Hittar inte hårddisk i windows

Permalänk

Hittar inte hårddisk i windows

Vet att flertalet sådana här trådar finns, men inget som är om mitt problem.

Jag har en 256GB SSD och en 3TB hårddisk, jag installerade windows 8 64bit på ssd och det funkar prima. Kopplade in 3TB efter installlationen av windows men jag kan inte se hårddisken i diskhantering.
Hårddisken syns i bios och i enhetshanteraren men den syns inte i diskhantering, detta gör ju så att jag inte kan formatera den och använda den. Den syns heller inte inne på "Dator"
Har ni några tips?

Mvh
Billy

Visa signatur

TiTaN SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billybooy:

Vet att flertalet sådana här trådar finns, men inget som är om mitt problem.

Jag har en 256GB SSD och en 3TB hårddisk, jag installerade windows 8 64bit på ssd och det funkar prima. Kopplade in 3TB efter installlationen av windows men jag kan inte se hårddisken i diskhantering.
Hårddisken syns i bios och i enhetshanteraren men den syns inte i diskhantering, detta gör ju så att jag inte kan formatera den och använda den. Den syns heller inte inne på "Dator"
Har ni några tips?

Mvh
Billy

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Vad har du för moderkort?

http://www.inet.se/produkt/1902145/msi-x79a-gd65-8d Ett sådant. Jag har aldrig haft erfarenhet av hårddiskar så direkt, men jag har en 3tb hdd i min gamla dator och det är ett mkt äldre moderkort.

Visa signatur

TiTaN SLI

Permalänk
Skrivet av Billybooy:

Vet att flertalet sådana här trådar finns, men inget som är om mitt problem.

Jag har en 256GB SSD och en 3TB hårddisk, jag installerade windows 8 64bit på ssd och det funkar prima. Kopplade in 3TB efter installlationen av windows men jag kan inte se hårddisken i diskhantering.
Hårddisken syns i bios och i enhetshanteraren men den syns inte i diskhantering, detta gör ju så att jag inte kan formatera den och använda den. Den syns heller inte inne på "Dator"
Har ni några tips?

Mvh
Billy

du ska in på administrationsverktyg och in till diskhanteraren där ska du kunna se disken

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

du ska in på administrationsverktyg och in till diskhanteraren där ska du kunna se disken

Skrivet av Billybooy:

Hårddisken syns i bios och i enhetshanteraren men den syns inte i diskhantering

Så det är just problemet

Har du uppdaterat UEFI/Bios? Finns det någon mjukvara till HDD från tillverkaren för att initialisera den eller liknande? Villken HDD?

Permalänk
Medlem

Det finns två lägen för SATA har jag för mig. En äldre och en nyare som heter AHCI tror jag det var. Du kan växla mellan dem i UEFI/BIOS. Det kan vara så att du måste ha AHCI aktiverat för att komma åt 3TB HDD som måste använda GPT istället för MBR. Om du kör på den gamla standardarden kan du vara tvungen att ominstallera windows efter att du har bytt.

Permalänk
Medlem

På mitt Asrock moderkort måste jag installera en bios uppdatering för att kunna hantera 3TB diskar så jag antar det kan va samma problem för dig. Kolla Moderkortets hemsida och ladda ner det som krävs därifrån och testa igen.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

Min ssd körs i AHCI läget vet jag men osäker på den andra. Ska kolla bios i eftermiddag och likaså om det finns någon biosupdate!
Tack sålänge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TiTaN SLI

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem på min laptop, efter jag installerat W8 på ssdn så mountade windows inte hårddisken per default. Lösningen var att gå in via administrationsverktygen och ge den en enhetsbokstav och sen dess har det fungerat som det ska. Detta förutsätter dock att det inte är något problem med din BIOS och stora diskar.

Permalänk
Medlem

Är disken ansluten till Intel SATA-port?
Installerat senaste IRST (och ASmedia) SATA-drivers?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Hade min kära far på besök ikväll och med hans hjälp fixade det sig!
Vi satt och pillade fram och tillbaka i bios i några timmar utan resultat men sen kopplade vi in hårddisken till hans bärbara och där såg man hårddisken. Vi la över några filer och flyttade tillbaks disken till min dator och vips så hittade windows den och den gick att formatera. Lite knepigt men men

Tack alla för eran hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TiTaN SLI