Inget ljud efter installation av Windows 7

Permalänk
Medlem

Inget ljud efter installation av Windows 7

Som rubriken säger. Jag har inget ljud.

Jag installerade windows 7 home edition 64-bitars tidigare idag på min burk och när allting var klart märkte jag att ljudet inte fungerade. Windows själv säger att jag har alla drivrutiner som behövs. När jag tittar på uppspelningslistan så finns där alternativ jag kan välja, där ser man också hur ljudfrekvensen går upp och ner i musikens takt när musik spelas. Ändå hör jag absolut noll ur mitt headset.

Jag har även laddat ner Realtek High definition Audio Driver som jag har blivit tillsagd utan resultat.

Kan det vara så enkelt som en liten inställning som gör att ljudet inte kommer ur mitt headset utan kommer istället ut ur någonting som inte finns? Har googlat enormt, men hittar inga svar.

Permalänk
Medlem

Vart har du kopplat headsetet?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Gå till Kontrollpanelen/Maskinvara och ljud/Ljud och kontrollera att Realtek och inte HDMI är satt som standardenhet för att spela upp ljud.

Kolla även om det fungerar när du ansluter ditt headset på bakre utgångarna för ljud om det inte fungerar på främre och om det gör det ändra då i bios som har med ljud att göra som kan finnas i två val dvs ac97 och HD Audio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vart har du kopplat headsetet?

I bak på datorn. Har inte ändrat någonting från när jag hade XP på datorn, innan installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nielszen:

I bak på datorn. Har inte ändrat någonting från när jag hade XP på datorn, innan installationen.

Det killen ovan skrev är bra, bios ska inte ha ändrats men kan vara bra att kolla.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut när jag spelar musik. Dock hörs det ingenting.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nielszen:

http://www.facebook.com/ajax/messaging/attachment.php?attach_...

Så här ser det ut när jag spelar musik. Dock hörs det ingenting.

Kan du fixa en fungerande länk så blir det bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du fixa en fungerande länk så blir det bättre.

Ursäkta. Gjorde fel! Nu ska det vara rätt bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nielszen:

Ursäkta. Gjorde fel! Nu ska det vara rätt bild.

Ändra så att den skickar ljudet på högtalare istället för digital output.
Högerklicka på högtalare och "set as default device" (orkar inte kolla vad den korekta termen blir på svenska).

Antar att du inte har kopplat något till digital out

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ändra så att den skickar ljudet på högtalare istället för digital output. Antar att du inte har kopplat något till digital out

Händer tyvärr ingenting då heller. Nu tillkom det en enhet, "Realtek HD Audio 2nd output". Där det visas ett par hörlurar bredvid, dock står det "Ej inkopplad" under. Har testat lite olika drivrutiner, kanske kan vara därför den har dykt upp.

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att välja någon av de analoga utgångarna och starta om datorn så du vet att allt uppdateras så det inte skickar ljudet till digitalutgången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gissar att den är inställd på att använda spdif..alltså den optiska utgången för ljud. Se om du kan ändra från spdif till analog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nielszen:

Händer tyvärr ingenting då heller. Nu tillkom det en enhet, "Realtek HD Audio 2nd output". Där det visas ett par hörlurar bredvid, dock står det "Ej inkopplad" under. Har testat lite olika drivrutiner, kanske kan vara därför den har dykt upp.

Hmm. Sitter och växlar på min dator och fungerar klockrent :/
http://i.imgur.com/mESZLSN.jpg

"Hörlursutgången" kan vara på frontpanelen om du har det ikopplat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag fick det att funka!

Jag bytte utgång där bak på ljudet och helt plötsligt kom det ljud. Antingen är jag totalt dum i huvudet och glömt att jag ändrat förut, eller så var det något man behövde göra.

Men vet fortfarande inte om min mick fungerar. Hur kan jag kolla det? Är så jävla borta gällande windows 7, så jag har ingen aning om vart jag kan kika det. Har även känslan av att den inte fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju kolla om det gör utslag på mätaren i inspelningsenheter när du pratar, eller så provar du att prata med nån över tex skype.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju kolla om det gör utslag på mätaren i inspelningsenheter när du pratar, eller så provar du att prata med nån över tex skype.

Den ger inget utslag på mätaren alls. Har den just nu i den rosa utgången i bak på datorn. Det är rätt antar jag? Som enheter har jag endast "Realtek digital input" och "Linjeingång".

Permalänk
Medlem
Skrivet av nielszen:

Den ger inget utslag på mätaren alls. Har den just nu i den rosa utgången i bak på datorn. Det är rätt antar jag? Som enheter har jag endast "Realtek digital input" och "Linjeingång".

Mikrofon borde finnas, har du provat högerklicka i rutan och slå på båda alternativen?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mikrofon borde finnas, har du provat högerklicka i rutan och slå på båda alternativen?

http://i.imgur.com/XSgwwuG.jpg

Japp. Har fler alternativ än de jag nämnde. "Mikrofon", som det står ej inkopplad under. "CD-ljud", där det står inaktiverad under. Sen "Stereo mix", även den inaktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nielszen:

Japp. Har fler alternativ än de jag nämnde. "Mikrofon", som det står ej inkopplad under. "CD-ljud", där det står inaktiverad under. Sen "Stereo mix", även den inaktiverad.

Koppla in mikrofonen så ska de gå bättre

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det löste sig. Var tvungen att koppla i den genom Realtek.

Tack så hemskt mycket för alla svar och all hjälp grabbar! Uppskattas ENORMT.