När jag startar datorn så låter den sjukt mycket!

Permalänk
Medlem

När jag startar datorn så låter den sjukt mycket!

Hej!
Varje gång jag stänger av datorn helt och sen sätter på den så är det nån fläkt som låter rikitgt högt och kan låta som nån sladd nuddar fläkten i början (inte sladd nuddar, har kollat) men varje gång jag sätter datorn i sleep-mode så händer det inte? tacksam för svar

Permalänk
Medlem

komponenter i datorn kanske kan vara bra att veta
skulle tro att det är cpu fläkten ifall du har någon phenom eller Fx cpu och inte bytt ut den ännu de går alltid upp i hög hastighet innan de lugnar ned sig vid uppstart (min gör det fortfrande fast den är tystare såklart ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Grafikorts- eller CPU fläkten är dom vanligaste orsakerna men det kan vara en fläkt som är på upphälning. Har haft det problemet på tidigare datorer. Efter byte så blev det tystare..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Det kan även vara någon kabel som ligger på fläkten i nätagget, inte helt ovanligt med corsairs nätagg och jag hade själv samma problem, öppna upp datorn och försök hitta vart ljudet kommer från!

Eller en fläkt som håller på att dö, det kan ge ifrån sig tickande ljud.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Det kan även vara någon kabel som ligger på fläkten i nätagget, inte helt ovanligt med corsairs nätagg och jag hade själv samma problem, öppna upp datorn och försök hitta vart ljudet kommer från!

Eller en fläkt som håller på att dö, det kan ge ifrån sig tickande ljud.

Tror nog att du har rätt, stora fläkten där fram har suttit där i ungefär 4 år
Får väl köpa ett r4 nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Det kan även vara någon kabel som ligger på fläkten i nätagget, inte helt ovanligt med corsairs nätagg och jag hade själv samma problem, öppna upp datorn och försök hitta vart ljudet kommer från!

Eller en fläkt som håller på att dö, det kan ge ifrån sig tickande ljud.

Oj läste fel, ganska säker på att det är nätagget