Windows 8.1 "Blue" kan återinföra startmenyn

Permalänk

Fyfan vad denna nyhet gjorde mig glaaaad.
Alltså jag känner seriöst för att fira, så glad blev jag.
Anledningen är att jag hade börjat ställa in mig mentalt på att köra 7:an i 200 år och sedan börja krångla med Linux och skit för jag trodde att Microsoft inte kommer släppa Modern UI skräpet.
Kommer slänga mig över W8.1 om startmenyn kommer tillbaka, även fast jag trivs bra med 7:an, bara för att visa Microsoft att de gjorde rätt beslut. Tänk om många tänker som jag.. tänk om det var hela grejen med Modern UI, att få enorma försäljningssiffror efter att ha återinfört den gamla startmenyn. Haha nä så är det knappast.

Dessutom ger W8.1 mig en extra ursäkt att köpa en ny dator.
För det är alltid trevligt att köpa en ny dator och samtidigt få ett nytt fräscht operativsystem.

Microsoft, take my money.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arion:

Skillnaden här är att en massa fullskärmsappar som är designade för surfplattor används som standard och användarna får då ett väldigt dåligt intryck. Dessutom är skillnaden mot tidigare operativsystem ovanligt stor och att mötas av "för musen till hörnena för spännande nya funktioner" eller vad det nu står gör en direkt lite irriterad och anti som det är nu.

Saker som borde ha tagits upp när man startar datorn första gången och tills man kryssar i en ruta om att man inte vill se välkomstinfon igen:

-Generell beskrivning av MS tänk med ett system för olika typer av datorer/enheter.

-"Prova gärna våra nya appar, men vill du använda ex klassiska mediaplayer och fotovisaren gör såhär"

-Startskärmen är som en stor startmeny, prova gärna live tiles och anpassa din startskärm såhär, ta bort livetiles, flytta, ändra osv.

-Andra nyheter/förändringar som hur man stänger av datorn och andra saker som har stört folk.

Hade man mötts av detta hade en majoritet av användarna haft mycket lättare att acceptera windows 8 tror jag och kritiken hade antagligen varit mer som den har varit inför alla nya system utom 7an i princip. Även det numera älskade windows XP hatades ju av en massa folk på sweclockers som skulle sitta kvar på 98 och 2000 av rena principskäl, Men hur många av dessa människor föredrar fortfarande de äldre systemen?

Sen ser jag såklart flertalet punkter som kan förbättras, typ möjlighet att se alla sökresultat, mer individuellt och personligt utseende, kanske en "stäng av"-knapp där man loggar ut och varför inte någon typ av liten icke fullskärms launcher på skrivbordet för de populäraste desktopapparna.

Visst, kan hålla med i mycket, men efter åtskilliga windows versioner allt sedan DOS så är det så det är. Windows åttan har tredjepartsprogram som fixar till de mest absurda "missarna" på ett riktigt snyggt sätt. Tycker inte det är så mycket att bråka om då vista var ett horribelt OS i sin första version (inte ens jämförbart med stabila åttan) eller för att inte tala om Windows millenium..

Citat:

A PC World article dubbed Windows ME the "Mistake Edition" and placed it 4th in their "Worst Tech Products of All Time" feature "Shortly after Me appeared in late 2000", the article states, "users reported problems installing it, getting it to run, getting it to work with other hardware or software, and getting it to stop running."

Windows 8 är rena drömmen i jämförelse. Stabilt som den, konfigurerbart UI med tredjepartsprogram dock. Tycker inte heller om vad de gjort med dess UI. I grunden är det dock ett riktigt stabilt OS, det andra går att ordna till utan tjafs.
Var glada att ni slipper ME, var ni inte med då vet ni inte vad ett OS värt att göra uppror över innebär

Permalänk
Medlem

Jag tycker snarare att problemet är att man inte vågade fullt ut skapat ett nytt färdigt gränsnitt som fungerade till alltihopa. Att ha en desktop som ligger i bakgrunden och ha modern ui som någon slags skal som ligger ovanpå är en fullständigt idiotisk nödlösning och illustrerar hur fega MS är. Apple hade vågat löpa linan ut.

Jag tycker inte att modern UI är så himla dumt egentligen om det bara hade pysslats om lite för att verkligen fungera på ett bra sätt. Om allt hade fungerat att köra genom det och det funnits riktigt smarta funktioner för att starta program etc. så hade det kunnat bli riktigt bra. Nu blir det bara som ett irriterande skal som är svårstyrt med mus och tangentbord. Och tragiskt nog fungerar det ändå inte till en htpc eftersom det saknas bra stöd för andra styrdon. Varför inte native stöd för Xbox 360-kontroll? Hade det funnits så hade jag sprungit och köpt det direkt till min htpc t.ex.

I nuläget känns Modern Ui ungefär som Tab works på min gamla 486 Compaq. Ett extraprogram som ligger ovanför och förvirrar en kring vilket gränssnitt som egentligen gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grimmy:

Jag tycker snarare att problemet är att man inte vågade fullt ut skapat ett nytt färdigt gränsnitt som fungerade till alltihopa. Att ha en desktop som ligger i bakgrunden och ha modern ui som någon slags skal som ligger ovanpå är en fullständigt idiotisk nödlösning och illustrerar hur fega MS är. Apple hade vågat löpa linan ut.

Jag tycker inte att modern UI är så himla dumt egentligen om det bara hade pysslats om lite för att verkligen fungera på ett bra sätt. Om allt hade fungerat att köra genom det och det funnits riktigt smarta funktioner för att starta program etc. så hade det kunnat bli riktigt bra. Nu blir det bara som ett irriterande skal som är svårstyrt med mus och tangentbord. Och tragiskt nog fungerar det ändå inte till en htpc eftersom det saknas bra stöd för andra styrdon. Varför inte native stöd för Xbox 360-kontroll? Hade det funnits så hade jag sprungit och köpt det direkt till min htpc t.ex.

I nuläget känns Modern Ui ungefär som Tab works på min gamla 486 Compaq. Ett extraprogram som ligger ovanför och förvirrar en kring vilket gränssnitt som egentligen gäller.

Visst kan man se det så, och visst är det säkert fegt och var en nödlösning för att känna på opinionen hur långt det gick att driva. Folket har talat nu d.v.s. ekonomin, (entusiasterna ska nog snarare tacka den dåliga världsekonomin än namninsamnlingar från de samma) och MS blir kanske tvungna att backa ett steg vilket de flesta gillar enligt kommentarer på entusiastsidor. Övriga bryr sig knappast eller är inte insatta om vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Inte betalat för ett OS sen jag köpte en Laptop med XP.

Antar att du hur kvar XP på datorn då? eller är det dig de sjunger om i kommentaren här nedanför?

Skrivet av Schnitz:

90-talet ringde och ville ha tillbaka sin meny.

90-talet.. ljuva tider!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Bra

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte kritiken mot Modern UI utan tycker att det är väldigt bra däremot som för någon som skrev tidigare i tråden så blåskärmar och hänger sig Windows 8 för mig ibland vilket Windows 7 inte gjorde med exakt samma hårdvarukonfiguration. Kanske dom som kritiserar Modern UI försöker använda apparna och i så fall förstår jag att man tycker att det är kass för apparna är verkligen kass men det fanns ju inga appar i startmenyn så man kan väl bara strunta i att använda dom då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellegj:

Kanske jag som missat något, men var i startmenyn ser du vilka program som är startade? De syns i Taskbar däremot, precis som i Windows 7, Windows Vista, Windows XP, Windows 2000, Windows ME, windows 98, Windows 95 och Windows NT 4.0.

Om du har startmenyn och trycker på Windowsknaooen, så ser du att den inte täcker hela skärmen, utan endast en liten bit. På så sätt ser du de program du har uppe, och till och med vad som är i de olika fönstrena samtidigt som du gör det du gör i startmenyn. Det går inte med startskärmen då det är ett helskärmsprogram som skymmer precis allt annat. Ja, jag har ofta stor nytta av att kunna se redan öppnade program och dess aktiviterer samtidigt som jag öppnar nya.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VCUBEVB:

Alla som köpte start8...

Oj hur skall dom klara av sin 35:- stora investering, blir nog vatten och bröd för dom stackarna;).

Apropå startmenyn, finns inget jag hatar mer (okey kraftig överdrift men jag ogillar det iaf) än navigera runt i en ologiskt konfigurerad startmeny med tillhörande undermenyer vilket jag tyvärr måste göra på jobbet. Hör jag konfigurera om den då, visst skulle gärna göra det om det inte vore så att jag får tillbaka den när IT trycker ut en uppdatering på plattformen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

förstår inte varför folk är så besatta av en startmeny, tryck på windowsknappen på tangenbordet och SKRIV det ni vill komma åt, är ju t.o.m snabbare än en startmeny. jag älskar win8, tycker det är grymt bra.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

förstår inte varför folk är så besatta av en startmeny, tryck på windowsknappen på tangenbordet och SKRIV det ni vill komma åt, är ju t.o.m snabbare än en startmeny. jag älskar win8, tycker det är grymt bra.

Personligen är jag "besatt" av startmenyn eftersom det är en meny och inte en skärm, vilket gör att jag ser mina många öppna program och dess fönster samtidigt som jag öppnar nya. Det räcker med Winkey+test oavsett vad jag söker efter, startmenyn följer färg och formspråket som det övriga gränssnittet har, och blir därför inte ett distraktionsmoment, och den lilla menyn känns helt enkelt behändigare än startskärmen, som mer känns som ett eget program som öppnar andra program, som dessutom har ett helt eget form och färgspråk. Sedan är väl detta en smaksak men personligen tröttnar jag på fyrkantigheten väldigt fort.

