Säkerhetskopiera (repig) dvd-skiva till hårddisken. Förlorar jag data?

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiera (repig) dvd-skiva till hårddisken. Förlorar jag data?

Hej!

Jag köpte nyligen en musik-dvd som hade ett litet märke nästan precis vid kanten på skivan (längst ut).
Jag blev lite orolig och tyckte att ett sådant tydligt märke (ser ut som en liten skada på kanten) borde orsaka störningar i playbacken. Men än så länge har jag inte märkt något på min ordinarie DVD-spelare, men jag har ej sett hela filmen ännu då den är nästan tre timmar lång (kollade mest på slutet eftersom repan är vid slutet på skivan).

Nu till min fråga:

Det här väckte tanken om att ta backup på DVD-skivor till dator. Jag testade att kopiera över allt innehåll från DVDn (mappen video_ts) till datorn och storleken matchar exakt mellan skivan och mappen dit jag kopierade den på datorn. Betyder detta att filerna är fria från störningar? Eller kan det vara hopp i bild och ljud ändå, trots att inget felmeddelande om att datan inte kan läsas kom upp när jag kopierade? Hur känsliga för repor är DVD-skivor generellt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gör en filverifiering med programmet du använder för att kopiera.. Att storleken är likadan åp Byten spelar ingen stor roll tyvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gör en filverifiering med programmet du använder för att kopiera.. Att storleken är likadan åp Byten spelar ingen stor roll tyvär.

Hjälper verkligen det?

Om en skada gör så att en eller flera bitar läses fel vid kopiering, är det inte stor risk att de läses likadant av programmet som gör verifikationen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bjjb:

Hjälper verkligen det?

Om en skada gör så att en eller flera bitar läses fel vid kopiering, är det inte stor risk att de läses likadant av programmet som gör verifikationen?

Filverifiering kör en kontrollräkning på filerna på skivan jämt mot de filer du har på datorn.
Vid kopiering? Nja, är filerna OK innan dessa kopieras och blir korrupta på disken är det "kört" men är filernas kontrollsummor lika efter som före kan det vara OK, enda sättet är att spela upp filerna..

Permalänk
Medlem

Om skadan ligger på skivans kant så är det i början av skivan. DVDoch CD-skivor läses från kanten in emot centrum. Stämmer vid veriferingen av kopieringen md5sum så är risken minimal att filen är korrupt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem