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Hade samma problem tills jag ändrade varvtalet i bios, så testa det

Visa signatur

Hemmabyggd hembränningsmaskin från 1800-talets Alabama, USA.

Permalänk

Fläkten går igång som vanligt så är inge problem så. Finns ju två inkopplningar uppe i högra hörnet vid cpu:n och testade båda men samma fel. Har svårt att tro att "cpu fan" kontakten skulle sitta längre ifrån cpu:n men ska dubbelkolla i manualen för jag tog för givet att de var de närmsta.

Hur svårt är det att stänga av det i biosen annars då om de nu skulle vara rätt kopplat osv?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bjorn1988:

Fläkten går igång som vanligt så är inge problem så. Finns ju två inkopplningar uppe i högra hörnet vid cpu:n och testade båda men samma fel. Har svårt att tro att "cpu fan" kontakten skulle sitta längre ifrån cpu:n men ska dubbelkolla i manualen för jag tog för givet att de var de närmsta.

Hur svårt är det att stänga av det i biosen annars då om de nu skulle vara rätt kopplat osv?

Det handlar om ungefär 5 klick om du har ett UEFI-BIOS (Tror alla Asus-moderkort använder det) Busenkelt.

In i BIOS genom att spamma delet vid uppstart (Brukar vara det) sen in i advanced mode, monitoring och sen ändra CPU FAN till ignore istället för auto.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Det handlar om ungefär 5 klick om du har ett UEFI-BIOS (Tror alla Asus-moderkort använder det) Busenkelt.

In i BIOS genom att spamma delet vid uppstart (Brukar vara det) sen in i advanced mode, monitoring och sen ändra CPU FAN till ignore istället för auto.

Okej, Har asus P9X79 Pro som modekort så ska kolla på det imorgon(har inte datorn hemma nu). Dubbelkollade i manualen och fläkten var inkopplad på Cpu fan. Den ligger även rätt på processorn så ska ju inte vara några fel.

Varför får den felmedelande även fast allt egentligen är rätt för, någon som vet ?

Permalänk
Skrivet av bjorn1988:

Okej, Har asus P9X79 Pro som modekort så ska kolla på det imorgon(har inte datorn hemma nu). Dubbelkollade i manualen och fläkten var inkopplad på Cpu fan. Den ligger även rätt på processorn så ska ju inte vara några fel.

Varför får den felmedelande även fast allt egentligen är rätt för, någon som vet ?

Många som fått detta. Datorn är väl efterbliven och fattar inte när man byter fläkt.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min dator och tredjepartstillverkad kylare, löste det genom att ställa ner larmgränsen. Vill minnas att den defaultade på 600 rpm, vilket är något högre än det varvtal fläkten får med en kall, precis nystartad dator. Jag upplevde aldrig några problem vid reboots och sådant, men då är ju å andra sidan datorn varm, och fläkten får ett högre varvtal.

Antar det handlar om att defaultlarmgränsen är anpassad till lite mer högvarviga stockkylare.

Ställde låglarmet på 300 rpm, sedan dess har det inte varit några problem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Många som fått detta. Datorn är väl efterbliven och fattar inte när man byter fläkt.

Kanske är så simpelt haha, vad jag läst mig till nu hittills och läst manualer så verkar det som du kan ha rätt

Permalänk
Skrivet av bjorn1988:

Kanske är så simpelt haha, vad jag läst mig till nu hittills och läst manualer så verkar det som du kan ha rätt

Har inte heller fått någon rätsida på problemet via google:-P

Permalänk
Inaktiv

Tack bjorn1988!
Hade samma idiotiska fel på mitt Saberooth 990FX Gen3 kort, BIOS 'ignoring' att man under "monitoring" sätter CPU Q-Fan till "Disabled". Man måste sätta den till "Enabled" för att komma åt att sätta CPU FAN till "ignore" för att slippa ifrån felmeddelandet.