Om de inför startmenyn igen så blir det som en valmöjlighet, och är troligen avslaget som standard, så du kan nog fortsätta som innan, oavsett vad Microsoft gör. Men jag måste säga att om detta visar sig sant så är det bra av dem att de lyssnar på kritiken. Alla arbetssätt passar inte alla, och startskärmen är inget undantag. Jag skulle kunna tänka mig den på en tablet, men på en laptop/desktop ser jag personligen inga fördelar jämfört med startmenyn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

förstår inte varför folk är så besatta av en startmeny, tryck på windowsknappen på tangenbordet och SKRIV det ni vill komma åt, är ju t.o.m snabbare än en startmeny. jag älskar win8, tycker det är grymt bra.

Det går alldeles utmärkt att göra i win7 också, utan att få en käftsmäll av dålig design i ansiktet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K - ASRock Z77 Pro4 - CM Hyper 212 EVO - Asus DirectCU II GTX 670 - 32 GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Det är tragiskt att du ens skriver som du gör. Tror du att 90% av som säger att det suger inte har testat det och gett det en chans? Jag har gett det en chans i HELA två månader utan att bli det minsta nöjd. Jag försökte helt ärligt talat hela tiden att tycka om det, men det gick helt enkelt inte. Du har TRAGISKT nog inte förstått att alla INTE tycker lika.

Om jag ska vara helt ärlig tror jag att du installerade RTM när det kom, gick in och tittade på alla grejer du störde dig på i förhand och avinstallerade det sedan (eller har det installerat i hemlighet). Och jag tror att du är åtminstone lite nöjd eftersom W8 är snabbare än W7. Men vi kan säga att du inte är det minsta nöjd om det är det som du tänder på;) Jag är dock mycket mer säker på att 90% av de som skriver "90%" stödjer sig på falsk konsensus.

Skrivet av zillio:

alla sätt och vis?
Börja med att lyssna på Sweclockers podcast med killen från Kjell & Co så ska du få se på att dom klagar på några grejer. Och då drar dom knappast alla nackdelar.

För mig finns det fler nackdelar i Windows 8 än 7, och för dig tvärtom (alla tycker olika). I slutändan betyder det att det är tragiskt för att folk inte tycker som du

EDIT: Det betyder kanske att både du och jag kommer bli nöjda när Windows 8.1 släpps.

Redan lyssnat på den podcasten. De ogillar sökningen, de ogillar att vissa inställningar måste göras i modern UI medan andra görs som vanligt i kontrollpanelen. Helt resonlig kritik om sökningen, är säkert störande om man använder den. Om inställningar håller jag med till viss del, det kan vara störande. Men å andra sidan görs alla inställningar som berör skrivbordsläget i skrivbordsläge och vice versa, så det är lite logik bakom. Men kan absolut förstå varför man vill ha allt på samma ställe.

Så jag är fullt införstådd med att alla gillar olika. Jag förbehåller mig dock rätten att tycka att jämmret kring startmenyn är tragiskt, främst för att den traditionella startmenyn ersatts av en bättre. Man behöver bara högerklicka.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Om de fixar den biten och även så att man kan köra "Metro"-appar som fönster, alltså exempelvis den nya kontrollpanelen, så vore det kanon.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Win 8 känns lite som Win 3.X i modern tappning. Vill ha ett så cleant skrivbord som möjligt och enbart en list längst upp med genvägar till de program jag använder mest och inte behöva jaga runt på skärmen med pekdon. Snabbkommandon och snabba sökfunktioner i all ära, men att använd skrivbordsytan på det sätt Win8 gör är helt menlöst om man inte har en pekskärm. Att ha en dator med pekskärm är dessutom helt galet eftersom t.ex. en mus är effektivare och innebär betydligt mindre rörelsemoment för armen.

Apple fattar vinken och har två annorlunda upplägg i sina OS för datorer och surfplattor/telefoner. Förstår inte vad MS sysslar med.

Permalänk
Inaktiv

Är Windows "Blue" 8.1 ett helt nytt separat betaloperativsystem, eller ett service pack till Windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Vill ha ett så cleant skrivbord som möjligt och enbart en list längst upp med genvägar till de program jag använder mest och inte behöva jaga runt på skärmen med pekdon.

Precis som jag har det i Win8, fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Är Windows "Blue" 8.1 ett helt nytt separat betaloperativsystem, eller ett service pack till Windows 8?

Det har inte kommit något officiellt om det än, men de flesta tror att det handlar om ett kostnadsfritt servicepack, eller en betalning av mindre storlek, som med apples kattdjursoperativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det har inte kommit något officiellt om det än, men de flesta tror att det handlar om ett kostnadsfritt servicepack, eller en betalning av mindre storlek, som med apples kattdjursoperativ.

Tack. Varför känns det som om nya operativsystem kör med marknadsförda DLCs?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det blir bara mer och mer pinsamt från de proprietära operativsystemen i form av att man inte låter användaren ha fler valmöjligheter kring skrivbordsinställningar. Hur länge tolererar användarna att vara såhär låsta?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Humm win8 va väl inte det bästa i helhet men grunden är stabil. Sedan att dessa appar som inte går att köra i 720p är skräp lr inte är en annan sak, men de är fortfarande smidiga om de funkar som de ska.

Själva startskärmen är extrem störande för oss alla som vill se vad vi gör på våran skärm utöver "startmenyn", känns ju rätt tradigt att ha köpt sig skärm med hög upplösning för att få plats med mycket på en yta när "menyn" tar all plats.

Köra på två skärmar funkar nästan men slänger man upp startskärmen så svartnar min andra skärm så där försvann ju den ytan...

Hoppas 8.1 blir den smarta lösningen av win8 för grunden är ju riktigt trevlig.

Glömde nästan den fruktansvärda sökfunktionen i win8, säger bara usch o bläh.

Tack för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Antar att du hur kvar XP på datorn då? eller är det dig de sjunger om i kommentaren här nedanför?

Rätt stor skillnad på betala och använda.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Att det ska vara så j*vla svårt att fatta att folk vill ha en startknapp? Vilka negativa aspekter har en startknapp egentligen? Inga vad jag vet. Så varför dra ut på det och hålla på o vela så förj*vligt?

Tänk dig vad mycket pengar dom förlorat på det.

Permalänk

Personligen är jag rätt less på att behöva styra Windows 8 till att öppna rätt program.
Den vill gärna öppna saker i någon rudimentär app trots att jag har dedicerade program installerade installerat (Office, LightRoom ec..)
Dessutom dessa menyer som flyger ut från höger.
Jag har försökt slå ihjäl de värsta tokerierna med Start8 men det funkar ändå inte fullt ut.

Permalänk
Medlem

Bra kan de trykca ut den där uppgraderingen snart så det blir slut på allt satans gnäll

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Personligen är jag "besatt" av startmenyn eftersom det är en meny och inte en skärm, vilket gör att jag ser mina många öppna program och dess fönster samtidigt som jag öppnar nya.

du har rätt, det är otroligt viktigt att man ser sina andra öppna program så man inte missar de 2 sekunder de tar att trycka på windowsknappen, skriva vadfanmanvill och trycka enter. medans du letar i din kära startmeny och fokuserar och tittar vart du ska klicka så har du ju ändå ingen koll på vad som händer i alla dina andra många redan öppnade program/fönster.
nej men alla har rätt till sina åsikter, jag förstår er bara inte

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

du har rätt, det är otroligt viktigt att man ser sina andra öppna program så man inte missar de 2 sekunder de tar att trycka på windowsknappen, skriva vadfanmanvill och trycka enter. medans du letar i din kära startmeny och fokuserar och tittar vart du ska klicka så har du ju ändå ingen koll på vad som händer i alla dina andra många redan öppnade program/fönster.
nej men alla har rätt till sina åsikter, jag förstår er bara inte

Jag behöver inte titta på startmenyn när jag kör Win+text. Jag kan mitt tangentbord Jag kan alltså fortsätta fokusera på det jag håller på med samtidigt som jag öppnar ett nytt program, eftersom startmenyn inte tar så mycket plats i anspråk. Om Microsoft gör startmenyn/modern UI valbart så slipper vi förstå varandras åsikter då ingen blir lidande och alla blir nöjda

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

min andra skärm blir inte svart ? men detta är bra nyheter iaf! om det blir av vill säga !

Var ett tag sen nu men jag tror bara det var ifall jag hade en app på andra skärmen, dock bra nyheter! :=)

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

förstår inte varför folk är så besatta av en startmeny, tryck på windowsknappen på tangenbordet och SKRIV det ni vill komma åt, är ju t.o.m snabbare än en startmeny. jag älskar win8, tycker det är grymt bra.

Sökfunktionen i win 8 är såååååå underbar *Sarcasm trough the roof*.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... som du skriver så borde startmeny eller startskärm göra absolut noll skillnad.

Då missförstod du förmodligen. Jag har många aktiva program uppe och tittar på dess öppna fönster. När jag öppnar startmenyn skyms de inte, utom i undantagsfall då fönstret r¨åkar ligga i nedre vänstra delen av skärmen, men med startskärmen så skyms ju precis alla fönster jag tittar på. Jag kunde lika gärna stänga av skärmen under den tiden jag öppnar program istället för att ha startskärmen, så det är en helt avgörande skillnad för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.